رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان گفت: طبعا با وجود کمبود بارندگی در خراسان رضوی در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود که میزان کمتری از گندم را برداشت کنیم. خوشبختانه در حال حاضر با کمبود گندم مواجه نیستیم.

پیش‌بینی کاهش برداشت گندم در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسن حسینی در خصوص وضعیت گندم در خراسان رضوی در سال جاری و  قیمت نان اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ نان هیچوقت از قیمت گندم تبعیت نمی‌کند، اگر افزایش قیمتی در خصوص نان وجود داشته باشد، در رابطه با گندم نخواهد بود.

وی افزود: چندین سال است که دولت به نانوایی‌ها  آرد را با نرخ ثابت عرضه می‌کند. قیمت آرد تنها یکی از موارد اثرگذار در قیمت نان است و موارد دیگری نیز در این  قیمت‌گذاری تاثیر می‌گذارد. درخواست ما در سطح کشور به خصوص در استان خراسان رضوی این است که نرخ منطقی و معقولی در خصوص نان در  نظر گرفته شود.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان با بیان اینکه «نرخ نان باید متعادل با هزینه‌هایی که نانواها انجام می‌دهند، افزایش پیدا کند»، خاطرنشان کرد: تعیین و آنالیز نرخ نان کاملا مشخص است. در این قیمت گذاری همه عوامل موثر در نرخ نان دیده شده است.  علاوه بر آرد در فرآیند تولید نان، عوامل دیگری از جمله خمیرمایه و نمک استفاده می‌شوند و هزینه مواد بهداشتی و برق و گاز و حمل‌ و نقل  که نانوا می‌پردازد، نیز در قیمت نان اثرگذار است.

وی در رابطه با قیمت گندم اظهار کرد: گندم را دولت خریداری می‌کند و بعد به صورت یارانه آرد را توزیع می‌کند. برای مثال دولت که گندم را در سال گذشته با قیمت ۲۵۰۰ تومان خریداری می‌کرد، با محاسبه هزینه حمل و نقل و انبار و نگهداری کیلویی ۴۰۰۰ تومان تمام می‌شد.

حسینی در باره تاثیر بارندگی‌ها در  سال جاری و اثر آن بر تولید گندم گفت: طبعا با وجود کمبود بارندگی در خراسان رضوی در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود که میزان کمتری از گندم را برداشت کنیم. خوشبختانه در حال حاضر با کمبود گندم مواجه نیستیم.

وی یکی از عوامل چند نرخی بودن گندم را بالا بودن قیمت‌های سویا، ذرت و نهاده‌های دامی دیگر دانست و افزود: گندم همیشه نرخ پایینی داشته و با توجه به بالا بودن قیمت سویا و ذرت و کنجاله، کارخانه‌داران و دامداران به جای استفاده از این نهاده‌های دامی، در فصل خرید گندم، این محصول را از کشاورزان خریداری می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.