ایلام- با تصویب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام شهرستان مرزی مهران به منطقه آزاد ارتقاء یافت.

مهران آزاد شد؛ موتور توسعه استان ایلام شتاب می‌گیرد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان ایلام باوجود برخورداری از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و برخورداری از منابع نفت و گاز یک از استان‌های دارای قابلیت‌های توسعه است که بنا بر گفته مدیران آن این ظرفیت‌ها نتوانسته به شکوفایی و تولید ثروت در آن منجر شود و این سؤالی است که دلیل آن در ذهن بسیاری از مردم بدون پاسخ مانده است!

آنچه گذشت

استان ایلام باوجود بهره‌مندی از مزیت‌های بالقوه نسبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، آب‌وخاک و گردشگری اما متأسفانه در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار دارد.

درست در دهه ۶۰ تا سال‌های میانی دهه ۷۰ که برنامه توسعه با شتابی تند در مناطق مختلف کشور پیگیری می‌شد اما ایلام به‌عنوان جبهه میانی دفاع مقدس هشت سال در جنگ تحمیلی و قریب همین نیز مدت نیز در حال بازسازی خرابی‌های جنگ بود.

خرابی‌هایی که دامن آن از شهرها و روستاهای اشغال‌شده مهران و دهلران شروع می‌شد و تا دیگر مناطق شهری استان که در جریان ۳۶۰ موردحمله سنگین بمب‌افکن‌های دشمن بعثی کامل از بین رفته بود گسترش می‌یافت.

حاصل جنگ تحمیلی و دوران بازسازی بعد از جنگ برای ایلام ۱۵ سال عقب ماندن از قافله توسعه استان‌های مختلف کشور بود.

منطقه آزاد موتور پیشران برای مهران

استاندار ایلام  بابیان اینکه  امروز شهرستان مرزی مهران در استان ایلام به «منطقه آزاد تجاری» ارتقاء یافت اظهار کرد: لازم است از تمامی دلسوزانی که در این مسیر از گذشته تا حال تلاش داشته‌اند تقدیر و تشکر داشته باشم.

محمد نوذری نقش ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران در توسعه استان را مهم عنوان کرد و گفت: واضح است امروز استان با داشتن بیشترین مرز مشترک با عراق و بازارچه‌های مرزی و البته با ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران می‌توان گفت که این منطقه می‌تواند به‌عنوان پیشران توسعه کشور نقش‌آفرینی کند.

پتانسیل‌های مهران

در غرب کشور استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک با کشور عراق است، اظهار داشت: علاوه بر این، مناطق همسایه ایلام در آن‌طرف مرز دارای اشتراکات زیاد مذهبی، قومی و فرهنگی با استان است.

 امتیاز مهم دیگر طراحی دو آزادراه حمیل، ایلام، مهران، کربلا و دیگری آزادراه پل زال، مورموری، چیلات، دهلران، نجف اشرف و دو خط راه‌آهن اسلام‌آباد به ایلام و راه‌آهن اندیمشک به دهلران و همچنین بزرگراه مهران، دهلران به اندیمشک است که باعث اتصال شمال، جنوب و مرکز کشور به استان و درنهایت کشور عراق می‌شود که این مهم باز می‌تواند بر ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران بی افزاید.

 ظرفیت‌های مهم استان ایلام هم‌چنین ۱۱ درصد گاز، ۴ درصد نفت، ۴ و نیم درصد صادرات کشور  است که علاوه‌ بر این، زیرساخت‌های ایجادشده در منطقه ویژه مهران خود می‌تواند بستر بسیار خوبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری باشد.

 حدود ۶۷ درصد تردد زوار از مرز مهران انجام می‌شود و بنا بر آمارهای منتشره حدود یک و نیم الی دو میلیارد دلار صادرات از مرز مهران انجام می‌پذیرد و لذا این‌ها مزایا و پتانسیل‌های مهمی در راستای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران است.

 پایانه مرزی، گذر مرزی و بازارچه مرزی مهران به‌عنوان امتیاز ویژه‌ای در ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران محسوب می‌شود و لذا امید می‌رود این فرصت جدید به‌عنوان موتور پیشران توسعه نقش مهمی را در این استان ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.