با گذشت ماه ها از معرفی سعد حریری به عنوان سومین نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه در لبنان، و برگزاری ۱۸ نشست میان وی و میشل عون رئیس جمهوری، او کماکان با هر راهکاری برای تشکیل کابینه ائتلافی بر مبنای سهم و وزن احزاب و جریانهای اصلی مخالفت کرده و با تاکید بر تشکیل کابینه تکنوکرات و تک سهمی بن بست سیاسی در این کشور را به مرحله بحران نزدیک کرده است.

لبنان گروگان تمامیت خواهی سعد حریری

قدس آنلاین: با گذشته هفته‌ها، سعد حریری نخست وزیر مکلف هنوز موفق نشده نظر جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل را برای تشکیل کابینه ائتلافی جلیب کند.

نخست وزیر مکلف لبنان ظاهرا مصرانه بر نظر خود ایستاده که کابینه‌ای یکدست، تکنو کرات و بدون توجه به ترکیب نسبی پارلمان و سهم احزاب و جریانها مطابق رویه پذیرفته شده و قانونی در لبنان تشکیل دهد و همین امر ماه‌هاست که تشکیل دولت در این کشور را متوقف نگاه داشته است.در حالی که سعد حریری طوری وانمود می‌کرد که تنها گزینه‌ای که قادر است این بن بست را بشکند اوست.

حریری ماه اکتبر پس از استعفای دولت حسان دیاب در پی انفجار بندر بیروت که ۲۰۰ کشته و خسارات مالی گسترده‌ای در این شهر بر جای گذاشت، مأمور تشکیل کابینه شد.

او دو هفته پیش هم در جدهمین دیدار و رایزنی خود با میشل عون رئیس جمهور لبنان اخرین پیشنهاد وی برای تشکیل کابینه را هم رد کرد و حاضر نشد وزرای پیشنهادی رئیس جمهور را در فهرست خود جای دهد.

حریری مدعی شد که که انتخاب کابینه تنها حق اوست، در حالی که  اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی لبنان تنها امضای کابینه پیشنهادی نخست وزیر مکلف نیست، بلکه طبق آنچه که در قانون اساسی لبنان آمده است، رئیس جمهور در تشکیل کابینه یک شریک اصلی و اساسی محسوب می‌شود.

رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که تلاش‌های عون برای متقاعد ساختن حریری جهت تشکیل یک کابینه توافقی با بن بست مواجه شد.

حمله جریان آزاد ملی لبنان به سیاستهای حریری

به گزارش خبرگزاری البلد، حالا اما به دنبال تشدید بحران تشکیل دولت جدید لبنان، اختلافات میان جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل و جریان المستقبل به ریاست سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان نیز تشدید شده است.

هیئت سیاسی «جریان ملی آزاد» پس از نشست دوره‌ای به ریاست جبران باسیل بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که سعد الحریری نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه لبنان در صدد تأخیر در تشکیل کابینه با هدف بدست اوردن اکثریت کرسی ها است.

در مقابل، جریان المستقبل نیز در بیانیه‌ای در پاسخ به این اتهام زنی تأکید کرد: از بیانیه جریان آزاد ملی اینگونه برمی‌آید که رهبری این جریان در بدترین مراحل خود از سردرگمی و انکار سیاسی قرار دارد.

در این بیانیه آمده است: از جمله نشانه‌های جدید انکار در میان رهبران این جریان، گفته آنها است که نخست‌وزیر مکلف مسئول شکست ابتکارعمل فرانسه است و این اظهارات بر خلاف همه اظهارات، گزارش‌ها و مواضع صادر شده توسط پاریس و بیروت در این زمینه است.

در بیانیه جریان المستقبل آمده است: اظهارات مقامات این جریان درباره قصد سعد حریری برای تلاش با هدف به دست آوردن نصف به علاوه یک اعضای دولت، یک تلاش تکراری برای فرار به جلو و توجیه تأکید آنها بر به دست آوردن یک سوم تعیین کننده است.آخرین نشست حریری و عون هیچ نتیجه چشمگیری در پی نداشت. اختلاف‌نظرها میان دو طرف بر سر تشکیل کابینه ماه‌هاست ادامه دارند و همین امر امیدها را نسبت به تغییر روند فروپاشی مالی و بحران وخیم اقتصادی این کشور نابود می‌کند.

جبران باسیل رهبر جریان ملی آزاد لبنان پیشتر هم بی اعتمادی خود به سعد حریری را ابراز گرده و گفته بود در اصلاحات تنها به نخست وزیر مکلف اعتماد نمی‌کند و رویکرد سیاسی او را مسؤول وضعیت سیاسی، اقتصادی و مالی کشور می‌داند.او چند روز قبل هم در مصاحبه‌ای گفت: الحریری تمامی طرح‌ها و ابتکار عمل‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان را با شکست مواجه ساخته است. در این میان برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا بر این اقدامات سرپوش بگذارند.

وی افزود: برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق دروغ پراکنی بر شکست الحریری در تشکیل دولت جدید سرپوش بگذارند. ما هیچگاه سهمی را برای مشارکت در دولت جدید درخواست نکردیم.

حریری، ۱۴ مارس و سیاست قبضه قدرت

یک کارشناس مسائل جهان عرب درباره هدف سعد حریری از ایجاد بن بست در تشکیل کابینه با وجود قرار گرفتن لبنان در وضعیت بحرانی اقتصادی و سیاسی به قدس آنلاین گفت: در واقع سعد حریری یک بازی سیاسی خطرناک را آغاز کرده که هدفش این است که با گروگان گرفتن مردم لبنان و نهادهای دولتی و ملی لبنان حرف خود را به کرسی بنشاند و کل کابینه را در قبضه بگیرد.

حسن هانی‌زاده با بیان اینکه این اقدامی است که بعد از استعفای اجباری سعد حریری که عامل شکل گیری بحران و اعتراض های خیابانی در لبنان به دلیل سیاستهای اقتصادی وی بود،  یه عنوان سیاست فرار به جلو، در مدار توجه المستقبل و ۱۴ مارس قرار گرفت، اظهار داشت: به این معنا که حریری در سالهای اخیر تلاش کرده امتیاز  بیشتری از رؤسای جمهور و رقبای ۱۴ مارس بگیرد.

وی افزود: به دلیل شکست ها سیاسی و اقتصادی حریری و مخافت جریانهای ملی با حریری به دلیل وابستگی او به عربستان سعودی، وی با کارشکنی و در تشکیل دولت، حالا که خودش مجدداً نخست وزیر مکلف شده و خود را به میشل عون تحمیل کرده می‌خواهد از فرصت و بن بست موجود و شرایط بحرانی لبنان استفاده کند و سیاستهایش را بر رئیس جمهور و احزاب مخالف تحمیل کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه لبنان الان وارد یک خلأ سیاسی خطرناک شده، گفت:  شرط حریری اینست که همه وزرا باید بدون توجه به ترکیب و ساختار سیاسی پارلمان و سهم احزاب و جریانها، همه از چهره‌های تکنوکرات باشند و به طور خاص هیچ کرسی در کابینه به نیروهای مقاومت و نزدیک به آن نرسد.

هانی زاده با اشاره به اینکه نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و  و میشل عون تاکنون چندین جلسه با سعد حریری برای یافتن راه حلی میانه و تشکیل کابینه برگزار کرده‌اند ولی با بی اعتنایی حریری و کارشکنی او مواجه شده‌ادن اظهار داشت: حریری به بهانه ابتکار مکرون رئیس جمهور فرانسه بر تشکیل کابینه تکنوکرات که مجری سیاستهای غرب در فرانسه باشد تاکید دارد و حاضر نیست جریانات دیگر را در کابینه سهیم کند.

وی با تأکید بر اینکه حریری لبنان را در بن بستی عجیب قرار داده و گروگان گرفته خاطر نشان کرد: شرایط ناپایداری بر لبنان حاکم است و تمامی فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی و بازسازی متوقف شده و همه نگاه‌ها متوجه کاخ بعبدا، حریری و پارلمان است اما حریری با سوء‌استفاده از این فضا و خونسردی می‌داند یا باید خودش نخست وزیر شود یا هر فردی معرفی شود به سهم خواهی ۱۴ مارس پاسخ مثبت دهد.

وی اضافه کرد: هم آمریکا و عربستان و هم جریان  ۱۴ مارس در فشار بر جریانهای مختلف لبنان همسو هستند و سعی می‌کنند همین وضعیت فشار و بن بست بر لبنان تا زمان تسلیم رئیس جمهور و احزاب در مقابل تمامیت خواهی حریری حاکم بماند.

خواب‌های حریری برای مقاومت و حزب الله

هانی زاده درباره سکوت حزب الله در برابر این بازی حریری نیز اظهار داشت: حزب الله به دلایل مختلفی از جمله شرایط بحرانی لبنان و فشارها بر مردم نمی‌خواهد وارد بازی شود و تلاش دارد کابینه‌ای که تشکیل می‌شود ولو سهمی به حزب الله داده نشود اما ضد مقاومت نباشد و فعلاً به همین بسنده کرده است.

وی با بیان اینکه سعد حریری برنامه سنگین و خطرناکی  برای حزب الله دارد که خلع سلاح و به حاشیه راندن مقاومت از صحنه سیاسی و نظامی لبنان است، گفت: الان حریری افسار را در دست دارد و شرایطش را بر عون و پارلمان تحمیل می کند. او سعی دارد برنامه های سیاسی خودش را تحمیل کند و عون می‌داند اگر حریری به اهدافش دست پیدا کند یک چالش جدی مقابل لبنان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.