اردبیل- مجموعه تاریخی بقعه شیخ جبرئیل مدفن پدر شیخ صفی‌الدین و جد شاهان سلسله صفوی یکی از مقبره‌های دارای اهمیت خاص تاریخی در اردبیل است است که می‌تواند به‌عنوان مکمل گردشگری شهر اردبیل به‌ویژه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مطرح باشد.

بقعه«شیخ جبرئیل» جاذبه‌ای فرهنگی و مذهبی برای جذب گردشگری

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند که بقعه شیخ جبرئیل با توجه به اینکه جد سلاطین صفوی در آن آرمیده‌اند می‌تواند به یکی از مناطق پربازدید گردشگران فرهنگی تبدیل شود.

به گفته آن‌ها ، بی‌شک بخش بزرگی از افرادی که برای بازدید بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به اردبیل سفر می‌کنند در صورت راهنمایی و ایجاد تسهیلات مناسب خواهان بازدید ازبقعه شیخ جبرییل هم خواهند بود اما متأسفانه این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.

وضعیت نامناسب این بقعه در سال‌های اخیر به حدی نامناسب بود که موجب نارضایی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل نیز شد و وی از وضعیت موجود لب به انتقاد گشود.

مجموعه تاریخی بقعه شیخ جبرئیل مدفن پدر شیخ صفی‌الدین و جد شاهان سلسله صفوی دراردبیل با نقش و نگارهای خاص و زیبای خود در طی سال‌های گذشته به فراموشی سپرده‌شده و معماری تاریخی آن دچار آسیب‌های جدی شده بود.

توسعه و ساماندهی بقعه

گفتنی است در همین رابطه اکبر بهنامجو در جریان بازدید از بقعه شیخ جبرئیل و محله شیخ کلخوران اردبیل افزود: تاکنون در این بقعه ساماندهی، مرمت بناهای تاریخی، نورپردازی محوطه، بهسازی فضای سبز، احداث سرویس بهداشتی و احداث رواق، کف سازی  و ساماندهی بنای مجاور  عملیاتی شده است.

وی همچنین در دیدار با اهالی محله شیخ کلخوران، از بتنی کردن نهرها برای جلوگیری از اتلاف آب و بالا رفتن راندمان تولید، برنامه‌ریزی برای احداث انبار سرد، ایجاد چمن مصنوعی و سالن ورزشی، تسریع در بررسی استعلامات و خرید انشعاب آب از سوی اهالی این محله تأکید کرد.

مقصد گردشگری

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در جریان بازدید استاندار  از بقعه شیخ جبرئیل گفت: بقعه شیخ کلخوران مرقد پدر شیخ صفی الدین اردبیلی جد خاندان صفوی است که به عنوان یکی از بقاع تاریخی شاخص دوره صفوی شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته این بقاع تاریخی در وضعیت نامطلوبی بود و ساماندهی آن یکی از مطالبات جدی مردم اردبیل بود، گفت: به دلیل اهمیت این بنای تاریخی و در پاسخ به مطالبه مردم اقدامات مرمتی و بهسازی در محوطه بنا انجام شد.

فلاحی گفت: این بنای تاریخی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی است که سالانه مقصد بازدید علویان و گردشگران مذهبی است و با ساماندهی آن، در جذب و ماندگاری مسافران موثر خواهد بود.

بر اساس ذکر برخی منابع تاریخی، علاوه بر قبر سه تن از اجداد شیخ صفی از جمله شیخ جبرئیل پدر شیخ صفی، شیخ قطب‌الدین جد او و صلاح‌الدین جد شیخ جبرئیل در این بقعه، 2 تن از برادران تنی امام رضا(ع)‌ به نام‌های سیدحمزه و صدرالدین نیز در این مکان دفن شده‌اند.


 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.