لرستان- شمارش معکوس برای پایان سال و فرارسیدن ایام نوروز فرارسیده اما متأسفانه امسال علاوه بر سایه‌اندازی کرونا، کمبود و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی در بازار موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از خانواده‌ها شده است.

کورس گرانی و کمبود کالاهای اساسی؛ بازار تنظیم نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: از دو ماه گذشته تاکنون وضعیت برخی از کالاهای اساسی مانند روغن مایع و جامد رو به وخامت گذاشته و بازار با کمبود جدی مواجه شده است.

گفتنی است درحالی‌که افزایش قیمت‌ها سبد خرید مردم را کوچک کرده است این روزها نبود برخی از کالاها نیز به این نگرانی دامن زده است.

گرانی و کمبود

در همین رابطه یکی از شهروندان خرم‌آبادی با تشبیه وضعیت فعلی بازار به هرج‌ومرج  و بی‌تدبیری به ما گفت: بیش از چند ماه است که روغن در بازار توزیع نمی‌شود وصف‌های بسیار طولانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش بسته است که باوجود شرایط کرونا اجازه تهیه این کالای اساسی را نمی‌دهد.

این شهروند بیان کرد: در طی دو هفته گذشته نیز مرغ کشتار روز از فروشگاه‌های سطح شهر پر کشیده است وصف‌های طویلی برای دریافت ۲ عدد مرغ تشکیل می‌شود که ظرف مدت یک ساعت مرغ توزیع‌شده تمام می‌شود!

وی بابیان اینکه قیمت‌ها هیچ ثباتی ندارد و هم چنان رو به افزایش است بیان می‌کند: قیمت‌ها ز این مغازه تا مغازه دیگر متفاوت است و لذا باید نظارت جدی‌تری اعمال کرد.

احتکار و گران‌فروشی

فرماندار خرم‌آباد بابیان اینکه متأسفانه نقش دلالان در کمبود کالاهای موردنیاز در قالب احتکار و گران‌فروشی در پایان سال دیده می‌شود در این رابطه اظهار کرد: بااین‌وجود تدابیری پیش‌بینی‌شده که کالاها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله و با کنترل و نظارت وارد بازار شود.

طولابی با اشاره به فعال شدن اکیپ‌های نظارتی در سراسر شهرستان، افزود: اکیپ‌هایی از مجموعه‌های تعزیرات، صمت، اماکن انتظامی و اصناف به‌صورت مشترک و انفرادی روزانه بازار را کنترل و بر آن نظارت می‌کنند.

وی عدم مطالبه گری شهروندان را یکی از عوامل مهم در نابسامانی بازار و توزیع بی‌کیفیت و یا گران‌فروشی کالاها عنوان و تصریح کرد: مردم بایستی در صورت مشاهده هرگونه تخلف بایستی به مراجع قانونی و دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش دهند.

وی با بیان اینکه مشکل در توزیع و نه تولید کالاهای اساسی است، افزود: با این وجود برای روزهای پایانی سال تمهیداتی اندیشیده شده که کالاهای اساسی به تدریج وارد بازار شود.

طولابی، افزایش قیمت برخی کالاها در پایان سال را نامحسوس خواند و افزود: قیمت اغلب محصولات تثبیت شده است، اما بر اساس نوسانات بازار شاید شاهد تغییر قیمت در تولید برخی محصولات شویم.

کمبودی نیست

در حالی که بسیاری از شهروندان هم چنان در بسیاری از فروشگاه ها به دنبال تهیه یک لیتر روغن خوراکی هستند اما رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می گوید: مشکلی برای تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم این استان در روزهای پایانی سال وجود ندارد.

بهزاد منصوری در همین راستا اظهار کرد: شرایط بازار در خصوص تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز کاملا عادی است. وی اظهار داشت: کمبودهای بازار در خصوص روغن خوراکی یک مساله سراسری است و طبق آمار و اطلاعات سایر استان ها، لرستان از لحاظ تامین و توزیع این کالا در وضعیت نرمالی قرار دارد.

به دلیل افزایش نیاز مردم به کالاهای اساسی در اسفندماه جاری ۷۰۰ تن برنج، ۸۶۰ تن روغن و ۴۲۶ تن شکر تامین و توزیع شد و در حال حاضر نیز ۳۰ تن برنج، ۲۴۰ تن روغن، ۴۲۶ تن شکر، ۶۰ تن گوشت قرمز منجمد و ۲۰۹ تن گوشت مرغ منجمد در استان در حال توزیع است.

منصوری سهمیه هر شهرستان براساس درصد جمعیتی را نیز اعلام کرد و اظهار داشت: شهرستان خرم آباد با ۲۸ درصد بیشترین و رومشکان و چگنی با ۲ درصد کمترین سهمیه توزیع کالاهای اساسی را دارند.

وی اطمینان خاطر داد: با توجه به فرارسیدن عید نوروز، تامین کالاهای اساسی در صدر خرید عمومی قرار دارد و سازمان صمت لرستان با اطمینان اعلام می کند مردم می توانند تمام کالاهای اساسی مورد نیاز خود را با قیمت مصوب تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.