۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 752576

آمریکا و اروپا در بیانیه مشترکی سیاست‌های اقتصادی چین را مخرب معرفی کردند

بیانیه مشترک آمریکا و اروپا علیه چین

قدس آنلاین: آمریکا و اتحادیه اروپا امروز بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن اعلام شد کشورهایی مانند چین را که به حمایت از سیاست های تخریب کننده تجاری می پردازند، مقصر هستند.

این بیانیه توسط کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی و ولادیس دومبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون اروپا منتشر شد. این بیانیه در ابتدای گفتگوهای مربوط به مازاد ظرفیت جهانی آلومینیوم و فولاد منتشر شد.

به نظر می‌رسد ائتلاف غرب به رهبری آمریکا به شدت تلاش دارند در حوزه هایی که انتقاداتی علیه پکن مطرح است، متمرکز شوند. وزرای خارجه گروه 7 در بیانیه ای که پس از نشست لندن منتشر شد، مدعی شدند: پکن ناقض حقوق بشر بوده و از نفوذ اقتصادی اش برای ارعاب و تهدید دیگران استفاده می کند.

در اواسط اردیبهشت ماه نیز متحدان قدیمی آمریکا ازجمله المان، بریتانیا، استرالیا و کانادا به بهانه حمایت از وضعیت حقوق بشر در چین ( و انتقاد از شرایط حاضر در سین کیانگ و هنگ کنگ و تایوان) نشستی را در سازمان ملل برگزار کردند که با واکنش پکن همراه بود.

چین نیز با بیان اینکه این برنامه ها دارای انگیزه سیاسی است و هدف آنها مانع تراشی در مسیر توسعه چین است از اعضای سازمان ملل خواست تا در این نشست شرکت نکنند.

آنچه مشخص است، عزم دولت جدید آمریکا برای مهار قدرت چین در عرصه بین الملل است. محورهایی مانند اقتصاد و حقوق بشر درحال حاضر برای متحدان قدیمی واشنگتن دارای اهمیت هستند و دولت بایدن با استفاده از این بهانه به دنبال همراه کردن دوستان قدیمی و تشکیل ائتلافی قدرتمند علیه پکن است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.