روشنایی معابر درون و برون‌شهری به هنگام شب یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر ایمنی راه‌ها و جاده‌هاست؛ عاملی که قابلیت دید رانندگان و عابران پیاده را افزایش می‌دهد و می‌تواند از بروز برخی تصادف‌ها در شب جلوگیری کند.

متهمی به نام «جاده‌های تاریک»!

به همین دلیل است که سیستم‌های روشنایی در بسیاری از معابر کشور نصب شده؛ سیستم‌هایی که براساس برآوردهای کارشناسی، سهمشان از کل انرژی مصرفی کشور تنها حدود ۲/۰ درصد است.

با این حال چندی پیش سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مرگ ۲۶ نفر از هموطنان در تصادفات به دلیل خاموشی سیستم روشنایی بزرگراه‌ها و معابر پایتخت آن هم فقط در بهمن سال گذشته خبر داده بود.

وزارت نیرو مسئول است

مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور معتقد است مسئولیت خاموشی برق جاده‌ها و پیامدهای آن با وزارت نیرو است.

مجید صباغ زاده در گفت‌وگوی خود با قدس اظهار می‌کند: طبق تحقیقات انجام شده چهار عامل انسان یا همان راننده، خودرو، جاده و طبیعت در تصادف‌های رانندگی نقش دارد که نقش انسان حدود ۷۰‌درصد، خودرو حدود ۱۰ درصد، جاده و حریم حدود ۱۵ درصد و نقش عامل طبیعت هم ۵ درصد است.

صباغ زاده ضمن اینکه از وجود هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز در کشور خبر می‌دهد، اضافه می‌کند: برای ارتقای ایمنی جاده‌های کشور از سال ۱۳۸۴ برنامه جامعی را در خصوص شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز یا پُر تصادف اجرا کردیم که این موضوع موجب شد به صورت نسبی سطح کیفی و ایمنی جاده‌ها افزایش پیدا کند و نتیجه‌اش کاهش تلفات جاده‌ای از ۲۶ هزار نفر به ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر در سال‌های اخیر است.

راهداری یا پلیس راه اطلاع بدهند

اما مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی شرکت توانیر هم با اشاره به اینکه اگر راهداری یا پلیس راه اطلاع بدهند روشنایی نقاط حادثه‌خیز و یا جاده‌هایی که احتمال تصادف در آن وجود دارد را تأمین می‌کنیم، به ما می‌گوید: اما در جایی که محل تردد عابران پیاده نیست و بیشتر محل تردد خودروهاست، چون نیازی به روشنایی حداکثری نیست روشنایی این نقاط را تعدیل می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نیرو برای جبران خسارت رانندگان و کسانی که به دلیل قطع برق جاده‌ها دچار حادثه شده‌اند اقدام می‌کند، می‌گوید: هنوز گزارشی از سوی پلیس مبنی بر اینکه تصادف‌های فوتی در چه نقاطی رخ داده و علتش چه بوده، به دست ما نرسیده تا آن را بررسی کنیم. یعنی ابتدا باید گزارش را بررسی کنیم و بعد به مردم اطلاع دهیم.

شکایت کنید ما پیگیری می‌کنیم

اما رمضانعلی سنگدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ما ضمن بیان اینکه موضوع قطعی برق و کمبود گاز در کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، در خصوص جبران خسارت کسانی که به دلیل قطع برق جاده‌ها دچار حادثه شده‌اند، می‌گوید: بعضی از مردم در شهرستان‌ها که لوازم برقی‌شان به دلیل نوسان‌های برقی خراب شده‌اند برای دریافت خسارت به شرکت توزیع برق مراجعه کردند اما در خصوص تصادف‌های رانندگی موضوع کمی متفاوت است؛ یعنی در وهله نخست همه جاده‌های کشور دارای روشنایی نیستند. دوم اینکه هرچند روشنایی جاده‌ها و بزرگراه‌ها موجب جلوگیری از تصادف می‌شود اما به هرحال در این خصوص باید مدعی وجود داشته باشد. حالا مدعی می‌خواهد مدعی‌العموم باشد یا یک شاکی خصوصی که موضوع را پیگیری کند. ضمن اینکه هر کدام از کسانی که دچار حادثه رانندگی و خسارت شده‌اند اگر می‌خواهند از طریق مجلس پیگیر شوند ما در خدمت آن‌ها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.