کرمان- اگر به استان کرمان سفر داشتید به‌طور حتم از بلندی روزها و تابش خورشید آن لذت برده و شهد خرماهایش هنوز در کام شما حس می‌شود اما شاید کمتر به این موضوع فکر شده که این انرژی خورشیدی تا چه میزان می‌تواند برای این استان و البته کشور درآمدزا باشد؟

انرژی خورشید عامل خودکفایی خانواده‌های روستایی؛ کرمان سرزمین انرژی‌های پاک

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استفاده از انرژی خورشیدی در این استان سال‌ها است که در دستور کار برای ایجاد اشتغال و کمک به معیشت مردم در دستور کار قرار داشته است و در این راه کمیته امداد تاکنون در پیاده‌سازی این طرح پیش‌قدم بوده است.

کمک به معیشت مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان در این رابطه می‌گوید: طی چهار سال گذشته یعنی از سال ۹۵ به این نتیجه رسیدیم که طرح نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلووات می‌تواند به‌عنوان یک منبع درآمدی برای خانواده‌های تحت پوشش این نهاد باشد.

یحیی صادقی می‌گوید: از انتهای سال ۹۶ کاربر روی طرح نیروگاه‌های خورشیدی را شروع کردیم و کار سختی پیش رو داشتیم زیرا عمده قطعات و ابراز نیروگاه خورشیدی باید از خارج از کشور تأمین می‌شد و با توجه به تحریم‌ها و قیمت محصولات کار سخت‌تر می‌شد اما به یاری خداوند و اراده و عزمی که پشت این ماجرا بود در حال حاضر حدود ۷۵۰ پنل خورشیدی مددجویان وارد مدار شده و این خانواده‌ها فروشنده برق به دولت شده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان اظهار می‌کند: در حال حاضر به‌طور میانگین ماهانه ۲ میلیون تومان فروش برق این خانواده‌ها به دولت است و نکته حائز اهمیت این‌که دولت برق این خانواده‌ها را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کند که از بابت فروش برق مشکلی نداریم.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داریم این طرح را ادامه دهیم ضمن این‌که قرار بود پیمانکاران ۴۰۰ نیروگاه دیگر را تا پایان سال ۱۳۹۹ وارد مدار کنند که این اتفاق نیفتاد و انشا الله تا پایان فروردین ۱۴۰۰ شاهد اضافه شدن این نیروگاه‌ها به مدار خواهیم بود و تا پایان سال جدید ۱۰۰۰ نیروگاه به مدار خواهند پیوست

قطب انرژی کشور

البته در این راستا استاندار کرمان هم آینده خوبی را برای این استان متصور می‌شود و می‌گوید: یکی از پروژه‌هایی که هم‌اکنون در دست اقدام داریم، تبدیل استان به استان کرمان به قطب انرژی خورشیدی کشور است که در این راستا برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

دکتر محمدجواد فدایی با اشاره به اینکه کرمان به دلیل تابش خورشید در بیش از ۳۰۰ روز از سال، فضای طبیعی بی‌نظیر و همچنین زیرساخت‌های قابل‌قبول به‌عنوان کانون توجه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه قرار دارد بیان می‌کند: این مزیت مهم می‌تواند جایگاه این استان در بخش تأمین انرژی‌های پاک و همچنین جلب سرمایه‌گذاران خارجی را ارتقا بخشد.

کاهش سوخت های فسیلی

در همین حال مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای کرمان بابیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی به علت مصرف نکردن سوخت فسیلی باعث کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شوند به ما می‌گوید: با تولیدی که تاکنون در استان داشتیم ۴۵ میلیون مترمکعب گاز مصرفی و حدود ۱۷ میلیون کیلووات ساعت تلفات انرژی نسبت به استفاده مرسوم از سوخت فسیلی، کاهش پیداکرده است.

حمیدرضا حبیبی با اشاره به تابش بسیار مناسب خورشید در این استان می‌گوید: اینک در ۴۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کرمان در مدار است و امسال که سال جهش تولید است ۲۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز به مدار خواهد آمد.

حمیدرضا حبیبی بابیان اینکه  در حال حاضر قابلیت خرید تضمینی حدود ۲۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های خورشیدی استان وجود دارد می‌افزاید:  نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی برای سرمایه‌گذارانی که در حوزه خورشیدی از پنل و تولیدات داخلی استفاده کنند می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و این کمک‌کننده به تولیدکنندگان داخلی در راستای جهش تولید است.

وی تصریح  می‌کند: استقبال از سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی چه در بخش خانگی که از طریق شرکت توزیع و چه در بخش شبکه انتقال و فوق توزیع که توسط برق منطقه‌ای کرمان پیگیری می‌شود، خوب است، البته به دلیل تحریم‌ها موانعی هم هست که در صورت برطرف شدن شرایط برای سرمایه‌گذاران بهتر هم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.