بسیاری از ناظران به درستی معتقدند مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از مهم‌ترین مسائل تعیین کننده در آینده کشور است.

ایران دومین رکورددار مشارکت انتخاباتی در بین قدرت های بین‌المللی

اما در این بین دیدگاه‌های جریان‌های وابسته به خارج از کشور، توقعات خاصی از نصاب مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ ارائه می کنند که چندان با واقعیت های انتخابات در سایر کشورها منطبق نیست. حتی گاه دیده می شود رئیس جمهور نیز در این پازل بازی کرده و مشارکت کمتر از ۷۰ درصد را نوعی قهر مردم با انتخابات توصیف می کند! در این داده نما انتخابات در چهار کشور ایران، آمریکا، فرانسه و روسیه را به عنوان مهم‌ترین کشورهایی که رژیم ریاست جمهوری دارند، بررسی کرده ایم .نکته بسیار مهم این است که اکثر کشورهای دنیا مانند انگلیس، نظام پارلمانی دارند و شخص اول کشور را در قالب انتخابات مجلس و نخست وزیری انتخاب می کنند. اکثر این انتخابات، مشارکتی زیر ۵۰ درصد دارند؛ بنابراین چون قابل مقایسه با نرخ های مشارکت در ایران نیستند، در این داده نما لحاظ نشده اند.

انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا با ۶۷ درصد مشارکت، رقابتی ترین و پرشورترین انتخابات در ۱۴۰ سال اخیر آمریکا بوده است!

انتخابات سال ۸۸ در ایران با نزدیک ۸۵ درصد مشارکت، رکورددار انتخابات ریاست جمهوری در بین نظام های ریاستی در تاریخ معاصر است.

جمهوری اسلامی ایران با برگزاری ۳۷ انتخابات در ۴۱ سال ابتدایی خود، رکورد دار برگزاری انتخابات در دنیا محسوب می شود.

مشارکت در انتخابات سراسری کشورهای اروپایی عموماً کمتر از ۵۵ درصد است. (مثلاً میانگین مشارکت در انتخابات سوئیس در ۲۰ سال ۴۹ درصد بوده است)

انتخابات در کشورهای غربی عموماً بالای ۱۰۰ سال سابقه دارد، اما در ایران حدود ۴۲ سال.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.