چه مبارک است نام زنی که پس از ازدواج با پیامبر، تمام دارایی‌اش را برای خدمت به اسلام به پیامبر بخشید؛ هم او که به عنوان اولین زن به اسلام گروید و به همراه پیامبر و علی(ع) در مسجدالحرام به نماز ایستاد.

از اعزام زائراولی ها تا کمک به زوج های نا بارور

چقدر همنامی با چنین کسی که در سخت‌ترین ایام و در محاصره اقتصادی شعب ابی‌طالب اموالش را در حمایت از پیامبر(ص) هزینه کرد، می‌تواند پربرکت باشد.

یکی از برکات باورهای دینی ما مسلمانان، رقم خوردن اتفاقات مبارک در سایه‌ همنامی مساجد، مراکز و مؤسسات و نیز فعالیت‌های مذهبی‌ با شخصیت‌های بزرگ اسلامی است، برای مثال همنامی مساجد با اهل‌بیت(ع)، فرصت چنین اتفاقات مبارکی را دوچندان کرده و موجب شده تأسی به سیره معصومان(ع)، مساجد پایگاه خدمت‌رسانی‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشند.

کانون فرهنگی هنری یا مؤسسه «حضرت خدیجه کبری(س)» ازجمله بهترین مصادیق برکات چنین همنامی‌ای است که در پرتو همنامی با حضرت خدیجه(س)، همسر رسول خدا(ص) و به تأسی از سیره ام‌المؤمنین به احیای سنت‌های مغفول و فراموش‌شده دینی مذهبی اهتمام دارد. این مؤسسه که با هدف توسعه‌ فرهنگ زیارت اهل بیت(ع) تأسیس شده دو اولویت زیارت اهل بیت(ع) و احیای سنت‌های فراموش شده از قبیل قربانی، اطعام غدیر و... را در دستور کار خود قرار داده است. در آستانه فرا رسیدن دهم ماه رمضان، سالروز رحلت نخستین بانوی مؤمن به اسلام گزارشی از این فعالیت‌ها تهیه شده که در ادامه می‌آید.

رساندن گوشت به سفره محرومان با قربانی مشارکتی

از مهم‌ترین فعالیت‌های این مؤسسه احیای سنت قربانی مشارکتی و توزیع گوشت آن میان محرومان است. این سنت حسنه که از عید قربان و نیمه شعبان سال ۹۴ آغاز شده از ماه رجب سال ۹۸ و با شیوع بیماری کرونا و آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن، در ابتدای هر ماه قمری اجرا می‌شود و ذیل آن با همت خیران مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) و همکاری برنامه تلویزیونی «سمت خدا»، حجم بالایی از بسته‌های گوشت قربانی در میان خانواده‌های بی‌بضاعت و آبرومند توزیع می‌شود. چنان‌که به گفته حجت‌الاسلام زهیر ثباتی‌مقدم، مدیرمسئول این کانون فرهنگی هنری در ماه شعبان ۴ هزار رأس و در ماه رجب ۲هزار و۸۰۰ رأس گوسفند قربانی شده و گوشت آن بین محرومان توزیع شد.

حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم با بیان اینکه میزان مشارکت‌ها در این طرح متفاوت است، می‌گوید: از مبالغ ۵ تا ۱۰ هزار تومان تا تأمین هزینه ۱۰ رأس گوسفند از سوی خیران مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) کمک برای قربانی شده که نتیجه آن رساندن گوشت گرم به سفره محرومان در سراسر کشور (ماهانه بین ۱۳ تا ۱۴ استان) بوده است.

کمک به زوج‌های نابارور در طرح «فرزندان غدیر»

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) اجرای طرح «فرزندان غدیر» با محور و هدف کمک به زوج‌های نابارور و کم‌بضاعتی است که توان تأمین هزینه‌های سنگین درمان ناباروری را ندارند. به گفته حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم، حرکت کشور به سمت پیری و تأکیدات جدی رهبر معظم انقلاب درباره این تهدید در ۱۵ سال گذشته، آسیب‌های اجتماعی ناشی از ناباروری همچون جدایی، طلاق عاطفی و سرخوردگی‌های ناشی از آن از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح «فرزندان غدیر» است.به‌منظور اجرای این طرح، فراخوان عمومی در برنامه تلویزیونی «سمت خدا» انجام شد و در طول ۲۴ ساعت، ۴۵ هزار زوج ثبت‌نام کردند؛ از میان آن‌ها در مرحله نخست ۵هزار و ۶۷۸ زوج انتخاب و به گروه‌های هزار نفره تقسیم شدند؛ نخستین گروه از این افراد پیش از عید نوروز تحت درمان‌های ناباروری قرار گرفتند و در سال ۱۴۰۰ دیگر گروه‌ها نیز از این خدمات درمانی خیرانه بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم با بیان اینکه هزینه درمانی هر یک از این زوج‌ها دست‌کم ۱۰ میلیون تومان است، گفت: پس از اعلام اجرای این طرح در عید غدیر و از طریق برنامه تلویزیونی «سمت خدا» فقط از خیران درخواست شد از امتیاز سپرده‌های بانکی آن‌ها برای اعطای وام به متقاضیان درمان ناباروری استفاده شود و اصل پول آن‌ها در بانک باقی بماند. البته برخی از خیران هم به صورت بلاعوض کمک‌های درمان ناباروری را تقبل کردند.

از نقاط امتیاز این طرح، همراهی با زوج‌ها تا زمان ولادت نوزادشان است، چراکه برخی بارداری‌هایی که در پی درمان ناباروری رخ داده، هزینه‌های بسیار مثل نیاز به برخی جراحی‌ها در حین بارداری و نیز داروهای خاص دارد.

ایجاد فرصت زیارت برای زائراولی‌ها

از دیگر اتفاقات مبارکی که به همت خیران مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) رقم خورده، ایجاد فرصت زیارت برای آن‌هایی است که به دلایل اقتصادی، امکان تنفس در فضای حرم معصومان(ع) را نیافته‌اند. این مؤسسه چشم‌انداز و هدف خود را این‌گونه ترسیم کرده است: چشم‌انداز ما رسیدن به روزی است که تمامی ایرانیان حداقل یک‌بار هم که شده به قم و مشهد مشرف شوند.در این راستا این مؤسسه تاکنون موفق به اعزام ۸۶ هزار زائراولی به قم و پابوسی حضرت معصومه(س)، ۳۶ هزار زائراولی به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع)، ۶هزار و ۱۰۰ زائراولی به عتبات عالیات در عراق و ۳ هزار زائراولی در اربعین حسینی به صورت کاملاً رایگان شده است. علاوه بر این، دو سال هم موکب این مؤسسه در ایام راهپیمایی اربعین برپا بود و به زائران خدمت‌رسانی می‌کرد.نکته مهم آنکه در بهره‌مندی از فرصت زیارت، شرط خاصی برای زائراولی‌ها وجود ندارد و عموم آن‌ها که دلشان برای تنفس در فضای حرم می‌تپد پس از احراز شرایط، امکان این حضور را به همت این کانون یافته‌اند.

رسیدگی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی

با توجه به وقوع سیلاب و زلزله در استان‌های مختلف در دو سال گذشته و وارد شدن آسیب‌های اقتصادی بسیار به هموطنان، یکی از وجوه خدمات خیرانه مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) رسیدگی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان بوده است.به گفته حجت‌الاسلام ثباتی‌مقدم در این راستا کمک ۱.۵ میلیارد تومانی به زلزله‌زدگان سی‌سخت، کمک ۱.۵ میلیارد تومانی به سیل‌زدگان خوزستان، کمک یک میلیاردی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در قالب کاروان‌های کمک مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) به این مناطق ارسال شده است.علاوه بر این، نانوایی سیار نیز به منظور طبخ و توزیع رایگان نان میان سیل‌زدگان جنوب کرمان و زاهدان به این دو استان ارسال شد، چنان‌که دستگاه مشابه همراه با ۱۰ تُن آرد به مناطق زلزله‌زده سی‌سخت فرستاده شد.

احیای نام مادران و همسران اهل بیت(ع)

مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) همه ساله در ایام رحلت ام‌المؤمنین، حضرت خدیجه کبری(س) فعالیت‌های متنوعی را به منظور احیای یاد و نام و خدمات آن بانوی بزرگوار انجام می‌دهد؛ امسال و با توجه به شیوع پیک چهارم ویروس کرونا -که امکان برگزاری جلسات و برپایی ایستگاه‌های صلواتی به نام آن حضرت(س) وجود ندارد- این مؤسسه اقدام به اجرای طرح «ضیافت مادرانه» کرده است.

بنابر این پویش که به صورت خانه به خانه اجرا می‌شود، اقلام خوراکی به منظور طبخ غذای نذری در اختیار هزار و ۵۰۰ خانواده‌ای که در طول سال از طریق فعالیت‌های فرهنگی با مؤسسه در ارتباط هستند، قرار می‌گیرد تا مادران با همراهی فرزندانشان، در شب و شام سالروز رحلت حضرت خدیجه(س) برای خود و همسایگان غذای نذری به نیت آن حضرت(س) طبخ کنند.

این طرح در استان‌های قم، تهران، خراسان رضوی، سمنان، گلستان و گیلان و برخی استان‌های همجوار آن‌ها کلید خورده و اجرا می‌شود. همچنین، پویش سیاه‌پوش کردن معابر و خانه‌ها برای نخستین بار در این ایام به همت این مؤسسه راه‌اندازی شده است.

به آنچه مرور شد وقتی طرح نذر نان و عقیقه برای نوزادان را اضافه کنیم، درمی‌یابیم مؤسسه حضرت خدیجه کبری(س) در سایه همنامی با آن بانوی بزرگوار و تأسی به سیره کریمانه آن حضرت(س) که از مال و جان و آبروی خود برای اعتلای اسلام گذشت و از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، توانسته در این بحبوحه روزمرگی‌ها و درگیری به بحران‌هایی همچون کرونا، سنت‌هایی را احیا کند که کمترین آثارشان، کاستن بار مشکلات اقتصادی از مردم و گشودن افق‌های جدید در فعالیت‌های خیرانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.