خبر بازگشت مالکیّت هفت تپه به دولت و خلع ید مالکان خصوصی قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر کشور با قدمتی بیش از نیم قرن، جامعه کارگری کشور و به ویژه کارگرانی  را که از خصوصی سازی‌های غیرواقعی دو دهه اخیر آسیب‌های جدی دیده اند، مسرور ساخته است.

فرمول جهانی خصوصی‌سازی، قابلیت پیاده سازی درایران را ندارد/جامعه کارگری از بازگشت هفت‌تپه بسیار خوشحال است

به گزارش قدس آنلاین پیش تر و  با ورود دستگاه قضا واگذاری‌های پرفساد و حاشیه زایی نظیر هپکو، کشت و صنعت دامپروری مغان، تولید نیروی برق شاهرود، ماشین ‌سازی تبریز، فولاد میبد،‌ایران‌ ترانسفو، تراورس البرز، آب و خاک پارس، سیلوی سنقر ابطال شد و حالا هم بازگشت هفت تپه به دولت پس از واگذاری پرفساداین مجموعه خبری بود که جامعه کارگری را به احقاق حداقل حقوق صنفی دراینده امیدوار ساخته است.

‌ خصوصی سازی به درد اقتصاد دولت سالارایران نمی‌خورد

 به گفته معاون دبیر کل خانه کارگر، فرمولی که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای خصوصی سازی ارائه کرده در اقتصادایران قابلیت پیاده سازی ندارد و منجر به تبدیل یک اقتصاد پویا و مولّد به اقتصادی غیرمولّد شده که کارگر در آن متضرّر می‌شود و کشور را به سمت فقر بیشتر پیش می‌برد.

حسن صادقی به خبرنگار ما می‌گوید: از دیرباز مخالف خصوصی سازی بودیم چرا که معتقد هستیم‌این اقدام آثاری سوء بر اشتغال و تولید کشور دارد و اقتصاد دولت سالارایران برای پیاده کردن فرمول‌های جهانی و لیبرالیسم اقتصادی، نمونه خوبی نیست. در نتیجه خصوصی سازی شاید در ظاهر پوسته اقتصاد کشور توسعه یافته باشد اما همین اقتصاد مترصّد تلنگری برای نشان دادن عدم توسعه یافتگی  است.

‌ کارخانه‌ای که برج مسکونی شد

او با بیان‌اینکه باید به کارگران و دستگاه قضا بابت بازگشت هفت تپه تبریک گفت، ادامه می‌دهد: به جای‌این خصوصی سازی‌های ناکام و چوب حراج زدن به بنگاه‌های دولتی باید بخش خصوصی را تقویت کرد تااین بخش جای خود را در اقتصاد پیدا کند. شاید بشود گفت کارخانه جواهریان یکی از نمونه‌های خوب واگذاری‌ها بود اما نتیجه همین واگذاری تبدیل کارخانه به برج مسکونی بود! امروز در حوزه مسکن شاهد سرمایه گذاری‌های بی حد و حصر شده‌ایم که فقرا را فقیرتر و تازه به دوران رسیده‌ها را علم کرده است واین اتفاق ناشی از همین نوع خصوصی سازی بود  که کشور را درگیر فقر و کارگر را دون و بی اعتبار ساخته است.

‌ خصوصی سازی؛ جهنمی‌برای کارگران

صادقی می‌گوید: درایران و به اسم خصوصی سازی، جهنمی‌برای کارگران‌ایجاد و اموال ملی و بین نسلی به ثمن بخس به نوکیسه گان واگذار شده است. والله فردی را می‌شناسم که از محل همین زد و بندهای خصوصی سازی به ثروت و موقعیت خیره کننده‌ای رسیده و ‌این در حالی است که کارگران همان مجموعه‌ها، چاره‌ای جز استفاده از بیمه بیکاری و در نهایت بازنشستگی با حداقل حقوق نداشتند و امروز هر چه برای ترمیم حقوق‌این کارگران تلاش می‌شود، بی فایده است.

وی با تأکید براینکه جامعه کارگری از بازگشت هفت تپه بسیار خوشحال است، ابراز امیدواری می‌کند روند خلع ید مدیران نالایق و فاقد دانش اقتصادی و تولیدی ادامه دار باشد.

         انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.