همدان –ایجاد پنجره واحد برای حمایت از بخش خصوصی، گسترانیدن فرش قرمز، راه‌اندازی ستاد تسهیل ازجمله ده‌ها طرح و برنامه‌ای است که طی سال‌های گذشته دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران به کار گرفته است اما بااین‌حال هنوز برخی از سرمایه‌گذاران باوجود تمامی این بسترها هنوز در پیچ‌وخم اداری سرگردان هستند!

کروکدیل‌های ملایری در انتظار حمایت و رفع موانع تولید

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: پارک کروکدیل نوپک (نوآوری ، پویایی، کوشش) اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکدیل خاورمیانه در سال  ۱۳۹۰ در جزیره قشم ایجاد شد و در حال حاضر به یکی از دیدنی‌های منحصربه‌فرد این جزیره تبدیل‌شده است.

درحالی‌که ایجاد این پارک نمونه موفقی در کشور محسوب می‌شود لذا در استان همدان نیز پارک پرورش کروکدیل با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال در دستور کار گرفت اما جالب اینجاست که هنوز پس از گذشت سه سال باوجوداینکه شعارهای بسیاری پیرامون حمایت از سرمایه‌گذاران داده‌شده است اما ادارات دولتی در این استان هنوز نتوانسته‌اند اختلاف خود را با سرمایه‌گذار این پارک پس از ۳ سال رفع کنند!

پروژه مجتمع‌ گردشگری و پرورش کروکدیل دکتر جلیلی که از سال ۹۷ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در روستای گوراب آغاز به کارکرده به علت بعضی قوانین اداری هنوز موفق به اخذ مجوز مجتمع‌ گردشگری نشده است.

مشکل اصلی راه‌اندازی این مجتمع که با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی شروع به کارکرده، بحث حرایم و رعایت قوانین محیط زیستی و دامپزشکی عنوان‌شده است و گفته می‌شود که نیازمند بازنگری و تسهیل در صدور مجوز محیط‌زیست و دامپزشکی است اما چرا بازنگری این مجوز هنوز پس از گذشته سه سال فرجامی نداشته است خود جای سؤال دارد.

در این پروژه که یکی از طرح‌های بزرگ و مطرح شهرستان ملایر محسوب می‌شود  و محصولات تولیدی آن صادر و بازده اقتصادی خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت امکانات تفریحی متنوعی مانند زیپ لاین، پیست موتورسواری و ساخت رستوران‌های سنتی و واحدهای اقامتی در آن لحاظ شده که متأسفانه به بهانه‌هایی که گفته شد همه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

توجیه علمی و اقتصادی

کروکدیل جانوری عظیم‌الجثه و موجودی شگفت‌انگیز با خواص فراوان در عرصه پزشکی، اقتصادی و گردشگری است که سه سالی می‌شود پای این خزنده دوزیست به ملایر بازشده است.

مزرعه پرورش کروکدیل در ملایر ۵۸ سر کروکدیل از نوع آب‌شور دارد که پیش‌بینی می‌شود ۵۸ طاقه پوست و حدود شش تن گوشت از پرورش آن‌ها برای صادرات به دست آید.

برای پرورش کروکدیل توجیه‌های علمی و البته اقتصادی فراوانی ذکر می‌شود و به همین دلیل هم‌اکنون در بیش از ۵۰ کشور جهان، پرورش این خزنده برای بهره‌برداری از پوست، گوشت و خون آن رایج است.

گوشت این موجود زنده کیلویی ۷۰ دلار در خارج از کشور مشتری داشته و بسیاری از کشور ای اروپایی خواهان خرید پوست آن برای تهیه چرم و به‌کارگیری در محصولات چرم و کیف و کفش هستند.

پیگیری مشکلات

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از طرح مشکلات مجتمع‌ گردشگری و پرورش کروکدیل ملایر در ستاد تسهیل استان همدان خبر داد.

ظاهر پورمجاهد در این رابطه اظهار کرد: مشکلات این مجتمع برای بررسی و رفع مشکل به ستاد تسهیل استان همدان ارجاع داده‌شده است.

پورمجاهد با یادآوری اینکه به همراه معاون برنامه‌ریزی فرمانداری و روسای ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دامپزشکی و محیط‌زیست از مجتمع گردشگری و پرورش کروکدیل در روستای گوراب بازدید شد، افزود: مشکل اصلی راه‌اندازی این مجتمع که با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیاردری‌ای بخش خصوصی شروع به کارکرده بحث حرایم و رعایت قوانین محیط زیستی و دامپزشکی است که نیازمند بازنگری و تسهیل در صدور مجوز محیط‌زیست و دامپزشکی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار  همدان گفت: این پروژه از پروژه‌های بزرگ و مطرح شهرستان ملایر است و با توجه به موضوعات مطرح‌شده به‌زودی با حضور مدیران کل دستگاه‌های مربوطه در جلسه ستاد تسهیل استان، مشکلات این پروژه پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.