یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دلیل عمده صعود شاخص در ایام نزدیک انتخابات این بوده که گروه‌های سیاسی از این بازار برای تامین هزینه‌های انتخابات استفاده می‌کردند. اینکه می‌بینیم این روزها در ایام انتخابات شاخص بالا نمی‌رود شاید به این دلیل است که گروه‌های سیاسی قبلا این استفاده از بازار سرمایه داشتند و الزامی وجود ندارد که حتما این استفاده در ایام نزدیک به انتخابات انجام شود.

 گروه‌های سیاسی هزینه انتخابات را از بازار سرمایه تامین کردند

یک کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهارداشت: تزریق معادل ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و صندوق تثبیت رقم بالایی نیست. هر چند که این رقم هم قرار است در چند نوبت تزریق شود که البته معتقدم قرار نیست بر افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیری هم داشته باشد.

داوود سوری تاکید کرد: تنها اثر معادل ۵۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی که وارد بازار سرمایه می‌شود این است که بازار را از قفل شدگی نقدینگی رها می‌کند و کمک می‌کند که نقدشوندگی در بازار افزایش یابد اما رقم آنقدر بالا نیست که بتواند قیمت سهام را افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط عادی بازار ترکیبی از افرادی که سرمایه‌گذار بلند مدت هستند و سهام را برای بازه زمانی طولانی‌تری خریداری می‌کنند و همچنین افرادی که معامله‌گر هستند و سهام را برای چند روز خریداری می‌کنند و سرمایه گذار کوتاه مدت محسوب می‌شوند. این افراد نقدینگی در بازار ایجاد می‌کنند و به سراغ سهم یا بازار دیگری می‌روند.       

وی افزود: معتقدم دعوتی که دولت سال گذشته از مردم داشت که وارد بازار سرمایه شوند، ترکیب بازار را بهم زدند و یکسری افراد وارد بورس شدند که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در بازار سرمایه را داشتند. بهم خوردن این ترکیب باعث شد که سهم افراد معامله‌گر در بازار سرمایه بسیار بیشتر شود بنابراین با ریزش شاخص تمام این افراد فروشنده شدند و امروز خریداری در بازار وجود ندارد.

سوری گفت: از سوی دیگر کسانی که پول نقد در اختیار دارند در این شرایط، از بازار سرمایه کنار می‌کشند و خرید نمی‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که قیمت‌ها به کف رسیده و ارزنده شده خریداری در بازار وجود ندارد، اظهار داشت: حرفه‌ای‌ها منتظر هستند که قیمت‌ها در بازار سرمایه پایین‌تر هم بیاید همچنین محدودیت‌هایی امروز در بازار به وجود آمده باعث شده که صبر حرفه‌ای‌ها برای ورود به بازار بیشتر شود. ادامه این روند منجر به این شده که سایر سهام‌داران هم در بازار غیرفعال شوند.

وی با اشاره به طولانی شدن مدت اصلاح قیمت و مشکلات بازار سرمایه در ایران گفت: در تمام دنیا این مشکلات طی چند روز برطرف می‌شود هرچند ممکن است که قیمت‌ها پایین بیاید اما این چرخه و این دوره به پایان می‌رسد و به حالت اول برمی‌گردد. این در حالی است که این روند در بازار سرمایه کشورمان ۱۰ ماه است که به طول انجامیده چراکه همراه بااین شرایط یکسری محدودیت هم اعمال کرده اند.

سوری با اشاره به عدم صعود شاخص در آستانه انتخابات تاکید کرد: صعودی شدن شاخص در آستانه انتخابات تجربه‌ای است که سال‌های گذشته شاهد آن بودیم. دلیل عمده صعود شاخص در ایام نزدیک انتخابات این بوده که گروه‌های سیاسی از این بازار برای تامین هزینه‌های انتخابات استفاده می‌کردند. اینکه می‌بینیم این روزها  در ایام انتخابات شاخص بالا نمی‌رود شاید به این دلیل است که گروه‌های سیاسی قبلا این استفاده از بازار سرمایه داشتند و الزامی وجود ندارد که حتما این استفاده در ایام نزدیک به انتخابات انجام شود.  

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.