در هفته هنرانقلاب، برخی برنامه‌ها مناسبتی هستند اما اصل کار این است که هفته‌های هنری انقلاب برای همه سال حوزه‌های هنری برنامه‌های سالانه و راهبردی داشته باشد.

از مکتب داستان تا فتح نامه و نقّالی

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی با اعلام این مطلب، می‌گوید: ما باید روابط و خدمات هنر و انقلاب را تبیین کنیم. از این رو هدف از انتخاب چهره هنری یا اعطای نشان فیروزه که در کشور و خراسان نیز اتفاق می‌افتد، این است که پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و رشد و بالندگی جمهوری اسلامی، هنرمندان ترازی پا به عرصه گذاشته‌اند و توانسته‌اند آثار هنری رو به جلویی تولید کنند.

مجید عسگری می‌افزاید: اگر به تاریخ هنر خراسان نگاهی بیندازیم در دهه ۶۰ و ۷۰ شعر و سپس کاریکاتور و انیمیشن با توجه به موضوعات و مسائل هنرانقلاب در خراسان رشد و بالندگی خوبی داشته است. هفته هنر انقلاب فرصتی است که نشان دهیم انقلاب اسلامی و هنر پابه‌پای هم جلو می‌روند و هم گفتمان انقلاب، هنرمندپرور است و هم هنر به فضا و تفکر انقلاب اسلامی کمک می‌کند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه اول سال با سالگرد شهادت شهید اهل قلم، سید مرتضی آوینی همراه است، می‌تواند با ورود به برنامه‌های سالانه و راهبردی در حوزه هنری نیز همراه باشد. ازاین‌رو بنا داریم سالانه در هفته هنر انقلاب برنامه‌های راهبردی برای تمام سال داشته باشیم.

مکتب داستان

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های ما در هفته هنرانقلاب، شب داستان خراسان است، بیان می‌کند: شب‌ داستان خراسان به صورت برنامه تلویزیونی و مجازی در چند روز گذشته ضبط شده است که در آخر هفته پخش خواهد شد. لازم به ذکراست، شب داستان خراسان همزمان با افتتاح چهارمین کارگاه آفرینش رمان سعید تشکری در این برنامه بوده است. سعید تشکری، حسین لعل‌بذری، علیرضا مهرداد، خالقی، قربان‌زاده و چند نفر از داستان‌نویسان جوان در این برنامه حضور خواهند داشت و به گفت‌وگو درخصوص داستان و داستان‌خوانی خواهند پرداخت‌.

حوزه هنری سعی دارد در آینده مکتب داستان خراسان را به عنوان یک مکتب داستانی پویا برگزار کند. همچنین با فهرست کردن جنبه‌های درام خراسان از لحاظ تاریخ، ظرفیت‌های فعلی خراسان از امام رضا(ع) تا شاهنامه فردوسی، نخبگان استان و وقایع استان و هر آنچه در خراسان رضوی دارای ظرفیت درام است، در این مکتب اتفاق خواهد افتاد.

 وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اعطای نشان فیروزه امسال، می‌گوید: انتخاب هنرمند برای اعطای نشان فیروزه، مراحل پایانی داوری را می‌گذراند و به دلیل شیوع کرونا در یک ماه آینده این فرد منتخب اعلام خواهد شد و هنرمندی که نشان را دریافت می‌کند سعی می‌کنیم برای یافتن مخاطب بیشتر آثار هنرمند منتخب نیز کارهای لازم انجام شود. 

عابرگالری

عسگری خاطرنشان می‌کند: به اعتقاد من هنر باید بازتاب ظرفیت‌ها و رویدادهای جامعه باشد. برای مثال سال گذشته در سالگرد شهادت سردارسلیمانی یک گروه عکاسی به سطح شهر اعزام کردیم و از مغازه‌هایی که یک سال عکس سردار سلیمانی را بر در مغازه و یا شیشه داشتند، عکس گرفتند و اکنون به مناسبت هفته هنرانقلاب اسلامی، این عکس‌ها در نمایشگاه عکس سردار به صورت عابرگالری در مقابل حوزه هنری خراسان رضوی به اکران درآمد. همچنین از تعدادی از آن‌ها نیز در مراسم افتتاحیه دعوت شد. مدیر حوزه هنری خراسان رضوی تصریح می‌کند: همچنین پس از نمایشگاه عکس سردار سلیمانی، نمایشگاه تجسمی هنرمندان کاریکاتوریست با موضوع روایت مدافعان سلامت در عابرگالری حوزه هنری اکران شده است.

فتح‌نامه و نقالی

وی درادامه با اشاره به رونمایی از پرده نقالی فتح‌نامه به عنوان برنامه‌ای دیگر، بیان کرد: پس از شهادت شهید فخری‌زاده، اشعاری از شاهنامه که مربوط به سوگ سیاوش و انتقام سوگ سیاوش بود انتخاب کردیم و آن‌ها را به یکی از تصویرسازان سپردیم تا از آن یک پرده نقالی تولید شود و اکنون یک پرده نقالی با مضامین روز تولید شده است که کار بسیار زیبا و خوبی شده و فضای جدیدی را نمایان می‌کند که آن نیز با نام «فتح‌نامه» در روزهای آینده توسط حوزه هنری خراسان رضوی رونمایی خواهد شد و امیدواریم از این ژانر در استان و کشور در آینده کارهای بهتری داشته باشیم.

عسگری می‌افزاید: فیلم کوتاه «حمّیت فارسی» نیز که درباره تولید کالای داخلی است در مشهد رونمایی می‌شود.

عسگری از انتشار سند تحول حوزه هنری خبر می‌دهد و می‌گوید: طی چندماه آینده در حوزه هنری سندی را به عنوان سند تحول حوزه هنری و نگاه حوزه هنری به هنر خراسان رضوی منتشر خواهیم کرد و این سند اتفاقی است که می‌تواند سنگ محکی برای فعالیت‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.