سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه تفاهم کلی برای رفع بیشتر تحریم‌های اصلی در وین حاصل شده، گفت: اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم و شکل‌گیری این درک در قدرتهای جهانی که ایران تا چه حد می‌تواند در تامین صلح و امنیت جهانی کمک کننده باشد امیدها به حصول توافق در روزهای آینده را بسیار افزایش داده است.

تفاهم برای رفع تحریم‌ها در وین حاصل شده/ آمریکایی‌ها باید تردیدشان را کنار بگذارند/از هیچ کمکی برای تقویت نظامی فلسطین دریغ نمی‌کنیم

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری برخط امروز خود با اشاره به تصمیم نظام برای دادن مهلت یک ماهه به آژانس و تمدید توافق با این نهاد، گفت: امیدواریم و انتظار داریم گروه ۱+۴ به این حسن نیت پاسخ مناسب بدهند و از این فرصت که طولانی نیست و تکرار هم نخواهد شد استفاده مناسب را ببرند.

سخنگوی دولت در عین حال با تاکید بر اینکه ما اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهیم داد، افزود: تفاهم‌های کلی در مورد اختلافات اصلی صورت گرفته در بحث رفع تحریم در اکثریت موارد به توافق رسیده‌ایم. مسائلی و اختلافاتی بر سر نحوه راستی آزمایی‌ها و برخی جزئیات باقی مانده که برآورد ما اینست که با این روندی که به جلو رفتیه‌ام و اعترافی که به شکست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی از سوی آمریکایی ها صورت گرفته و درک اینکه جمهوری اسلامی ایران چقدر می‌تواند به صلح و امنیت بین‌المللی کمک کننده باشد، در قدرتهای جهانی ایجاد شده امید را به اینکه بتوانیم در روزهای آینده به تفاهم برسیم را بسیار افزایش داده است.

تشکیل کارگروه راستی آزمایی رفع تحریم ها در دولت

وی اظهار داشت: کارگروهی در دولت با موضوع رفع تحریم‌ها و با حضور  وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد، امورخارجه، مسکن و شهر سازی و بانک مرکزی تشکیل شده تا چارچوب های راستی آزمایی رفع تحریم ها را تدوین و برنامه ریزی کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور گفت: قدمهای اصولی برای احیای برجم برداشته شده منتظریم که ببینیم آمریکایی‌ها تردیدشان را برای برداشتن یک گام مهم کنار می‌گذارد یا نه؟

آمریکا قابل اعتماد نیست/ مذاکرات فرابرجامی وجود ندارد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مذاکراتی فراتر از برجام در مسائل تبادل زندانی یا تاکید تمایل آمریکای ها برای مذاکرات در مورد منطقه و برنامه موشکی ایران نیز در جریان هست؟ با تاکید بر اینکه  در حال حاضرنه زمینه و الزامی برای مذاکرات فرابرجامی وجود دارد و نه ما چنین برنامه و اراده‌ای داریم؟، گفت:  مسائلی مثل قدرت دفاعی هیچ گاه در بحث مذاکرات ما نیست اما در مورد مسائل هسته‌ای همواره گفته ایم به دنبال سلاح نیستیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: یکسری اقدامات انساندوستانه در کنار مذاکرات می‌تواند پیگیری شود ولی تا در برجام به نتیجه مشخص نرسییم و نشانه‌ای از وفای به عهد در طرفهای مقابل به ویژه آمریکایی‌ها دیده نشود هیچ جایگاه و زمینه‌ای برای مباحث جدید نیست و مردم ایران هم اجازه آنرا نخواهند داد.

وی گفت: امتناع از بازگشت به برجام نشان داد آمریکا نمی‌تواند طرف قبل اعتمای برای مذاکره باشد. لذا توصیه می‌کنیم در همین مذاکرات جاری برای احیای برجام تسریع کنند شاید با دیدن و لمس تعهد در طرف مقابل بتوان درباره برخی مسائل انساندوستانه هم گفتگو کرد.

عدم توازن قدرت نظامی سبب تداوم اشغالگری اسرائیل شده

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تاکید رهبر انقلاب بر لزوم تقویت نظامی مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی هم با اشاره به اینکه تقویت و حمایت از مردم فلسطین تنها نظامی نیست و حمایت معنوی و سیاسی ملتهای آزادی خواه از این مردم مظلوم در برابر آپارتاید رژیم اشغالگر قدس اهمیت بالاتری دارد، گفت: در جنگ اخیر که محصول تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی بود، در نتیجه بیداری سیاسی و به درد آمدن وجدان‌های انسانی، شاهد بودیم مردم نوع دوست و آزادی خواه از سراسر جهان و از بین امت اسلامی به حمایت از فلسطین  برخاستند که این دستاورد بزرگی  بود.

ربیعی افزود: در عین حال این حمایت سیاسی و معنوی کافی نیست زیرا عدم توازن نظامی در این سالها موجب تداوم سیاست اشغالگری و امنتاع رژیم صهیونیستی از رفتار رفتارهای تجاوزگرانه خود و استمرار بی اعتنایی آن به مقررات بین المللی شده است.

از هیچ کمکی برای تقویت نظامی فلسطینی‌ها دریغ نمی‌کنیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور افزود: به همین دلیل ما حق دفاع را برای مردم فلسطین به رسمیت می‌شناسیم و از همه کشورهای اسلامی دعوت می‌کنیم در تقویت نظامی فلسطین بکوشند. ما هم از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم.

از سهامداران زیان دیده در بورس تا روز آخر حمایت می‌کنیم

سخنگوی دولت در واکنش به این سوال که رئیس جمهور اخیرا گفت دولت بازار سرمایه را به اوج و رونق رساند اما به این موضوع اشاره‌ای نکرد که بورس و بازار سرمایه در همین دولت نیز دچار سقوط شد و سرمایه های مردم از بین رفت، اظهار داشت: ما هیچ گاه اتفاق رخ داده در بازار سرمایه و متضرر شدن برخی از هم وطنان که در کوتاه مدت دچار زیان شدند را فراموش نکردیم و از دستور کار دولت خارج نکردیم.

ربیعی با بیان اینکه یکی از نگرانی های دولت که همواه در ستادهای مختلف اقتصادی پیگیری می‌شود همین موضوع است ولی ما به عنوان دولت نمی‌توانیم در بازار سرمایه مداخله کنیم اما سیاستهایی اتخاذ می‌کنیم که در میان مدت زیان های مردم به این شکل باقی نماند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در سخنانش اینرا گفت که روند شکوفایی بزار سرمایه در همین سالها رخ داد و به رغم همه فراز و نشیب ها امروز راه خود را پیدا کرد، افزود: در سال ۹۲ شاخص بورس ما ۴۰ هزار واحد بود و امروز با همه افتی که کرده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ست امروز ۳۷ میلیون نفر در بورس هستند. مشکل از اینجا بود که متاسفانه عده‌ای از هموطنان در نقطه اوج بورس وارد شدند  و امروز مسئله ما این عده هستند. کسانی که در درازمدت در بورس بودند متضرر نشدند.

وی تاکید کرد: به رغم اینکه نقش دولتها در بورس ضامن نیست ما از بورس حمایت می‌کنیم و این تصور که دولت همه چیز را رها کرده درست نیست. اقتصاد دوران تحریم دچار مشکل شد و قیمت ارز افزایش یافت و مرد میبایست ارزش دارایی خودشان را حفظ می کردند.بورس باز شد و عده‌ای برای حفظ دارایی خودشان آمدند و الان هم ما در کنار آنها هستیم تا روز آخر و می‌گوییم که در دراز مدت بورس زیان ده نیست.

چالش قطع برق برای دولت

سخنگوی دولت درباره علت قطعی گسترده و طولانی و غیر عادی برق از ماه های اول سال و مشکلات و نارضایتی که برای مردم و به ویژه بیماران در شرایط کرونایی ایجاد کرده نیز با بیان اینکه دولت روز  یکشنبه در این باره جلسه داشت و امروز و فردا نیز  امروز و چهارشنبه نیز به این موضوع و دلایل و راهکارهای کاهش آن می‌پردازد، خاطرنشان کرد: استنباط اینکه دولت همه چیز را رها کرده صحیح نیست. صنعت برق توانایی پوشش متعارف را داشته است.

دستیار رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۸۸ نیروگاه حرارتی فعال است و  ۲۹ هزار مگاوات افزایش ظرفیت در دولت یازدهم و دوازدهم محقق شده، افزود:  اینها در دوران تحریم که درآمد ارزی کفاف نمی‌داد  انجام شد که اگر نمی شد چه اتفاقی می‌افتاد. ای کاش دولتهای دیگر هم در شرایط تحریم بودند تا مقایسه بهتری صورت می گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دولت کار را رها نکرده، اضافه کرد: افزایش مصرف برق به چند دلیل است. ۹ هزار مگاوات در مدت مشابه نسبت به پارسال در خرداد ماه افزایش داشتیم. مصرف برق ۲۰ درصد افزایش یافته است. گرمای زودهنگام هوا و استفاده زودهنگام از سیستم‌های سرمایشی از دلایل آن بود.

دوراهی آب یا برق!

وی افزود: حدود ۳۲۰ مجوز رمز ارز دادیم. ولی در مراکز فرهنگی که برق مجانی دادیم. در شهرکهای صنعتی که تصور نمی‌کردیم به عنوان منبع درآمد نگاه شد و دو هزار مگاوات از این بابت یکباره مصرف افزایش یافت. آب مخازن سدها به علت کمبود بارش کم شد. در این شرایط نگران آب شرب بودیم. در میان آب و برق موضوع آب حیاتی‌تر است.

نقش ماینرها و صنعت در کمبود برق

ربیعی گفت: در ایام تحریم تولید رشد کرد که موجب افزایش مصرف برق است. پیش بینی دراز مدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه مدت مصرف برق و پیش بینی‌ها را تغییر داد. ۱۳.۵ نیم میلیارد یورو نیاز به سرمایه گذاری در زمینه نیرو داشتیم که به علت تحریم ۶.۵ میلیارد آن تامین شد.

وی خاطر نشان کرد: در مورد رمز ارزها حدود ۱۳۰۰ مرکز غیرمجاز سال گذشته کشف شد. فروردین امسال هم ۲۶۰۰ مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. ۸۰۰ هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرفشان افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی تری می شود. دیروز ۱۰۰۰ مگاوات از نیروگاه هسته ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک کننده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: با این حال مسئولیت پذیری همه دربرابر برق از اهمیت زیادی برخوردار است و همانند هشت سال گذشته که مدیریت برق حاکم بود شرایط بهبود می یابد. وزیر نیرو و دست اندرکاران دغدغه مند این موضوع هستند.

مشارکت باید به قدری باشد که سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات ایجاد کند

دستیار ارتبطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال رسانه دیگری در مورد احتمال برگزاری کنترل شده مناظره های انتخاباتی در صدا و سما هم با بیان اینکه من از من از برنامه های انتخاباتی صدا و سیما اطلاعی ندارم، گفت:  موضع مشخص دولت حضور همه سلیقه‌ها و جریان‌ها در دو سطح کاندیداها و سبد آرا است تا مردم بتوانند همه آرزوها و خواسته‌های خود را پیگیر کنند. 

ربیعی تاکید کرد: باور داریم سطح مشارکت باید به قدری باشد که انسجام عمومی و سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات در داخل کشور ایجاد شود و همانطور که رهبری انقلاب فرمودند برآیند آن بازدارندگی در برابر دشمنان باشد. از دولت و نهادهای تصمیم گیر برای حضور در صدا و سیما انتظار می‌رود رویکرد مشارکت حداکثری مد نظر مقام معظم رهبری را به نحو احسن اجرا کنند.

نحوه مبادله رمز ارزها در صرافیها و بازارهای مالی ساماندهی می‌شود

سخنگوی قوه مجریه درباره نامه‌نگاری رییس مجلس و دستور به رییس بانک مرکزی درباره رمزارزها و قانونی بودن یا نبودن آن، هم با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی این مسئله را در دولت مطرح کردند و آقای قالیباف هم در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند که منظورشان چنین چیزی نبوده است: گفت: در هر صورت  ضمن اینکه این درخواست رییس قوه از یک مسئول اجرایی جنبه عملی ندارد و قانونی نیست. 

ربیعی تصریح کرد: در حالی که رییس کل بانک مرکزی هم طی مصوبه‌ای اعلام کرد موضوع رمز ارزها ابعاد مختلفی دارد و بانک مرکزی اقدام شتاب‌زده‌ای در این زمینه انجام نخواهد داد به همین منظور و  کارگروهی با مسئولیت بانک مرکزی در دولت تشکیل شده که در حال بررسی نحوه امبادله رمز ارزها و  قدام در این زمینه هستند و نیاز به تصمیم دولت و مجلس دارد.

وی افزود: سیاست دولت نظم و انضباط دادن به این فعالیت‌ها و جلوگیری شدید از سوء استفاده است.وقتی همه دنیا به سمت این نوع مبادله می‌رود ما نمی ‌توانیم قاعده دیگری در پیش بگیریم. لذا بزودی ندرباره حوه فعالیت رمز ارزها در صرافی‌ها و بازارهای مالی ما تصمیمی گیری خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.