کردستان- کاهش نزولات آسمانی در فروردین‌ماه امسال اگرچه پیام خوبی برای کشاورزان نداشت اما این کمبود با سرمای بهاره دست‌به‌دست هم داد تا رنگ و رخسار شکوفه‌های این استان سیاه شود.

سرما رنگ محصولات باغی را سیاه کرد؛ نارضایتی از پرداخت خسارت‌های قطره‌چکانی

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: امسال به دلیل سرمای بهاره بسیاری از باغ‌های استان کردستان دچار خسارت شدند و حالا که نزولات آسمانی نیز طی سال زراعی جاری با کاهش شدیدی همراه بوده است لذا بسیاری از کشاورزان این استان سال سختی را پیش‌بینی می‌کنند.

بنا بر گفته باغداران توزیع زمانی و مکانی نامناسب بارش‌ها و ادامه این شرایط طی ماه‌های آینده موجب وقوع خشک‌سالی و کاهش چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی خواهد شد و این در حالی است که نیمی از محصولات آن‌ها به دلیل سرمازدگی از بین رفته است.

خسارت‌هایی غیرقابل‌جبران

اگرچه در طی سال‌های گذشته دولت با تشویق و اجبار سعی کرده تا کشاورزان و باغداران را به سمت بیمه محصولات کشاورزی و باغی خود هدایت کند اما بسیاری از کشاورزان از نحوه پرداخت خسارت‌ها توسط بیمه گلایه داشته و آن را کارساز نمی‌دانند.

اردلان کلماسی یکی از باغداران سنندجی در این رابطه بابیان اینکه روند ارزیابی‌ خسارت‌ها با مشکلات و موانع جدی همراه است به ما می‌گوید: یک کشاورز محصول خود را بیمه می‌کند تا در وقت نیاز بتواند خسارت وارد آمده به محصولش را دریافت کند.

وی اظهار می‌کند: بیمه‌ها طبق نظام مرحله‌ای برای ارزیابی خسارت اقدام می‌کنند لذا بسته به زمان تحمیل خسارت، ارزیابی، متفاوت خواهد بود در همین راستا اگر در مرحله کاشت، کمی بعدازآن یا در مرحله داشت خسارتی به کشاورزان وارد شود، در ارزیابی‌ها متفاوت بازمانی خواهد که خسارت در مرحله برداشت واردشده است.

وی ادامه می‌دهد: در این زمینه به این واقعیت توجه نشده که حتی وقتی کشاورز در مرحله داشت خسارت ببیند، زمان خود را ازدست‌داده و عملاً نمی‌تواند محصولی بکارد.

کلماسی از زمان ارزیابی خسارت‌ها نیز گلایه داشته و برای همین می‌گوید: ارزیابی صورت گرفته باید به مرکز برود، بررسی شود و بعد چند ماه پولی به‌حساب کشاورز ریخته می‌شود که اغلب ناچیز است.

وی می‌گوید: جالب اینجاست که وقتی یک خودرو تصادف می‌کند حتی بیش از رقم خسارت به مالک آن در اسرع وقت خسارت پرداخت می‌شود اما در مورد محصولات کشاورزی نه‌تنها خسارت ناچیزی تعلق می‌گیرد از همه بدتر اینکه بسیار زمان‌بر است.

دلسردی کشاورزان

صادق شاه ویسی یکی دیگر از باغداران این منطقه نیز به ما می‌گوید: کشاورزان سنندجی با مشکلات زیادی هم چون عدم وجود حمایت‌های لازم در این حوزه و به‌ویژه کم‌آبی و کمبود بذر و کود و غیره روبه‌رو بوده هستند و لذا وقتی حوادث غیرمترقبه بر روی این مشکلات افزوده می‌شود خساراتی را متحمل می‌شوند که دیگر به‌هیچ‌وجه قابل جبران نیست.

وی با اذعان به دلسردی کشاورزان نسبت به بیمه می‌گوید: اگر اجبار در بیمه برخی محصولات کشاورزی را که خرید تضمینی دارند، در نظر نگیریم، کمتر از ۱۰ درصد کشاورزان محصولات خود را بیمه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که همه جای دنیا بیمه‌ها عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای در جبران خسارت کشاورزان دارند.

ارزیابی خسارت‌ها

در همین راستا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان کردستان بابیان اینکه صندوق بیمه در حال ارزیابی و پایش مزارع و باغات خسارت‌دیده از سرمازدگی و تحت پوشش بیمه در سطح استان است اظهار کرد: پس از تشکیل پرونده و تائید خسارت وارده، غرامت‌ها متناسب با نوع بیمه‌نامه مربوطه پرداخت خواهد شد.

اسماعیل حیدری بابیان اینکه غرامت‌های سال زراعی ۹۹_۹۸ به‌حساب بیمه‌گذاران خسارت‌دیده واریزشده است، اضافه کرد: بیمه گری زراعت پاییزه و باغ در سال زراعی جاری به اتمام رسیده است ولی بیمه زراعت بهاره، دام، طیور و شیلات  در حال انجام است و کشاورزان و بهره‌برداران این بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری بیمه در شهرستان‌های تابعه نسبت به بیمه کردن واحد تولیدی خود اقدام کنند.

کردستان یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

سال زراعی کم آب

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بابیان اینکه بر اساس برآورد انجام‌شده طی فروردین امسال، براثر سرمازدگی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به باغات و مزارع استان خسارت واردشده است اظهار کرد:  کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی در حال ارزیابی خسارت وارده ناشی از وقوع سرمازدگی در باغات و مزارع استان هستند.

خلیل فعله‌گری اضافه کرد: کاهش نزولات آسمانی طی سال زراعی جاری، توزیع زمانی و مکانی نامناسب بارش‌ها و ادامه این شرایط طی روزهای آینده موجب وقوع خشک‌سالی و کاهش چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بیمه محصولات کشاورزی در چنین شرایطی ازجمله راهکارهای مؤثر در تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک و بازسازی و بازترانی مجدد عرصه‌های کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.