مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: همه مسوولان ذیربط و شهرداران در سطح استان باید الزامات مدیریت بحران را در طرحهای جامع و تفضیلی مورد توجه قرار دهند.

توجه به الزامات مدیریت بحران در طرحهای خراسان رضوی مورد تاکید واقع شد

به گزارش قدس آنلاین، محسن نجات شب گذشته در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران گناباد افزود: ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و اجرای طرحهای غیرکیفی و بدون مطالعه مانند بندسارهای غیرمقاوم منابع طبیعی از دغدغه‌های مهم در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیلاب است که باید با نگاه پیشگیرانه از این حوادث جلوگیری کرد.  

وی ادامه داد: ساخت بندسارهای بدون مطالعه در شهرستان گناباد موجب شده پنج میلیون مترمکعب سیلاب و بیشتر از گنجایش بندسارها آب وارد آنها شود و با شکستن  آنها آب وارد شهر و مشکل سیلاب تشدید شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: باید سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه مورد توجه همه متولیان و دستگاههای اجرایی ذیربط قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس آخرین برآورد، بارش شدید باران و سیلاب اخیر در گناباد که در ۴۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده ۴۷۰ میلیارد ریال خسارت به بخشهای مختلف اعم از کشاورزی، دامداری، جاده‌ها، تاسیسات آب و فاضلاب و عمران شهری و روستایی، صنعت و معدن وارد کرد.  

نجات ادامه داد: در وهله نخست چهار میلیارد ریال برای احیا قناتهای آسیب‌دیده گناباد در سیلاب اخیر از طرف سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اختصاص یافت و به هر یک از واحدهای مسکونی که دچار آب گرفتگی شده ۵۰ میلیون ریال اعتبار جبران خسارت و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.  

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران گناباد گفت: ۹۴ میلیمتر باران از ابتدای امسال تاکنون در این استان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۴ درصد و در مقایسه با بازه زمانی ۳۶ ساله ۴۴ درصد کاهش یافت.  

محمدعلی نعمت‌نژاد افزود: ۸۷ میلیمتر باران از ابتدای سال تاکنون در گناباد باریده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ میلیمتر و میزان متوسط ۳۶ سال گذشته ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

فرماندار گناباد هم در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان فقدان استحکام بندسارها، تخریب تعدادی از آنها و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها و مسیلها را عامل مهم بروز و تشدید سیلاب اخیر ذکر و بیان کرد: می‌بایست در ساخت بناها حریم کالها، مسیلها و میل چاهها رعایت شود و مسوولان ذیربط  از ساختمانسازی در این بخش جلوگیری کنند.  

حامد قربانی افزود: به دنبال بارش شدید و تخریب تعدادی بندسار و وجود تعدادی واحدهای غیر مجاز در طول مسیلها، سیلاب بخشی از مناطق شهری و روستایی این شهرستان را طی هفته گذشته فراگرفت و به تبع آن خسارتهایی به بخشهای کشاورزی، ابنیه فنی جاده ها وارد شد که مجموع خسارتها در دست بررسی است.

وی ادامه داد: بندسارهای تعدادی از روستاهای حومه شهر گناباد و به خصوص پل بهاباد گنجایش حجم زیاد سیلاب را نداشت و در نتیجه بخش عمده سیلاب مناطقی از نوغاب، قصبه شهر، زیباشهر و تعدادی از مناطق را فرا گرفت و موجب آبگرفتگی زیاد در معابر شهری شد.

فرماندار گناباد گفت: باید تجهیزات امداد و خدمات‌رسانی در زمان بروز بحران و حوادث غیرمترقبه به روز و آماده کار باشد و در زمان لزوم در سریعترین زمان ممکن خدمات لازم را ارایه دهد.

 پیش از این بر اساس بررسی دستگاههای اجرایی ذیربط اعلام شده بود که بارش شدید باران و سیلاب ناشی از آن در روز سه‌شنبه هفته گذشته ۸۳۲ میلیارد ریال خسارت به بخشهای مختلف کشاورزی و دامداری، جاده‌ها، تاسیسات عمرانی شهری و آب و فاضلاب گناباد وارد کرده است ولی بعد از بررسی دوباره و میدانی آمار واقعی خسارات وارده ۴۷۰ میلیارد ریال برآورد شد.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.