هر سال بیش از ۲۰۰ هزار شیء متعلق به زائران در صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی جا می ماند اما به لطف و همت خادمان این آستان، بیش از ۶۵ درصد آنها، به صاحبانش بازگردانده می شود.

گزارشی خواندنی از آمارهای اداره امانات و اشیای گمشده حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، جا ماندن وسایل چیز عجیبی نیست؛ تلفن همراه، کیف پول، زیورآلات و ... گم کردن بعضی هایش هم خیلی حالمان را بد می کند اما اگر آنها را حین زیارت و در صحن های حرم مطهر امام رضا(ع) جا گذاشته باشیم، می توانیم آسوده خاطر باشیم چرا که خادمان حرم در صورت مشاهده، نه تنها آن ها را به امانت نگه می دارند، که در صورت یافتن کوچکترین نشانی، وسایلمان را به ما باز خواهند گرداند؛ گاه به شکل حضوری، گاه با ارسال رایگان به هر جای ایران.

 

سالانه بیش از ۲۰۰ هزار شیء

به گزارش آستان نیوز، تمامی وسایل شخصی جامانده در اماکن متبرکه رضوی توسط خادمان یا زائران این آستان مقدس به دفتر مرکزی اشیای پیدا شده در ضلع شمال شرقی صحن غدیر تحویل داده می‌شود که تعداد این اشیاء سالانه به بیش از ۲۰۰ هزار مورد می‌رسد. این دفتر در قالب ۷ باجه؛ «وجوه نقد»، «مدارک»، «تلفن همراه»، «طلا، ساعت و زیورآلات»، «پوشاک و کفش»، «اقلام متفرقه همچون عینک» و «ارسال مرسلات» زیر نظر معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی پاسخگوی شبانه‌روزی مراجعان است.

به گفته رئیس اداره امانات و اشیای گمشده حرم مطهر رضوی، این وسایل توسط کارشناسان بخش نگهداری اشیای پیدا شده بررسی و طبقه‌بندی شده و اطلاعات آنها در سیستم‌های مربوطه ثبت می‌شود سپس علاوه بر پاسخگویی به مراجعان، تلاش می‌شود مالک آنها با توجه به اطلاعات موجود اشیاء گمشده خود را شناسایی کنند. ‌

 

بازگرداندن حدود ۶۵ درصد اشیاء جامانده در حرم

محمدرضا درخشان‌فر می گوید: بیش از ۹۰ درصد از مدارک، بیش از ۹۸ درصد از تلفن‌های همراه و در مجموع حدود ۶۵ درصد از اقلام پیدا شده با پیگیری‌های کارشناسان این اداره به زائران و مجاوران بازگردانده می‌شود.

رئیس اداره امانات و اشیای گمشده حرم مطهر رضوی می افزاید: اشیای پیدا شده متعلق به افرادی که در مشهد سکونت دارند به صورت حضوری به آنان تحویل داده شده و وسایل زائرانی که امکان مراجعه حضوری نداشته اند، به صورت رایگان به آدرس محل اقامت‌شان در گوشه و کنار کشور پست می‌شود. به گفته او، هر ساله بیش از ۱۵۰۰ شیء جامانده در این آستان ملکوتی به این شبوه به درب منازل زائران پست می‌شود.

 

تحویل برخی اشیاء به بنیاد کرامت رضوی برای اهدا به نیازمندان

رئیس اداره امانات و اشیای گمشده حرم مطهر رضوی در ادامه می گوید: اشیای باارزشی مثل زیورآلات که هیچ نشانه و اطلاعاتی برای یافتن مالک آنها وجود ندارد، یک سال در دفتر مرکزی اشیای پیدا شده نگهداری می‌شود تا در صورت مراجعه و دادن نشانی درست، به صاحبانش تحویل شود. اشیای کم‌ارزش‌تر مانند پوشاک و کفش هم حدود دو ماه در این دفتر نگهداری و در صورت عدم مراجعه صاحب آنها، به بنیاد کرامت رضوی تحویل داده شده تا به افراد نیازمند اهدا شود.

 

شماره های تماس برای استعلام اشیای گم شده

نکته مهم اینکه، زائران و مجاوران می‌توانند قبل از ورود به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، وسایل شخصی خود را به دفاتر امانات این آستان مقدس تحویل دهند و با آرامش خاطر به زیارت بپردازند. اما در صورت گم کردن وسایل در صحن ها و رواق های حرم هم می توانند برای استعلام اشیای گمشده با شماره تلفن‌های ۰۵۱۳۲۰۰۲۸۴۰ و ۰۵۱۳۲۰۰۲۸۴۱ تماس بگیرند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.