۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 753491

سابلیمیال چیست و آیا پیام های سابلیمینال (مثلا سابلیمینال ثروت) واقعی است؟ تحقیقات اخیر پاسخ مشخصی به این ۲ سئوال می دهد. تحقیقات نشان می دهد اگر پیام سابلیمینال به درستی (توسط متخصص روانشناس) تهیه شده باشد و برای هدف مشخصی استفاده شود می تواند اثر گذار باشد.

«سابلیمینال» چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سابلیمیال چیست و آیا پیام های سابلیمینال (مثلا سابلیمینال ثروت) واقعی است؟ تحقیقات اخیر پاسخ مشخصی به این  ۲ سئوال می دهد. تحقیقات نشان می دهد اگر پیام سابلیمینال به درستی (توسط متخصص روانشناس) تهیه شده باشد و برای هدف مشخصی استفاده شود می تواند اثر گذار باشد. در این مطلب درباره دو تحقیق جدید درباره کاربردهای پیام های سابلیمینال توضیح می دهم.

 طبق دو مطالعه جدید در مورد پیام‌های سابلیمینال(subliminal messages)  این نشانه‌های بصری نیمه خودآگاه قادر به تقویت عملکرد ورزشی و کاهش کلیشه‌های سنتی منفی در مورد فعالیت جسمانی شده‌اند. طبق آخرین پژوهش‌های صورت گرفته، پیام‌های سابلیمینال قدرت پرورش قوای درونی و تقویت اعتماد به نفس را دارند.

سابلیمینال چیست

سابلیمینال چیست؟

نشانه‌های بصری سابلیمینال شامل کلمات، تصاویر یا نمادهایی هستند که آگاهی و هشیاری شما قادر به شناسایی آنها نیست. این محرکها به سرعت ظاهر می‌شوند و زیر آستانه ذهن هشیار شما قرار می‌گیرند.

این محرک دیداری در عرض چند میلی ثانیه ظاهر می‌شود و تنها در سطح نیمه خودآگاه جذب می‌شود؛ چون ذهن خودآگاه زمان کافی برای تفسیر محرک بصری ورودی را پیدا نمی‌کند. پیام‌های سابلیمینال براساس محتوای پیامی که در برابر چشمانتان ظاهر می‌شود دارای اثرات منفی یا مثبت هستند.

سابلیمینال رشد فردی یکی از کاربردهای فعلی پیام های سابلیمینال برای عموم است. از جمله سابلیمینال ثروت، سابلیمینال اعتماد به نفس، سابلیمینال، سابلیمینال لاغری و .... در هر یک از این سابلیمینال ها تلاش می شود باورهای ناهشیار فرد را تغییر دهد. از جمله در سابلیمینال ثروت سعی می شود باورهای ناهشیار فرد را نسبت به پول و توانایی کسب ثروت را تغییر داد.

تاریخچه مختصری از پیام رسانی سابلیمینال

بعد از اینکه ونس پاکار (Vance Packard) در سال ۱۹۵۷ کتاب «متقاعد کنندگان مخفی یا The Hidden Persuaders» را نوشت، مفهوم پیام رسانی سابلیمینال مطرح شد. او در کتابش، ایده پیام رسانی نیمه خودآگاه یا نیمه هشیار را مطرح کرد که تبلیغ کنندگان می‌توانستند از آنها برای تحت تأثیر قراردادن مصرف کنندگان استفاده کنند.

جیمز ویکاری در تابستان ۱۹۵۷؛ آزمایشی را روی نشانه‌های بصری سابلیمینال در طول بخش‌هایی از فیلم پیک نیک (Picnic) انجام داد. او هر پنج ثانیه کلمه‌ای مثل اینکه «کوکاکولا بنوشید» و «آیا گرسنه‌اید؟ پاپ کرن بخورید!» را در طول یک سه هزارم ثانیه نمایش می‌داد. این زمان پایین‌تر از آستانه هشیاری مدنظر ویکاری بود. همین پیشنهادهای نیمه خودآگاه باعث ۱/۱۸ درصد افزایش فروش کوکاکولا و ۸/۵۷ درصد افزایش در فروش پاپ کرن شد.

با اینکه نتایج این پژوهش، مشکوک بود؛ ولی کمیسیون مخابرات فدرال (FCC) در سال ۱۹۷۴ پخش تبلیغات سابلیمینال  از رادیو و تلویزیون را ممنوع کرد.

بیانیه FCC نشان می‌داد با اینکه ۱۰۰ درصد از اثربخشی تکنیک‌های سابلیمینال اطمینان ندارد ولی آن را مخالف منافع همگانی می‌داند و هر ایستگاه رادیویی و تلویزیونی که از این پیام‌ها استفاده کند، مجوز پخش خودش را به مخاطره می‌اندازد.

طبق مطالعات اخیر در مورد این پیام‌ها، نشانه‌های بصری سابلیمینال روی عملکرد و استقامت جسمانی و قوای درونی، اثر دارند.

نشانه‌های بصری سابلیمینال، حس جوانی را احیا می‌کنند

اولین مطالعه جدید در مورد قدرت پیام رسانی سابلیمینال در دانشگاه ییل انجام شد. پژوهشگران دانشکده سلامت همگانی ییل به این نتیجه رسیدند که افراد پیرتری که در مواجهه با نشانه‌های بصری و کلیشه‌های مثبت سابلیمینال در مورد پیری قرار گرفتند؛ به عملکرد جسمانی بهتری رسیدند که برای چند هفته هم دوام داشت.

این مطالعه‌ تحت عنوان «سابلیمینال چیست و کاربرد آن در تقویت عملکرد جسمانی افراد مسن با کمک مداخله‌های کلیشه سنی ضمنی» در اکتبر ۲۰۱۴ در مجله علوم روانشناختی به چاپ رسید. پژوهشگران در این مطالعه از روش خاصی برای بررسی تضعیف کلیشه‌های سنی منفی با کمک روبرویی با کلیشه‌های سنی مثبت استفاده کردند که حس سرزندگی و سلامت را در شرکت کنندگان افزایش داد. قبل از شروع تحقیق از سالمندان این سئوال پرسیده می شود که آیا می دانند سابلیمینال چیست ؟  

برخی از شرکت کنندگان در معرض کلیشه‌های سنی مثبت روی صفحه کامپیوتر قرار داشتند که کلماتی مثل «چالاکی» و «خلاقیت» بود.  این اولین باری بود که پژوهشگران کلیشه‌های سنی مثبت را به طور سابلیمینال در طول چند جلسه ارائه می‌دادند که می‌توانست به بهبود نتایج برسد.

دکتر بکا لوی(Becca Levy)، استادیار و مدیر بخش علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه ییل در مورد این مطالعه گفت:«در این مطالعه به دنبال توانمند سازی شرکت کنندگان برای غلبه بر کلیشه‌های سنتی منفی ارائه شده از جانب جامعه بودیم که در گفتگوهای روزمره و طنزهای تلویزیونی با آن مواجه می‌شوند. طبق پیامدهای موفقیت آمیز این مطالعه، هدایت فرایندهای سابلیمینال قادر به تقویت عملکرد جسمانی است».

طبق یافته‌های پژوهشگران، مداخله سابلیمینال از طریق زنجیره‌ی واکنش اثرات مثبت، روی عملکرد جسمانی اثر دارد. اول از همه کلیشه‌های سنی مثبت در فرد آزمودنی تقویت می‌شود؛ این امر باعث تقویت خودانگاره مثبت آنها شده که در نهایت عملکرد جسمانی را تقویت می‌کند.

تقویت پیامدهای مذکور تا سه هفته پس از پایان آخرین جلسه مداخله هم ادامه داشت. از همه مهم‌تر اینکه، کلیشه‌های سنی منفی و خودانگاره‌های منفی پیری هم تضعیف شدند.

باید توجه داشت که کلیشه‌های سنی منفی و پیام‌های سابلیمینالی که هر کدام از ما هر روزه به طور ناهشیار در طول تبلیغات و سایر رسانه‌ها دریافت می‌کنیم می‌تواند باعث کاهش عزت نفسمان شوند. اگر به این اثرات و عوامل، بی توجهی شود مثل گلوله برفی بزرگ در می‌آیند و قدرت درونی و اعتماد به نفسمان را تخریب می‌کنند.

سابلیمینال عملکرد ورزشی  

مطالعه دوم از جانب ساموئل مارکورا (Samuele Marcora)  استاد دانشگاه کنت با همکاری همکارانش در دانشگاه بنگور انجام شد. این مطالعه در دسامبر ۲۰۱۴ تحت عنوان «رابطه نشانه‌های بصری ناخودآگاه با عاطفه و عملکرد در جهت تغییر ادراک تلاش » در مجله پیشگامان علوم عصب شناسی چاپ شد.

این مطالعه در وهله اول نشان دهنده اثرگذاری نشانه‌های سابلیمینال روی عملکرد ورزشی است. بعلاوه، طبق یافته‌های پژوهشگران، این نشانه‌ها در حین ورزش کردن روی رتبه بندی فشار ادراک شده (RPE) در حین فعالیت جسمامی هم اثر دارد.

پرفسور موکورا در حال حاضر روش‌های بررسی احتمالات جدید در مورد ارتقای عملکرد ورزشی ورزشکاران با کمک فناوری‌هایی مثل «عینک‌های هوشمند» برای ارائه نشانه‌های سابلیمینال در طول تمرین و رقابت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سابلیمینال ثروت

برخی از پیام های سابلیمینال نیاز به زمان طولانی تری برای اثربخشی دارند. به یاد داشته باشید تنها پیام سابلیمینال ثروت نمی تواند شما را پولدار کند. استفاده از سابلیمینال ثروت (که توسط فرد معتبری تهیه شده باشد) اولین گام برای دستیابی به اهداف و خواسته ها است. در کنار آن حتما باید تلاش و پشتکار و برنامه ریزی داشته باشید. پس این باور که فقط با گوش کردن به سابلیمینال ثروت می توانید پولدار شوید خیالی بیش نیست.

خلاصه و جمع بندی

امیدوارم در این مطلب پاسخ سئوال سابلیمینال چیست را گرفته باشید. و به یاد داشته باشید اگر پیام های سابلیمینال به درستی تهیه شده باشد در طول زمان و استفاده مستمر (از چند هفته تا چند ماه) تاثیرات خود را نشان می دهد. مثلا اگر از سابلیمینال ثروت استفاده می کنید فراموش نکنید که در کنار استفاده از این فایل ها در راستای رسیدن به اهداف خود تلاش و پشتکار لازم را هم داشته باشید.

همانطور که در پژوهش های انجام شده در حوزه سابلیمینال متوجه شدید فقط روانشناس متخصص توانایی تولید فایل های سابلیمینال را دارد. پس در صورتی که می خواهید از پیام های سابلیمینال استفاده کنید حتما از سایت های معتبر که فایل های آن توسط دکتر روانشناس تهیه شده است استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.