حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: احیای ارزشهای دینی و حاکمیت الهی را می توان زمینه ای برای ظهور حضرت حجت(عج) دانست که توسط معمار کبیر انقلاب اتفاق افتاد.

امام خمینی(ره) زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) است

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین و به مناسبت فرارسیدن ایام ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: مهمترین شاخصه ای که در روحیه امام خمینی(ره) وجود داشت و باعث گردید که ایشان از دیگر علما و مراجع تقلید زمان خود متمایز شوند، احیای حاکمیت دینی و ارزشهای الهی در جهان بود.

وی عنوان کرد: هدف اصلی تمام انبیای الهی حاکمیت دینی بود. انبیا آمده بودند که انسان ها را توسط حکومتی الهی اداره نمایند، اما در طول تاریخ شیاطین ظاهری و باطنی و جنی و انسی اجازه ندادند این حقیقت به طور کامل بروز نماید. باید بدانیم که وقتی امام زمان(عج) از پرده غیبت خارج شده و ظهور نمایند نیز حاکمیت دینی بر دنیا خواهند داشت.

این استاد حوزه علمیه مدعی شد: تفاوت امام خمینی(ره)، بادیگر علما این بود که دین را از حلقه انحصاری عبادت های شخصی و فردی به فضای مدیریتی کلان اجتماع برگرداندند و اصول این راه را برای افراد تبیین و پیاده کردند.

وی با بیان اینکه در اصول و عقاید امام(ره) چندین ریشه محوری می توان یافت، تصریح کرد: اولین ریشه خداباوری در اندیشه بود. بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه یک عارف سالک بود که خداباوری در اندیشه های او راسخ شده بود. خداباوری سطحی که در اندیشه بسیاری از مردم وجود دارد، راهی در اندیشه های امام(ره) نداشت.

حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان ساخت: دومین اصل در اعتقادات امام خمینی(ره) خدامحوری بود. یعنی اینکه همزمان با اعتقاد داشتن به شعار "لااله الا الله" به "لاحول و لا قوه الا بالله" نیز ایمان و باور داشت. جز خدا ندیدن، جز از خدا حساب نبردن، نتیجه این اعتقادات بود. وقتی امام می گویند: "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" به راحتی می توانیم به این درک برسیم که این فرموده، جمله ای سیاسی نیست، جمله ای اعتقادی است. این جمله یک زیرساخت تربیتی و معرفتی به همراه خود دارد.

وی افزود: کسی که معتقد است در عالم جز نیروی خداوند، نیروی موثر دیگری وجود ندارد همانطور که گفته شده است "لا موثر فی الوجود الا الله"، طبیعتا نگاه این فرد نیز اینگونه خواهد بود که تنها از خداوند باید حساب برد و ترسید و نه از مخلوقات او. به همین جهت این خدامحوری و خداباوری که درزندگی فردی امام خمینی(ره) پیاده شده بود با درایت امام(ره)، از فضای شخصی به محیط جمعی رسانده شد و به مردم منتقل گردیده و جامعه به خداباوری بیشتری رسید.

وی گام سوم را احیای ارزش های الهی و تقابل با نظام سلطه و استبداد درونی و استعمار بیرونی با استمداد از قدرت معنوی نامید و یادآور شد: درگذشته آنهایی که می خواستند فضای مبارزاتی داشته باشند یا از دست دنیای شرق، به غرب پناهنده شده و یا برعکس آن از دنیای غرب به شرق پناه می آوردند. اما خمینی کبیر(ره) برای اولین بار شعار "نه شرقی، نه غربی" را به مردم آموخت و به معنای واقعی کلمه اعتقاد به کلمه "لااله الا الله" را تنها راه موفقیت نامید و در مقابل استبدادی که توسط نظام شاهنشاهی در ایران وجود داشت و استعمار بیرونی کشورهای قدرتمند غربی و شرقی ایستاد. اینکه انسان در مبارزات خود نه به قدرت شرق و نه به قدرت غرب تکیه کند و پناه او خداوند باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس امور دینی محور چهارم را خودباوری و اعتماد به نفس بر اساس ارزشهای اسلامی اعلام کرد و گفت: درگذشته استعمارگران به گونه ای ما را تربیت کرده بودند که خود را درمقابل آنها حقیر و کوچک ببینیم. زورگویان و مستکبران معمولا انسان های زیردست خود را به این باور می رسانند که حقیر و کوچک هستند تا بتوانند برآنها مسلط شوند. در زمان طاغوت ایرانیان به این باور رسیده بودند که هیچ توانایی ندارند و کاری از دست آنها برنمی آید. اما این روحیه امروزه تغییر کرده است و ما به این باور رسیده ایم که توانایی های بسیار داریم. نمونه آن هم این است که در چند رشته شاخص و کاربردی علمی جزء چند کشور برتر دنیا هستیم.

حجت الاسلام رضایی تهرانی مدعی شد: پنجمین گام از اصول امام نیز انتقال این روحیه خودباوری و خدامحوری به جهان اسلام بود. روزگاری فلسطینی ها در مقابل رژیم صهیونیستی هیچ توانی نداشتند و تنها می توانستند دراوج مبارزات خود سنگ پرانی کنند. اما امروزه به نقطه ای رسیده اند که ظرف چهل و هشت ساعت، حدود ۳ هزار موشک به اراضی اشغالی شلیک می کنند.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) توانستند احیای ارزشهای دینی و حاکمیت الهی را به منصه بروز و ظهور رسانند. این موضوع نه تنها در ایران اتفاق افتاد بلکه اثرات آن را در منطقه و حتی برخی از نقاط جهان نیز می توانیم ببینم. احیای ارزشهای دینی و حاکمیت الهی را می توان زمینه ای برای ظهور حضرت حجت(عج) دانست که توسط معمار کبیر انقلاب اتفاق افتاد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.