قدس آنلاین-همه ساله به مناسبت ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) پویش‌ها و نذرهایی در سراسر کشور شکل می‌گیرد که ریشه در عشق و ارادت به اهل بیت و هم‌چنین همدلی مسلمانان دارد.

شعبان ماه نذر همدلی است؛ از سنت «آردگیز گردانی» تا «هر محله یک قربانی»

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه همه‌ساله با فرارسیدن میلاد امام زمان(عج) ایستگاه‌های صلواتی بسیاری در سطح شهرها برپا می‌شود تا خیران با توزیع شیرینی کام مردم را شاد کنند اما این نذورات تنها به برپایی این ایستگاه‌ها در سطح شهر ختم نمی‌شود بلکه ایران اسلامی دارای آئین‌های ریشه‌داری است که هم‌زمان با ماه شعبان چتری می‌شود برای حمایت از افراد بی‌بضاعت.

نان «نذر ظهور» در گیلان که با همکاری خیرین در مناطق محروم گیلان در روز نیمه شعبان برپا می‌شود یکی از همین آئین‌های همدلی است.

سال گذشته نیز در شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی پویشی به نام «هر محله یک قربانی» راه‌اندازی شد که البته مورد تحسین رهبر معظم انقلاب نیز واقع شد زیرا در این پویش به همت یک جوان سبزواری اهالی هر محله گوسفندی را قربانی و بین افراد بی‌بضاعت توزیع کردند.

سال گذشته هم‌چنین مردم شهرری در استان تهران هزینه‌های برگزاری مراسم جشن‌های شعبانیه را در راستای حمایت از بیماران کرونایی و تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی هزینه  کردند و لذا آئین ها و مراسمی از این دست همزمان با برپایی مراسم جشن نیمه شعبان با شکوه بیشتری برپا می شود.

آئین «آرد گیز گردانی»

و اما از پویش‌های مردمی که این روزها به طریقه‌های متفاوت از طرف فضای مجازی در حال شکل‌گیری است مردم بندرعباس سنت و آئینی قدیمی در این ماه دارند.

یکی از آئین‌های قدیمی و سنت‌های به‌جا در بندرعباس آیین آردگیز گردانی  است که در شهرستان میناب هرساله برگزار می‌شود.

هرساله درشب نیمه شعبان هم‌زمان با میلاد امام زمان(عج)، مردم آن را پاس می‌دارند اما این آیین ۲ سالی است که به‌واسطه ویروس کرونا متوقف‌شده و یا با محدودیت و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

این سنت قدیمی که از آن به‌عنوان «هارگیس گردون»، «هارگیز گردون» و «حک یا حق لیلی» نیز یاد می‌شود، در سال ۱۳۹۱ به ثبت آثار ملی نیز رسیده و جزو میراث ناملموس استان هرمزگان محسوب می شود.

این مراسم درمحله‌های قدیمی شهر بندرعباس همچون نایبند، شمیلی‌ها، خواجه عطا، پشت شهر، شاه حسینی، کمربندی و سیم بالا نیز برگزارمی‌شود.

خانواده‌های هرمزگانی برای گرامیداشت این آیین مبارک، سه روز مانده به نیمه شعبان و یا در غروب همان روز، روانه بازار و مغازه‌ها شده و خود را با خرید و تهیه انواع شیرینی، شکلات، حلوا، خرما، نخود و کشمش، سکه و غیره آماده پذیرایی از آردگیزگردانان می کنند.

حوالی غروب نیمه شعبان و یا بعد از نماز مغرب و عشا تعدادی از ساکنان محله‌های قدیمی پایبند به این سنت که بیشتر کودک و نوجوان زیر ۲۰ سال هستند، در گروه‌های ۲ تا ۱۰ نفره و یا بیشتر با رفتن به در خانه اقوام و همسایه‌ها، آردگیز را انداخته و با پنهان شدن و خواندن شعرهایی در ستایش خداوند و تبریک میلاد امام زمان(عج)، هدیه می‌گیرند.

آردگیزگردانان با سردادن آوای «حق لیلی که وقتیشن» و یا «نیمه شعبان امشب آردگیز کَردُنن امشب» ضمن خبر دادن به اهل خانه از صاحبخانه درخواست می‌کنند که پذیرایی و شیرینی ویژه این شب را که از قبل تهیه کرده است برایشان بیاورد و صاحبخانه نیز با در دست داشتن شیرینی، شربت، سکه و یا کلوچه محلی از آن‌ها پذیرایی می‌کند.

آیین آردگیز گردانی بویژه در میناب تا نیمه‌های شب ادامه دارد و کوچه‌ها و محله‌ها تا پاسی از شب شلوغ‌ هستند و پس از آن همگی با رفتن به حسینیه‌ها و مساجد محل، جشن مولود خوانی امام زمان(عج) را برگزار می‌کنند.

آئین شو نیمه شعبان

گفتنی است در استان یزد نیز خانواده‌های میبدی بر اساس رسمی قدیمی به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) آیینی سنتی با عنوان "شو نیمه شعبان" را هر سال برگزار می‌کنند که در آن کودکان با حضور در درب منازل و اعلام خبر رسیدن میلاد صاحب الزمان طلب عیدی می‌کنند.

کودکان میبدی در محله‌های مختلف شهر از ۲ روز قبل از نیمه شعبان به صورت گروهی در کوچه پس کوچه‌های شهر به راه افتاده و با به صدا در آوردن زنگ خانه‌ها مژده فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام زمان (عج) به اهل خانه داده و به مبارکی این روز از دست صاحب‌خانه‌ها شیرینی و تنقلات می‌گیرند.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، خانواده‌های محله شاه جهان‌آباد و محمودآباد این سنت و میراث دیرینه را با هماهنگی‌های لازم درزمینهٔ رعایت ضوابط بهداشتی در قالب گروه‌های مجازی و حضوری به‌صورت محدود برپا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.