منابع آگاه در اوپک پیش بینی کردند اوپک پلاس با وجود احتمال افزایش عرضه ایران، با توجه به روند احیای تقاضا در نشست سه شنبه آینده احتمالا به سیاست فعلی تسهیل تدریجی محدودیت عرضه پایبند می ماند.

 تصمیم هفته آینده اوپک پلاس در برابر بازگشت نفت ایران

به گزارش قدس آنلاین اوپک و متحدانش در آوریل افزایش ۲.۱ میلیون بشکه در روز عرضه به بازار در فاصله ماه مه تا ژوئیه را تصویب کردند و این تصمیم بر مبنای پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت با وجود افزایش آمار ابتلا در هند بود.

قیمت نفت از زمان تصمیم مذکور اوپک پلاس به روند صعودی که در سال میلادی جاری داشته ادامه داده و اکنون بیش از ۳۰ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد. با این حال چشم انداز تولید بالاتر نفت ایران با پیشرفت مذاکرات وین برای احیای برجام، روند رشد قیمت نفت را محدود نگه داشته است.

دو منبع آگاه در اوپک پلاس که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: هیچ مذاکراتی درباره تغییر سطح کاهش تولید برای ژوئیه وجود ندارد. دو مقام دیگر هم گفتند تولیدکنندگان به برنامه فعلی افزایش تدریجی تولید پایبند می مانند.

یکی از این منابع آگاه گفت: به نظر من عدم تسهیل بیشتر محدودیت عرضه تصمیم عاقلانه ای است. یک مقام دیگر خاطرنشان کرد با این حال چشم انداز تولید بالاتر نفت ایران نمی تواند نادیده گرفته شود.

مذاکرات در وین میان قدرت های جهانی و ایران برای احیای برجام از آوریل در جریان است و منابع صنعت نفت می گویند صادرات نفت ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ روند رو به رشدی داشته است.

کندی چشمگیر تقاضا ممکن است مانع برنامه های اوپک پلاس شود اما در حال حاضر اوپک پیش بینی می کند تقاضای جهانی برای نفت با بهبود بیشتر تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، شش میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری رشد کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کرونا از ماه مه سال ۲۰۲۰ دور جدید محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و تا ژوئیه محدودیت عرضه این گروه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسید. ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف بوده است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.