۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 747455

با تغییر وضعیت کرونایی مشهد از نارنجی به قرمز، فعالیت هزاران واحد صنفی در گروه‌های دو، سه وچهار شغلی با ممنوعیت ۱۰روزه مواجه شده است. این ممنوعیت شغلی در حالی تکلیف شده که گفته می‌شود باتوجه به افزایش تصاعدی تعداد بیماران کرونایی مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها، بیماران بدحال و نیز تعداد قربانیان روزانه کرونا، وضعیت این شهر همچنان شکننده است و با کمترین سستی و سهل‌انگاری در اجرای شیوه‌نامه‌ها، هر لحظه احتمال بحرانی شدن اوضاع وجود دارد؛ به‌خصوص اگر مراقبت‌های پیشگیرانه بهداشتی از سوی مردم و کسبه رعایت نشود.

در عین حال موضوع مهمی که در شرایط کنونی می‌تواند به کنترل شیوع کرونا (دست‌کم در آینده) کمک کند، مشاهده جریمه و مجازات متصدیان واحدهای صنفی متخلفی که ممکن است در طول مدت تعیین‌شده، بدون توجه به ممنوعیت‌های قانونی و الزامات وضعیت قرمز، کرکره‌های مغازه خود را بالا زده و به کاسبی و کسب درآمد مشغول شوند؛ درحالی که دیگر همکارانشان به خاطر حفظ سلامت عمومی و با درک درست از شرایط نامطلوب، رنج سختی معاش و مشکلات متعدد اقتصادی را به جان خریده و به آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا تکلیف کرده، عمل می‌کنند.

بدون تردید تحمل رنج تعطیلی کسب‌وکار این عده در کنار همکاری و همراهی مسئولانه مردم، به خروج مشهد از وضعیت قرمز کمک بزرگی خواهد کرد و موجب کاهش آمار تعداد مبتلایان و قربانیان و نجات زندگی بسیاری از هموطنانمان خواهد شد.

این کسبه وظیفه‌شناس - که نان‌آور ده‌ها هزار خانواده هستند- در مقابل اما توقع دارند دستگاه‌های مسئول، آن دسته از متخلفان صنفی را که با زیرپا گذاشتن قانون، منفعت اندک خود را به جان و سلامت مردم ترجیح می‌دهند، به مجازات قانونی برسانند. این مسئله علاوه بر آنکه قاطعیت و قدرت دستگاه‌های متولی سلامت، کنترل و نظارت بر بازار را نشان می‌دهد، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در میزان همراهی و همکاری کسبه شهر با قانون و مجریان آن در آینده است.

هرچند مسئولان اعلام کرده‌اند تاکنون ده‌ها واحد صنفی متخلف کرونایی در مشهد را پلمب کرده‌اند؛ اما این روزها به ندرت می‌توان واحد صنفی پلمب شده‌ای را در شهر مشاهده کرد و کمتر نشانی از پارچه و برچسب پلمب برسردرِ مغازه‌هاست. در حالی که در همین چند روز گذشته وضعیت قرمز مشهد، واحدهای صنفی بسیاری از گروه‌های دو تا چهار شغلی بی‌توجه به ممنوعیت قانونی، در بیشتر خیابان‌ها و محلات شهر به کسب‌وکار مشغول بودند و هنوز هم به تخلفشان ادامه می‌دهند.

انتظار این است دستگاه‌های مسئول، ادعای کنترل و نظارت خود بر بازار را با مجازات قانونی متخلفان اثبات کنند؛ چراکه اگر چنین نشود، نباید توقع داشت چنانچه باردیگر شرایط قرمز بر این شهر حاکم شد، عده زیادی از کسبه به الزامات قانونی آن پایبند باشند.

مسئولان بزرگوار، توجه داشته باشید؛ آمار مبتلایان و قربانیان روزانه کرونا در مشهد حاکی از شرایط بسیار سخت این شهر است؛ وظیفه ذاتی شما حکم می‌کند در برابر عوامل و افرادی که سلامت جامعه را تهدید می‌کنند، قاطعانه عمل کنید. در این مورد خاص نمی‌شود سهل‌انگاری، مصلحت‌اندیشی و مماشات کرد. هیچ بهانه‌ای هم پذیرفته نیست؛ پاسداری از سلامت و جان مردم، کم‌کاری برنمی‌تابد و منطق حکم نمی‌کند منفعت عده معدودی متخلف بر سلامت جامعه ارجحیت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.