۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 749701

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد گران‌تر از گندم است و بعید نیست محصول نهایی گندم وارد چرخه خوراک دام شود که این اتفاق خطرناک است و باید فکر اساسی برای آن شود.

ورود گندم به چرخه خوراک دام اتفاق خطرناکی است

قدس آنلاین؛ سید احمد مقدسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه مشکل تأمین نهاده برای دامداری‌های سنتی و پروار بندی ها همچنان ادامه دارد، گفت: البته به دامداری‌های سنتی کنسانتره آماده تحویل داده می‌شود اما مقدار آن کم است و دامداران رضایت کافی ندارند،؛ میزان عرضه به واحدهای پروار بندی هم بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به عدم تخصیص ارز به نهاده‌های دامی طی حدود ۲ ماه اخیر، افزود: دامداری‌های صنعتی نیز از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، سهمیه جو و ذرت خود را دریافت کرده‌اند اما هنوز ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده کنجاله سویا تحویل این واحدها نشده است.

مقدسی درباره دلایل این امر افزود: قیمت جهانی نهاده‌های دامی افزایش یافته و به همین جهت ستاد تنظیم بازار باید نرخ‌های جدید نهاده‌های دامی را اعلام کند و حدود یک ماه است که منتظریم این کار انجام شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است و این مساله در کنار عدم تخصیص ارز از جمله مشکلات کنونی صنعت است.

وی اضافه کرد: در صورت اعلام نرخ جدید نهاده‌های دامی، روند عرضه آنها نیز بهبود می‌یابد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعیین قیمت ۵ هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم با اشاره به اینکه این نرخ در شرایط کنونی اصلاً مناسب نیست و اخیراً نیز شاهد ورود دام‌ها به مراتع سبز گندم بوده‌ایم، افزود: با این شرایط که قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد گران‌تر از گندم است هیچ بعید نیست گندم برداشت شده نیز به جای اینکه به دولت فروخته شود و سر سفره مردم بیاید، وارد چرخه خوراک دام شود که این اتفاق خطرناک است و دولت باید فکر اساسی برای آن کند.

مقدسی یکی از دلایل این مساله را تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی عنوان کرد و افزود: دولت نهاده‌ها را با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کند و برای آنها نرخ مصوب تعیین می‌کند و براین اساس قیمت گندم را تعیین می‌کنند در حالی که به نهاده‌های دامی یارانه تعلق گرفته و نرخ آنها واقعی نیست اما قیمت گندم سرکوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی حذف و نرخ آنها واقعی شود تعیین قیمت گندم نیز براساس ارز نیمایی خواهد بود و دیگر شاهد چنین نابسامانی‌هایی در بازار نخواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.