یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره تحرکات نظامیان آمریکایی از طریق یک گذرگاه غیرقانونی میان این کشور و کویت به‌شدت هشدار داد و خواستار نظارت بغداد بر این گذرگاه شد.

هشدار درباره تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در یک گذرگاه میان عراق و کویت

قدس آنلاین: «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق به جزئیات جدیدی از تحویل پرونده امنیتی استان‌ها به وزارت کشور عراق خبر داد و تأکید کرد که رویکرد مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده‌کل نیروهای مسلح این کشور  ضرورت جمع‌آوری مراکز ایست و بازرسی در شهرهاست.

وی افزود: وزارت دفاع در تحویل پرونده امنیتی استان‌ها به وزارت کشور بسیار جدی است اما برخی چالشها وجود دارد، این پرونده نیاز به زمان دارد.

الخفاجی بیان کرد: با وجود اینکه پرونده امنیتی بسیاری از استان‌ها به وزارت کشور سپرده شده است؛ اما بغداد و استان‌هایی که هرازگاهی شاهد تحرکات داعش است به امکانات و حضور نیروها نیاز دارند.

وی از جمع‌آوری بسیاری از مراکز ایست و بازرسی در شهرها خبر داد و این‌که رویکرد بر جمع‌آوری مراکز ایست و بازرسی بیشتر است که بر حرکت اقتصادی کشور و تردد روان میان شهرها مؤثر است.

الخفاجی در عین حال ماندن برخی مراکز ایست و بازرسی را مهم دانست.

انهدام دو مخفیگاه داعشی در غرب عراق

«قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار حشد شعبی عراق از انهدام دو مخفیگاه داعشی در صحرای الانبار به‌دست نیروهای تیپ 19 و 13 حشد شعبی خبر داد و اعلام کرد که در یکی از این دو مخفیگاه مقادیری بمب و در دیگری مواد غذایی قرار داشت.

وی افزود: عملیات به‌دنبال دریافت اطلاعات دقیق انجام شد.

عملیاتی برای امن‌کردن سامراء

فرماندهی بخش عملیات سامراء حشد شعبی عراق از عملیات جست‌وجو و امن‌سازی بسیاری از مناطق شهر سامراء در استان صلاح‌الدین خبر داد و در یک بیانیه اعلام کرد که نیروهای تیپ 313 حشد شعبی دست به عملیات جست‌وجو و تفتیش مناطق «الرواشد»، «الحاوی»، «الکسارات»، «تقاطع فلوجه»، «المعامل»، «العنک»، «ابوالمحاسن» و «السعلوه» زدند.

در این بیانیه هدف از این عملیات تقویت امنیت این مناطق که در جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهر سامراء قرار دارند، عنوان شده است.

هشدار درباره استفاده آمریکا از گذرگاه «جریشان» برای عبور تسلیحات

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد: گذرگاه مرزی «جریشان» گذرگاهی غیرقانونی است که ادامه آن خطری برای حاکمیت کشور است.

وی افزود: کمیته‌های دولتی متشکل از اطلاعات، مرزها و سازمان‌های امنیتی دیگر روند ورود محموله‌ها را دنبال می‌کنند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا از این گذرگاه برای عبور ده‌ها محموله در روز بدون اینکه مورد نظارت و مشمول اقدامات اجرایی دولت عراق شوند، استفاده می‌کنند.

الزیادی بیان کرد: عبور همه کالاهایی که به عراق از طریق گذرگاه «جریشان» انجام می‌شود با نظارت و حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا است.

وی قبلاً هم بر ضرورت بسته شدن این گذرگاه مرزی با کویت به‌سبب سیطره کامل آمریکا بر آن تأکید و اعلام کرده بود که آمریکا آن را به‌عنوان گذرگاهی برای ورود سلاح از کویت به عراق قرار داده است.

شمار واقعی تروریست‌های موجود در اردوگاه «الهول»

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسون امنیت و دفاع پارلمان عراق به شمار واقعی تروریست‌هایی که در اردوگاه «الهول» سوریه قرار دارند، اشاره کرد و گفت: مجموع تروریست‌های که با خانواده‌های خود در اردوگاه «الهول» سوریه در نزدیکی مرز عراق حضور دارند بیش از 24 هزار نفر است که میان آنها کودکان و زنان و سالخوردگان هم وجود دارند و چهار هزار نفر از آنها طی ماه‌های گذشته با هماهنگی سازمان ملل و شبه‌نظامیان «قسد» تحویل بغداد شده‌اند.

العزاوی ادامه داد: اردوگاه الهول خطرناک است زیرا هزاران کودک در محیط افراطی پرورش می‌یابند و این بسیار خطرناک است و به مشکلات بزرگ در خاورمیانه منجر خواهد شد زیرا افراطی‌گری سرطان فکری است که اگر شیوع پیدا کند نمی‌توان آن را مهار کرد.

این عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق تأکید کرد: حل پرونده اردوگاه «الهول» به‌عهده کل کشورهای خاورمیانه و از جمله عراق است زیرا همه از آن متضرر می‌شوند.

وی گفت: اردوگاه الهول به سکویی برای تهدید امنیت عراق به‌ویژه مناطق غربی تبدیل شده است و این سبب می‌شود که ما برای حل این پرونده در اسرع وقت، فشار وارد آوریم.

ادامه عملیات ارتش ترکیه در دهوک

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که ارتش ترکیه به عملیات در شمال عراق برای چندمین روز متوالی ادامه می‌دهد.

این منبع بیان کرد: نیروهای ارتش ترکیه در روستای «برواری» حضور دارند و جنگنده‌های ترکیه به بمباران ادامه می‌دهند و بر فراز روستاهای اطراف «جبل متین» به‌طور مداوم در حال پرواز هستند.

منبع عراقی از هلی‌برن نیروی نظامی در روستای «برواری» خبر داد و این‌که ده‌ها خانواده مزارع خود را به‌علت بمباران ترک کرده‌اند.

عملیات علیه داعش در دیالی

«ابوالحر البصری» فرمانده تیپ 30 حشد شعبی عراق از ادامه عملیات تعقیب داعش در دیالی خبر داد و اعلام کرد: برخی مناطق بستر و سکویی برای شروع اقدامات تروریستی داعش هستند. این مناطق مورد حمایت برخی سیاستمداران هستند که این، عملیات پاکسازی کانون‌های داعشی در این مناطق را با مشکل روبه‌رو می‌سازند.

همزمان «عبدالخالق العزاوی» کمیسون امنیت و دفاع پارلمان عراق بر ضرورت انجام تغییرات در فرماندهان امنیتی به‌ویژه در مناطقی از دیالی که شاهد اقدامات تروریستی است، تأکید کرد.

وی تصریح کرد: حمله به اطراف روستای «الجیزانی» در دیالی و کشته و زخمی شدن چند نفر بر اثر آن به‌مثابه رخنه امنیتی آشکار و کشتار افراد بی‌گناه از سوی داعش است که سلسله تصمیمات سرنوشت‌ساز از جمله تغییر فرماندهان رده میانی مسئول آن را طلب می‌کند.

العزاوی گفت: حادثه «الجیزانی» در نتیجه آن است که ما هشدار دادیم و بارها اعلام کردیم که خلأ امنیتی وجود دارد که تروریست‌ها از آن بهره می‌برند. طی ساعات گذشته حرکت مثبتی انجام شده است و اعزام نیروهای اضافی از سوی بغداد برای تعقیب داعشی‌ها و تجدید نظر در طرح‌های میدانی به‌منظور ممانعت از تکرار حملات به‌عمل آمده است.

از سوی دیگر «عبدالله الحیالی» مدیر ناحیه «ابی‌صیدا» در شمال شرق بعقوبه از موفقیت عملیات جاری در بوستان‌های «الوقف» در اطراف «ابی‌صیدا» برای پایان دادن به داعش و جمع‌آوری مواد منفجره و مین‌های داعشی خبر داد و گفت: این دستاوردی بزرگ و اولین از نوع خود پس از 15 سال در این ناحیه است.

وی اضافه کرد: تأمین امنیت روستاها و بوستان‌های منطقه «الوقف» به‌مفهوم احیای مساحت زیادی از بوستان‌ها و باغاتی است که بخش اعظم آنها به‌سبب حضور تروریست‌ها در داخل آن نابود شده است و صاحبان این باغات سال‌هاست که نمی‌توانند به اراضی خود بروند.

الحیالی حضور نیروهای وزارت کشور عراق را حرکتی مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که این نیروها برای همیشه بمانند و موقتی نباشند تا خطر تهدیدکننده روستاهای «ابی‌صیدا» و دیگر مناطق از بین برود.

ثبات اوضاع امنیتی الانبار

«حمید الهایس» از فرماندهان حشد شعبی عراق اعلام کرد که اوضاع امنیتی در استان الانبار باثبات است و هیچ رخنه امنیتی وجود ندارد.

وی افزود: پایبندی ساکنان و حضور نیروهای نظامی در ثبات این استان نقش بسزایی دارد.

الهایس گفت: مشکلات امنیتی در استان‌های دیالی و صلاح‌الدین وجود دارد و آن به‌سبب موقعیت جغرافیایی آنها و مناطق صعب العبور و خلأهای امنیتی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.