خیلی از زائران، مجاوران و دلباختگان بارگاه مقدس امام هشتم(ع) دوست دارند در لحظات و مناسبت‌های مهم از جمله مراسم تحویل سال نو در بارگاه مطهر امام رضا(ع) باشند.

نوروز امام رضایی با ۵۳ ایستگاه پوشش تصویری

آن‌ها دوست دارند مثل دو سه سال پیش، لحظات تحویل سال را در حرم مطهر بگذرانند و سال جدید را با تبرک جستن از برکات و فیوضات حرم مقدس رضوی آغاز کنند.

اما می‌دانید که امسال هم مثل سال گذشته براساس توصیه‌های مسئولان درمانی کشور و به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید از برگزاری تجمعات و ازدحام جمعیت به خصوص در محیط‌های مسقف پرهیز شود.

اماکن متبرکه و مذهبی و از جمله بارگاه مطهر امام رضا(ع) نیز از این موضوع مستثنا نبوده و به همین دلیل از سوی مسئولان مربوط، تدابیر خاصی برای انعکاس و پخش مطلوب ویژه برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی این آستان مبارک در نوروز سال۱۴۰۰ برای بهره‌مندی زائران اندیشیده شده است.

نمایشگرهای پهن‌پیکر

رئیس اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس می‌گوید: قرار است از تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹و یک روز پیش از تحویل سال نو تا دهم فروردین ماه سال۱۴۰۰ مصادف با عید سعید نیمه شعبان و سالروز ولادت امام زمان(عج)، مراسم فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر رضوی با استفاده از ۵۳ ایستگاه پوشش تصویری پخش ‌شود.

به خاطر ادامه شرایط مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع زائران و مجاوران در صحن‌ها و رواق‌ها، تمهیداتی برای مراسم فرهنگی و مذهبی حرم مطهر امام هشتم(ع) در نوروز سال ۱۴۰۰

اندیشیده شده است که یکی از این موارد پخش کامل مراسم فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر رضوی برای بهره‌مندی زائران در نقاط مختلف اماکن متبرکه رضوی و حریم مطهر بارگاه امام هشتم(ع) و جلوگیری از ازدحام جمعیت است.

اداره تبلیغات فرهنگی تدابیری برای راه‌اندازی ۵۳ ایستگاه پوشش تصویری با به کار بردن نمایشگرهای پهن‌پیکر (LED Outdoor) برای مکان‌های غیرمسقف و همچنین نمایشگرهای بزرگ مخصوص مکان‌های سرپوشیده اندیشیده است.این نمایشگرها در مکان‌های روباز و صحن‌های «پیامبر اعظم حضرت محمد(ص)»، «کوثر»، «غدیر»، «حضرت امام حسن مجتبی(ع)»، «جمهوری اسلامی»، «انقلاب»، «آزادی» و «گوهرشاد» و در مکان‌های سرپوشیده‌ای که به تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا برسد، نصب می‌شود.

خبرهای رسیده حاکی است که مراحل فنی مربوط به نصب، راه‌اندازی، نگهداری، ارسال تصاویر، رفع نواقص احتمالی و... با همکاری کارشناسان سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی انجام می‌شود، همچنین برای پخش به موقع تصاویر و بهره‌مندی بهتر مخاطبان، ارسال تصاویر مراسم فرهنگی و مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) با استفاده از زیرساخت فیبر نوری انجام می‌شود.

پخش مستقیم پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب برای زائران و مجاوران هم توسط این اداره و همین ۵۳ ایستگاه پوشش تصویری انجام خواهد شد.

توجه به مخاطبان غیرایرانی

رئیس اداره تبلیغات فرهنگی حرم مطهر رضوی به این نکته هم اشاره می‌کند که چون تعداد قابل توجهی از زائران و مخاطبان غیرایرانی برای زیارت این آستان مبارک مشرف می‌شوند ارتباط مستمر از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با مخاطبان بین‌المللی و غیرایرانی ضروری است. به همین دلیل شبکه مخاطبان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، واتس‌آپ، تلگرام، فیس‌بوک و... ایجاد شده و به پنج زبان زنده دنیا شامل: عربی، انگلیسی، اردو، آذری و فرانسه با زائران غیرایرانی ارتباط برقرار شده و تصاویر و مضامین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) برای آن‌ها ارسال می‌شود.

این اقدام‌ها هم با توجه به شرایط کرونایی و کاهش حضور مستقیم زائران غیرایرانی در حرم مطهر انجام می‌شود و هر ماه ۴۰ برنامه فرهنگی و مذهبی و ۱۰۰ساعت پخش زنده مراسم حرم مطهر رضوی به پنج زبان زنده دنیا برای بهره‌مندی زائران غیرایرانی پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.