مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۲ درصد از آب سدها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: در سال گذشته از ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب سطحی حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد دوستی تامین شده که نسبت آب تخصیص یافته در بخش کشاورزی بیش از ۸۵ درصد نسبت به دیگر بخش‌ها بوده است.

۹۲ درصد آب سدهای خراسان رضوی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی در نشست گفت‌وگو محور فوریت‌های خشک‌سالی خراسان رضوی با عنوان «بدون تعارف با خشکسالی ۱۴۰۰» که با حضور اساتید دانشگاه و مدیران اجرایی به صورت ویدئوکنفرانس و پرسش و پاسخ، برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به گفت‌وگویی بی پرده و داغ پیرامون خشکسالی و راهکارهای سازگاری با کم آبی می‌پردازیم و باید به کمک سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان جهادکشاورزی، مرکز اقلیم شناسی، هواشناسی، دانشگاه فردوسی و این شرکت به کشاورزان برای تهیه الگوی کشت صحیح کمک کنیم.

میانگین بارش درازمدت صدساله حدود ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۲ درصد آب سدها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: سال گذشته ۴/۸ میلیارد متر مکعب آب برداشتی، ۴ میلیارد مترمکعب آب زیر زمینی و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب سطحی داشتیم که از این ۸۰۰ میلیون حدود ۲۲۰ میلیون آن از سد دوستی بوده است.

وی افزود: میزان بارش در خراسان رضوی، امسال نسبت به میانگین درازمدت صد ساله حدود ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

علایی با بیان اینکه در چند سال گذشته نسبت باغ به زراعت بسیار تغییر کرده است، ابراز کرد: این تغییر یک تهدید جدی برای خراسان رضوی به خصوص باغ‌های پسته و انار در مناطق خشک است که به شدت گسترش پیدا می‌کند و  نمی‌توانیم طی سال‌های آینده در خشکسالی به این‌ها آب ندهیم و آسیب بسیار جدی خواهند دید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در خشکسالی‌ها ۹۵ درصد آب استان از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود، گفت: طبق آمار ارائه شده میزان آسیب پذیری استان در زمینه بحران آب به طور کامل مشخص است.

کشت دیم خراسان رضوی در سال جاری تقریبا صفر است

وی با اشاره به نقش مراکز علمی خراسان رضوی در مدیریت بحران آب، ادامه داد: قطعا نقش این مراکز در این زمینه بسیار پررنگ است و باید دید آیا هشداری در خصوص وضعیت خطرناک بحران آب و ارایه راهکاری در این زمینه به کشاورزان توسط این مراکز و شرکت های ذی‌ربط شده است یا خیر؟

علایی با بیان اینکه کشت دیم خراسان رضوی در سال جاری تقریبا صفر است، گفت: کشاورزان حق گلایه از شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، سازمان جهادکشاورزی، مرکز اقلیم شناسی، هواشناسی و دانشگاه فردوسی را دارند که چرا الگوی کشتی به آنها ارائه نکردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در تاریخ یک اردیبهشت سال ۹۷ که مسئولیت شرکت آب منطقه‌ای را بر عهده گرفتم نسبت آب تجدیدپذیر به آب برداشتی ۱۶۳ درصد بود که در حال حاضر این رقم با کمک کشاورزان به ۱۱۰ درصد رسیده است.

کنترل ۵۳ درصد از کنتورهای حجمی از راه دور 

وی با اشاره به تجهیز خراسان رضوی به کنتورهای حجمی و کنترل ۵۳ درصد آن‌ها از شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، گفت: خراسان رضوی تنها استانی است که مدعی مدیریت آب است.

علایی با اشاره به اینکه این شرکت با همه توان در خدمت کشاورزان است، گفت: در خراسان رضوی تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری ۵۰ درصدی کشاورزان انجام نشده است زیرا این سیاست درست نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای آمادگی دارد با کمک نهادهای مدنی، دانشگاهیان، خبرگان و فرهیختگان اجتماعی فضای اجتماعی و افکار عمومی را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: امسال را باید فرصتی برای مقابله با خشکسالی در نظر بگیریم، قطعا در آینده خشکسالی‌های شدیدتری را پیش رو خواهیم داشت که باید امسال بتوانیم مسائل را حل کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.