وزیر خارجه چین در تماس با مشاور امنیت ملی افغانستان گفت کشورش آمادگی دارد مذاکرات بین‌الافغانی را از طرق مختلف از جمله با ایجاد شرایط برای برگزاری این مذاکرات در چین، تسهیل کند.

پیشنهاد چین برای میزبانی مذاکرات افغانستان

قدس آنلاین:  وزارت خارجه چین اعلام کرد «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان پیشنهاد داد کشورش میزبان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرف چینی آمادگی دارد مذاکرات بین‌الافغانی را تسهیل کند، از جمله ایجاد شرایط برای برگزاری گفت‌وگوها در چین.

به گفته وانگ یی، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان باعث ایجاد عدم اطمینان در وضعیت این کشور شده است.

وزیر خارجه چین اظهار داشت: با این حال صلح روند کلی و در تطابق کامل با منافع اساسی و بلند مدت مردم افغانستان و همچنین آرمان مشترک کل جامعه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، علیرغم مذاکرات صلحِ در جریان، درگیری‌های مسلحانه بین دولت افغانستان و طالبان ادامه دارد. وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد در جریان روزهای عید فطر، ۲۱ غیرنظامی در این کشور کشته و بیش از ۳۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

«فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان روز یک‌شنبه، بیست‌وششم اردیبهشت گفت که طالبان آتش‌بس‌ اعلام شده را در جریان روزهای عید به صورت گسترده نقض کردند.

به گزارش فارس، به مناسبت عید فطر، دولت افغانستان و طالبان برای سه روز آتش‌بس کردند. این آتش‌بس در واپسین ساعات شنبه‌ شب پایان یافت و دو طرف به میدان جنگ برگشتند. پیش‌ از پایان آتش‌بس خواست‌هایی درباره تمدید آتش‌بس نیز مطرح شده بود، اما از سوی طالبان رد شد.

روز جمعه همچنین پس از یک وقفه طولانی مدت، نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر دیدار کردند.

در این نشست، «عبدالسلام رحیمی» و «فاطمه گیلانی» به نمایندگی از هیات دولت افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر» و شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان حضور داشتند. در این دیدار درباره‌ مسایل جاری و تسریع مذاکرات صلح در دوحه بحث شد و دو طرف بر آغاز مذاکرات پس از عید فطر تاکید کردند.

پیش از این رهبران طالبان ضمن انتقاد از آمریکا خواستار تعهد کامل دو طرف به توافقنامه دوحه و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شده بود. 

همزمان با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خشونت طی ماه گذشته در این کشور افزایش یافته و حملات طالبان در مناطق مختلف تشدید شده است. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.