با وجود گذشت دو روز از بروز حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز، واکنش‌ها به این اتفاق همچنان ادامه دارد؛ رویدادی که شواهد موجود از دست داشتن رژیم صهیونیستی و همراهی آمریکا در این اقدام خرابکارانه با هدف ضربه زدن به توان هسته‌ای کشورمان حکایت دارد.

تیرخلاص به مذاکرات وین

این اتفاق در حالی روی داد که مذاکرات کمیسیون مشترک برجام میان جمهوری اسلامی ایران و دیگر طرف‌های معاهده در وین جریان دارد. بسیاری از تحلیلگران همزمان بودن این دو رویداد را دارای بار معنایی دانسته و معتقدند حضور کشورمان در چنین گفت‌وگوهایی آن هم در هنگامه‌ای که سیاست‌های خصمانه طرف غربی – عبری علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد هیچ توجیهی ندارد.

آیا توان هسته‌ای ایران کاهش می‌یابد؟

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد: این حمله تروریستی ضربه‌ای محکم به توان هسته‌ای ایران وارد کرده تا جایی که دست کم ۹ ماه طول می‌کشد تولید اورانیوم غنی‌شده نطنز بازیابی شود.   وزیر خارجه ایران اما روز گذشته به صورت رسمی اسرائیل را عامل خرابکاری در تأسیسات اتمی نطنز معرفی کرد و گفت: «اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقاً این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد». سید عباس صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم با بیان اینکه حادثه نطنز خللی در غنی‌سازی ایجاد نکرده، تأکید کرد: تا چند روز آینده، به‌سرعت سانتریفیوژهای آسیب‌دیده با سانتریفیوژهای با توان بیشتر جایگزین خواهند شد. در کوتاه‌ترین زمان، سایت نطنز با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به کار خود ادامه می‌دهد. صالحی همچنین با بیان اینکه سیستم برق نطنز وصل شده است، افزود: روند غنی‌سازی در حال حاضر در نطنز ادامه دارد و کاروان هسته‌ای ایران از حرکت نمی‌ایستد. 

ترک مذاکرات، حداقل واکنش ممکن

با این حال نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی وادادگی دولت در مقابل طرف غربی را در زیاده‌خواهی و گستاخی طرف مقابل بی‌تأثیر ندانسته و گفته است: دولت در سال‌های اخیر ترمزی در برابر اقتدار جمهوری اسلامی بوده و کاری کرده که دشمنان پُر رو شده‌اند و فکر می‌کنند هر اقدامی انجام دهند جمهوری اسلامی پاسخی نخواهد داد. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در این باره افزود: حفره امنیتی در نطنز وجود دارد، نهادهای امنیتی باید پاسخگو باشند. قاضی زاده هاشمی با انتقاد از انفعال تیم مذاکره‌کننده وین در مقابل خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز گفت: این خرابکاری باید تأثیر مستقیمی در مذاکرات داشته باشد. باید اعلام شود تا زمانی که با اسرائیل برخورد نشده و تنبیه نشود، مذاکره از سر گرفته نخواهد شد. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ترک میز مذاکرات وین حداقل واکنش به این خرابکاری است، گرچه این خرابکاری نتیجه مذاکرات وین بوده است.

هماهنگی کامل صهیونیست‌ها با آمریکا

در نهایت محتمل است زمان‌بندی دقیق حمله تروریستی به تأسیسات هسته‌ای نطنز دادن چراغ سبز برای وادار کردن ایران به عقب‌گرد در میز مذاکرات باشد. «یوسی کوهن» رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) چند روز پیش با چند دستور کار ازجمله توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران به آمریکا سفر کرد. بلافاصله پس از این سفر و همزمان با عملیات جدید در نطنز، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه با همین دستورکار و با برنامه دوروزه وارد سرزمین‌های اشغالی شد. این هماهنگی‌های علنی سطح بالا و نیز برخی خبرهای غیررسمی از هماهنگی‌های عملیاتی نشان می‌دهد اقدام اخیر اسرائیلی‌ها در هماهنگی کامل با آمریکایی‌ها و شخص رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

درواقع ما با یک برنامه مشترک طراحی شده از قبل در مقابل ایران مواجهیم که مذاکرات وین و انفجار نطنز و دیگر اقدامات سیاسی و امنیتی چند هفته اخیر، هر کدام یک جزء از این برنامه‌اند. با این توصیف، مستقل دیدن مذاکره و بی‌اعتنایی به ابعاد این برنامه منسجم، اشتباه محاسباتی بزرگی است و مخاطرات جدی در پی خواهد داشت. بازنگری در چارچوب قبلی دستور کار مذاکراتی ایران و به‌روزرسانی مؤلفه‌های تک‌بعدی پیشین و قرار دادن «مذاکره» در یک بسته سیاستی جامع و سازگار با امنیت ملی، تنها راه تأمین منافع ملی ایران است. در کنار این مسائل، آغاز یک برنامه برخورد با شبکه دشمن و به صورت خاص اسرائیلی‌ها در ایران که در سال‌های اخیر همانند یک سرویس امنیتی بومی، اقدامات اطلاعاتی و امنیتی خرابکارانه داشته‌اند ضروری به نظر می‌رسد.

غنی‌سازی را در فردو آغاز کنیم

مهدی خانعلی‌زاده پژوهشگر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه پس از ترور شهید فخری‌زاده وجود توافقی نانوشته بین آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به ایران مشخص شد، می‌گوید: در این تعریف در حالی که واشنگتن مدعی مذاکره است، از دیگر سو تل‌آویو ابزارهای قدرت و چانه‌زنی ایران را تخریب می‌کند.

وی با بیان اینکه کم‌کاری دولت در بروز این‌گونه حوادث محرز است، افزود: پس از گذشت چهار پنج سال از برجام، امروز تک تک انتقادهایی که از سوی کارشناسان مطرح بود به حقیقت می‌پیوندد. همان زمان منتقدان می‌گفتند وقتی می‌پذیریم و تعهد می‌دهیم تأسیسات هسته‌ای فردو که در دل کوه و زیرزمین بود را تعطیل کنیم یعنی داریم خود را آسیب‌پذیر می‌کنیم، چرا که تأسیسات نطنز در فضای کاملاً بازتر بوده و در نتیجه مستعدتر برای انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه است. اما دولت این انتقاد دلسوزانه را نپذیرفت. وی ادامه داد: اکنون این سؤال وجود دارد آیا دوستان دستگاه دیپلماسی اصلاً قصدی برای حفاظت از منافع ملی دارند؟ خروجی این حرف‌ها نشان می‌دهد دولت فقط و فقط به منافع جناحی خود فکر کرده و به دنبال آن است هر طور شده از مذاکرات وین یک دستاورد داشته باشد تا با آن وارد انتخابات شده و چیزی که این وسط قربانی می‌شود منافع ملی است.

به بازی «تله تنش» پایان دهید

محمد ایمانی تحلیلگر سیاسی هم درباره حادثه اخیر معتقد است: بر خلاف برخی فضاسازی‌ها، اقدامات تروریستی و خرابکارانه هسته‌ای، نه مستقلًا توسط اسرائیل بلکه به‌طورمشترک توسط آمریکا و اسرائیل و با همکاری برخی سرویس‌های جاسوسی اروپایی انجام می‌شود. وی در این باره می‌نویسد: به دروغ ادعا کردند این تله نتانیاهو است و بنابراین ایران نباید وارد تله اسرائیل شود. حتی در موضوع ترور شهید سلیمانی هم گفتند این، «تله تنش» است که ترامپ چیده و ما نباید وارد تله او شویم؛ به عبارت دیگر، در برابر ضربه‌هایی که وارد می‌شود، هیچ برخورد تأدیبی و مجازات بازدارنده‌ای با اسرائیل نداشته باشیم. خروجی این نسخه، ارائه تضمین به صهیونیست‌ها، اوباما، ترامپ و بایدن است که هر غلطی انجام دهید، ما شما را با توجیه خود در «حاشیه امنیت» قرار می‌دهیم و بنابراین خاطرتان برای ایراد ضربه‌های بعدی و خدعه و عهدشکنی آسوده باشد! نکته مهم‌تر، دعوت به انفعال در مقابل خباثت مشترک آمریکا و اسرائیل است. یکی از اهداف مذاکرات مزمن برجامی، سرگرم‌سازی و غافل کردن مسئولان ما از عملیات موازی دشمن است؛ گویا غرب وقتی مذاکره می‌کند، دنبال دوستی و حل مسئله است و بنابراین دشمنی نمی‌کند. اما اکنون وقت انجام چند کار است و نخست، توقف مذاکرات و برداشتن همه تعلیق‌های هسته‌ای.

روحانی مراقب توبه‌های بعدی آمریکا در شب‌های قدر باشد!

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است حادثه رخ داده در تأسیسات هسته‌ای نطنز، از چند منظر قابل بررسی است؛ نخست اینکه این حادثه موجب ایراد خسارت و از کار افتادن برخی از سانتریفیوژهای نسل اول IR۱ شد.به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در این‌باره افزود: دومین نکته این است تلاش دشمن بر این راهبرد متمرکز شده که دست ما را در مذاکراتی که هم اکنون بین ایران و ۱+۴ در جریان است خالی کند و قدرت چانه‌زنی ما را پایین بیاورد؛ سومین نکته این حادثه هم اوج خصومت و دروغگویی طرف‌های مقابل ماست، چرا که می‌دانیم رژیم صهیونیستی به عنوان سگ زنجیری نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل در این حادثه دست داشته و دامن آمریکا را هم پاک نمی‌دانیم. ذوالنور تصریح کرد: خوب است آقای روحانی بداند توبه آمریکایی‌ها یعنی چه و نه خودش فریب بخورد و نه مردم را ساده فرض کند. از تیر ۹۹ که سالن مونتاژ سانتریفیوژهای ما را منفجر کردند ظاهراً آمریکا تا امروز در حال توبه است تا ضربات کاری‌تر وارد کند. وی افزود: رئیس‌جمهور محترم مراقب ذکر توبه آمریکایی‌ها در شب‌های قدر باشد که جنایت دیگری در حق ملت ایران مرتکب نشوند! به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور ما باید از این خوش‌بینی عجیب و غریب نسبت به آمریکایی‌ها توبه کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.