سخنگوی وزارت امور خارجه تایید کرد که روند مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین برای بازگشت آمریکا به برجام و تدوین توافق در برخی موضوعات دچار کندی است و گفت: آقای عراقچی با روئسای هیئت‌های اروپایی ملاقاتهایی داشتند که تا جای ممکن جمع بندی‌ها انجام شود و اگر لازم شود هیئت‌ها برای رایزنی و تصمیم‌گیری به پایتخت ها بازمی‌گردند.

مذاکرات وین در برخی موضوعات دچار کندی است/ هیئت‌ها برای رایزنی به پایتخت‌هایشان بازمی‌گردند

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره سکوت خبری روزهای اخیر در وین و این برداشت که مذاکرات برای تدوین توافق دچار کندی شده؟ با بیان اینکه  آنچه در وین انجام می شود سکوت خبری نیست ولی خبرسازی هم نیست، اظهار داشت: گفتگوهای فنی در سه کارگروه رفع تحریم‌ها، تعهدات فنی و کارگروه ترتیبات اجرایی در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درصد بالایی از جاهای خالی در متن‌های در حال نگارش در هر سه کارگروه تکمیل شده. البته آنچه باقی مانده نیز قابل توجه است و ما در چارچوب سیاست عالیه نظام بر مواضع جمهوری اسلامی ایران پافشاری کردیم.

وی گفت: ضمن اینکه نمی‌خواهیم این مذاکرات فرسایشی شود، باید فرصت بدهیم تا کار با دقت انجام شود. نمی‌خواهیم در چارچوب سیاست های عالی نظام و دستورالعمل های ابلاغ شده از سوی تهران نباشد.

خطیب زاده با تایید اینکه در برخی موارد مذاکرات در کارگروه‌ها دچار کندی بوده  است، تصریح کرد: آقای دکتر عراقچی در این ارتباط با رؤسای هیئت‌های اروپایی ملاقاتهایی داشتند که تا جای ممکن جمع بندی‌ها انجام شود و اگر لازم بود هیئت‌ها برای رایزنی به پایتخت‌هایشان برگردند زیرا بقیه کار نیاز به تصمیم‌گیری پایتخت ها دارد. باید ببینیم کار در روزهای آینده به کجا می‌رسد.

توافق اولیه‌ای در کار نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص برخی اخبار مبنی بر توافق اولیه ایران و ۱+۴ اظهار کرد: هنوز گفتگوها در وین ادامه دارد و هر سه کارگروه‌ فعال مذاکرات، کارهای خود را انجام دادند.

وی با بیان اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در جریان مذاکرات وین نداریم، گفت: هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه در مورد همه چیز توافق صورت بگیرد.

تمدید توافق با آژانس مغایر مصوبه مجلس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد احتمال تمدید توافق ایران با آژانس هم با تأکید بر اینکه قانون مصوب مجلس برای توقف اجرای پروتکل الحاقی الزام‌آور است و توافق با آژانس در چارچوب این قانون منعقد شده، گفت:  توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس از سه ماه پیش انجام گرفته و توافق ما این بود که دوربین به کار ضبط تصاویر ادامه دهند اما اطلاعات آنها در اختیار آژانس قرار نگیرد.

خطیب زاده اظهار داشت: این عکسها و تصاویر می‌تواند در پایان سه ماه پاک شود یا تا یک ماه یا هر مدت زمانی که نظام و مقامات عالیه تصمیم بگیرند حفظ و کار دوربین‌ها ادامه یابد.

وی با یادآوری اینکه توافق ما با آژانس برای اینست که اگر در مذاکرات هسته‌ای یه توافق جدیدی رسیدیم و محدودیت‌ها رفع شد تصاویر دوربین‌ها در اختیار آنها قرار گیرد، گفت: ادامه کار دوربین‌ها به این شکل نقض قانون مجلس نیست.

وی گفت: صحبت شه که فرجه‌ای داده شود و بررسی‌ها در حال انجام است. اگر پیشرفتی در مذاکرات وین حاصل شود، شاید این امکان را بدهیم (که دوربین‌ها فعال بمانند) ولی دسترسی فراپادمانی به آژانس نخواهیم داد.

اقدامات رژیم صهیونیستی باید جنایت جنگی شناخته شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی بر نوار غزه  مردم فلسطین و طرح پیشنهادی ایران برای توقف این جنایات هم با تاکید بر اینکه فلسطین موضوع اول جهان اسلام و حمایت از آن یکی از آرمانها و اهداف اولیه انقلاب اسلامی ایران است، اظهار داشت: تصمیم ایران  برای حمایت همیشگی از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین تصمیم قطعی نظام و اولویت وزارت امور خارجه است

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از نمایش‌های عادی سازی برای این بود که موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارند اما رخدادهای روزهای اخیر نشان داد هیچ اتفاق و هیچ کسی نمی‌تواند این آرمان را به حاشیه ببرد. جمهوری اسلامی ایران نیز این مسئله را در روزهای اخیر در چاچوب روابط و مذاکرات دوجانبه و چند جانبه دنبال کرده است.

وی یادآور شد: سخنرانی ظریف در نشست مجازی سازمان کنفرانس اسلامی چند بند داشت از جمله ضرورت شناخته شدن اقدامات اسرائیل به عنوان جنایت علیه بشریت. ما تأکید کردیم هم سازمان کنفرانس اسلامی و هم سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی مسئول باید بطور مؤثر برای جلوگیری از جنایات اسرائیل و احقاق حقوق حقه فلسطین وارد شوند.

برخی اروپایی‌ها در کنار ظالم ایستاده‌اند

خطیب‌زاده درباره دلیل لغو سفر ظریف به وین نیز گفت: در تور اروپایی وزیر امور خارجه  برخی سفرها در دست نهایی شدن بود از جمله به اتریش که ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتم انجام نشود.

وی افزود: ایران با افتخار در کنار مردم فلسطین ایستاده و متأسفیم که برخی اروپایی‌ها در کنار ظالم ایستاده‌اند البته روابط ما با اتریش از این اتفاق متاثر نخواهد شد ولی‌تصمیم ما برای حمایت از ملت فلسطین همیشگی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست های دوگانه حقوق بشری غرب، تصریح کرد: در مواضعی که روز گذشته توسط آقای ظریف خوانده شد، گفته شد همراهی و سکوت بی شرمانه برخی از کشورها در قبال اتفاقات رخ داده در فلسطین اشغالی مبنای ادامه دار شدن این اتفاقات است. متأسفانه ما شاهد سکوت کشورها در خصوص این جنایات هستیم. مدعیان دروغین حقوق بشر دیگر آبرویی ندارند. آنهایی که نمی‌بینند بیش از ۲۰۰ نفر از فلسطینیان در غزه زیر بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت می رسند و بیش از ۵۰ کودک مظلومانه به شهادت می‌رسند و زنان و کودکان و پیرزنان قربانی اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی هستند. این استانداردهای دوگانه آبرویی برای آنها نگذاشته است.

گزارش حمله به کشتیهای ایرانی توسط نهادهای امنیتی ارائه خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه نتیجه بررسی‌های رسمی در مرود منشأ و عامل حمله به کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ و مدیترانه مشخص شده است یا نه؟ گفت: موضوع حملات به کشتی‌ها در مدیترانه توسط مراجع امنیتی بررسی شده و ریشه یابی شده. البته گزاش نهایی را ندیدیم باید منتظر باشیم این مراجع گزارش نهایی خودشان را بدهند آنگاه به اطلاع ملت خواهد رسید.

خطیب زاده در مورد ترتیبات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور نیز با اشاره به تشکیل ستاد مربوطه در وزارت امور خارجه و جلسات منظم آن گفت: احکام لازمه نیزصادر شده و در تمامی پایتخت‌ها و شهرهایی که وزارت امور خارجه دفتر فعال دارد با هماهنگی کشور میزبان صندوق رای گذاشته خواهد شد و در شهرهایی که دفتر فعالی نداریم تلاش می‌شود با کمک دولتهای محلی یا ایرانیان ،حوزه های اخذ رای را داشته باشیم.

شایعه ممنوع الخروجی همسر ظریف

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتیجه تحقیقات در مرود خروج فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه از نهاد ریاست جمهوری و شایعات در مورد ممنوع الخروج شدن همسر ظریف هم گفت: مسئول پرونده نوار مصاحبه آقای ظریف وزارت اطلاعات است و هر زمان صلاح بدانند اطلاع رسانی می‌کنند.

خطیب زاده افزود: شایعه ممنوع الخروجی همسر وزیر در فضای مجازی رخ داد که صحت ندارد زیر همسر آقای ظریف  در سفر سوریه و ادامه آن همراه ایشان بوده‌اند.

واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی، از نیمه خرداد آغاز می‌شود

خطیب‌زاده درباره روند و زمان واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی که قرار است انجام گیرد، همچنین آخرین پیگیری های وزارت خارجه درباره واردات واکسن‌های هندی که دادستانی این کشور از ارسال آن جلوگیری کرده بود،؟ با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه در کنار دانشمندان پر افتخاری که در حوزه واکسن تلاش های گسترده و دستاوردهای بسیار خوبی داشتند، از ماه‌ها قبل با سایر کشورها که صاحب این تکنولوژی بودند چه در چارچوب کواکس چه در چارچوب دو جانبه، مذاکرات خود و اقدامات اولیه را آغاز کرده است، گفت:  فراموش نکنید موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر آقای دکتر ظریف به هاوانا صورت گرفت و توافقات اولیه استارت خورد.

وی افزود: آنچه امروز به عنوان واکسن ایرانی و کوبایی در فاز سوم قرار دارد و بسیار نتایج خوبی هم دارد در همان راستا است و هم قرارداد واردات آن و هم تولید مشترک آن در فاز سوم در حال انجام است.

وی ادامه داد: علاوه بر این واکسن‌های اهدایی‌ دولت چین و هم خرید واکسن از این کشور که چند میلیون دوز در سفر وزیر امور خارجه چین و دیدار با دکتر ظریف توافق شد و گفتگوها و مذاکرات اولیه اش انجام شد و در چارچوب کواکس هم ادامه خواهد یافت. توافقی هم با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز و هم تولید مشترک صورت گرفت که توضیحات مبسوط آن را وزارت بهداشت داده و میزان واردات آن در اختیار دوستان وزارت بهداشت است. واردات ۶۰ میلیون دوز غیر از توافقاتی است که در مورد چندین دوز قبلی انجام شد و اگر اشتباه نکنم از نیمه خرداد آغاز خواهد شد.

تکذیب مذاکره نفتی با عربستان

وی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است، گفت: این یک خبرسازی است و صحت ندارد، گفت‌وگوهای ما با عربستان درباره موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال می‌شود و این خبرسازی‌ها از اساس صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای مطرح شده از سوی روزنامه شرق الاوسط مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، گفت: منتشر کنندگان این گزارشات مخالفان این جمهوری هستند و تاریخ جزئیات زیادی از توطئه ها و مخالفت های آنها نسبت به ایران دارد. از سوی دیگر منابعی که این رسانه ها استفاده می کنند، درست نیست و ارجاعات آنها به موضوعاتی است که در سال ۲۰۱۵ در توافقات آژانس و گزارش‌های ادعایی یک بار برای همیشه مختومه شدند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران انبار ، نگهداری و استفاده از هر گونه سلاح هسته‌ای را نه تنها در چارچوب دکترین دفاعی خود نمی دانند بلکه بنا بر فتوای مقام معظم رهبری حرام می داند و در این مسیر حرکت نکرده است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات خودش به صورت شفاف حرکت کرده است. در گزارش های آژانس همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید داشتند.

ربط دادن مذاکرات وین با تحولات داخلی و انتخاباتی درست نیست

خطیب زاده در پاسخ به سوالی با توجه به نزدیکی انتخابات در ایران آیا سیگنال‌هایی را در مذاکرات وین برای طولانی شدن روند مذاکرات تا مشخص شدن نتایج انتخابات مشاهده می کنید یا خیر؟ اظهار داشت: اساساً ارتباط دادن آنچه در وین در حال رخ دادن است با تحولات داخلی ایران مسیر درستی نیست. اگر خاطرتان باشد قبل از ثبت نام های انتخابات می گفتند که عجله می شود تا مذاکرات به نتیجه برسد اما امروز برخی تشکیک می کنند که تعلل صورت می گیرد تا مذاکرات به بعد از انتخابات کشیده شود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است و به این دولت و آن دولت وابسته نیست. وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند و در این راستا نگاه داخلی به حقوق حقه ملت وجود ندارد. اگر یک ساعت هم در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام و دستورالعمل‌ها بتوانیم زودتر تحریم‌های ظالمانه علیه مردم را ملغی کنیم حتما تردیدی نخواهیم داشت.

مذاکرات وین موضوع ملی است

وی ادامه داد: مسئله مذاکرات یک مسئله ملی است و به تغییر دولت‌ها وابسته نیست. وزارت امور خارجه نیز یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی حرکت می کند و در این راستا نگاه داخلی به حقوق حقه ملت ایران وجود ندارد. اگر یک ساعت هم در چارچوب منافع نظام و دستورالعمل ها بتوانیم تحریم های ظالمانه را برداریم، حتماً تعللی نخواهیم داشت. 

بعض وعده‌های نامزدها در مورد سیاست رخارجی غیر حرفه‌ایست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات یکی از داوطلبان انتخاباتی درباره عزل برخی از سفرا از جمله آنهایی که در یکسال اخیر به ماموریت اهزام شده اند در صورت پیروزی در انتخابات و امکان چنین اتفاقی گفت: من نمی‌دانم که کدام یک از کاندیدا چنین حرفی را زده است ولی باید توجه داشته باشیم که وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و سیاست ها و دیپلماسی که پیگیری می‌کند، سیاست ها و دیپلماسی نظام هستند.

وی با تاکید بر اینکه سفرا  در چارچوب قانونی و حرفه‌ای خود بدون توجه به این دولت و آن دولت به مأموریت اعزام می شوند، افزود:  هیچ وقت این گونه اقدامات مرسوم نبوده است. البته وزارت خارجه نیز این رویه را داشته است که در چند ماه آخر و سال برگزاری انتخابات سفیری اعزام نکند ولی همه دوستان به این موضوع توجه کنند که سفرایی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایرانی استوارنامه خود را به رئیس کشور میزبان می‌دهند لذا  این گونه نگاه‌ها و سخنان غیرحرفه‌ای است.

کمک‌های سفارت ایران در ژاپن برای المپیک توکیو

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره کمک وزارت خارجه به کمیته ملی المپیک برای المپیک توکیو نیز اظهار داشت: به کمیته ملی المپیک به خاطر اقدامات گسترده آن تبریک می‌گویم. ملاقاتی که با صالحی امیری بود برای تسهیل امور و هماهنگی برای اقامت و استقرار با کمک سفارت ایران در ژاپن بود و همچنین جزییات مربوط به سفر هیأت و تمرکز بر ابعاد فرهنگی و دیپلماسی عمومی این رویداد بزرگ بود. وزارت خارجه در تمامی تحولات بین‌المللی در کنار این دستگاه‌هاست. یک اداره برای همکاری‌های ورزشی بین‌المللی داریم و توافق شد کمیته‌ای به صورت مشترک در زمان بازی‌ها وجود داشته باشد. سفارت ایران در توکیو کمک‌های مؤثری را خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.