قرآن کریم به عنوان نقشه راه هدایت بشر، برنامه‌های جامعی در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد و البته که واجب است مفسران و آموزشگران خبره در این زمینه بتوانند این مفاهیم ناب آسمانی را با کلامی شیوا، تبیین کنند.

افتخاری به نام مربی گری در مهدالرضا(ع) / هنری که عشق قرآن را در دل بچه‌ها نهادینه می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، در این میان آموزش قرآن به کودکان و سر وکار داشتن با این قشر برای آموزش قرآنی حال و هوایی دیگر دارد؛ جنس فعالیتی که نهادی همچون آستان قدس رضوی سالهاست آن را در مهدالرضاهای خود دنبال می‌کند و از این حیث الگویی برای سایر مراکزی شده که می‌خواهند در این حوزه قدم بردارند.

مربیان مهدالرضاهای آستان قدس هم در این زمینه اینک تجارب گرانبهایی کسب کرده‌اند و اگر پای صحبتشان بنشینی، خودش تبدیل به یک ره توشه گرانبها برای فعالان این عرصه می‌شود.

در این فرصت پای سخنان برخی از مربیان قرآن مهدالرضا(ع) نشستیم و آن ها از احساسات خدمت خود در ترویج قرآن در درگاه عترت صحبت کردند.

کار در دستگاه امام رئوف(ره) سراسر نور است

روزانا خبازیان یکی از مربیان قرآن کریم است که حدود ۲۰ سال سابقه فعالیت در مهدالرضا(ع) دارد. او اشاره ای به برکات قرآن در زندگی انسان می کند و می گوید: کار کردن در عرصه قرآن در زندگی انسان برکات زیادی در زمینه مالی و معنوی بر جای می گذارد که رسیدن به آرامش، صبر و بردباری در برابر مشکلات، حسن خُلق و... بخشی از آثار این کتاب الهی است.

این خادم حرم مطهر رضوی اخلاق نیکو را از مهمترین ویژگی های یک مربی قرآن می داند و می افزاید: کارکردن با بچه ها صبرو حوصله زیادی می خواهد اما بسیار لذت بخش است چرا که وقتی با غنچه های قرآن آموز کار می کنیم از لحاظ روحی تقویت می شوم.

این فعال قرآنی با بیان اینکه من قبل از مربی گری در مهدالرضا(ع) مربی علوم راهنمایی در دانشگاه بودم اما بسیار خدا را شاکرم که این مسیر را پیش رویم گذاشت تا بتوانم در پناه عترت به آموزش قرآن و درس امام شناسی در حوزه کودکان بپردازم، ادامه می دهد: مهارت آموزش قرآن در قالب قصه و بازی عنایت خداوند متعال و امام رئوف است که نصیب من شده است.

وی با اشاره به اینکه کار در دستگاه امام رضا(ع) سراسر نور به حساب می آید و خدمت به امام رئوف(ره) مبنای کارم در این مجموعه نورانی است، می گوید: همه ساعاتی که در کنار فراگیران قرآن هستم لذت بخش است اما آن لذتی که در پایان سال از قرائت قرآن توسط بچه ها می برم قابل قیاس با هیچ کدام از خوشی هایم نیست چرا که ثمره کار را در آن برهه زمان می بینم که همه بچه ها می توانند قرآن را قرائت کنند و این بهترین پاداش برای من است.

نهادینه کردن عشق قرآن و عترت در دل بچه ها هنر است

صدیقه نبی زاده یکی دیگر از مربیان قرآن در مهدالرضا(ع) است که ۱۳سال سابقه خدمت در این عرصه را در کارنامه خود دارد. او قرآن را مایه  عزت می داند و می گوید: بسیار خشنودم از اینکه با انسان هایی سر و کار دارم که قلب هایشان پاک و همانند صفحه ای سفید است.   تدریس در خانه خدا یعنی برگزیده شدن از سوی پروردگار و بنابراین مربی گری قرآن بهترین شغل است.

وی معتقد است شغل معلمی در بین همه شغل ها، بهترین شغل است اما معلم و مربی قرآن بودن عالی ترین مرتبه شغلی به حساب می آید، چرا که در این حرفه مربی می تواند انسان هایی را تربیت کند که از همان ابتدا با کلام خدا آشنا شده و مسیر زندگی متعالی را به آن ها نشان داده است.

نبی زاده توسل به آقا علی بن موسی الرضا(ع) را کلید کار و موفقیت مربیان مهدالرضا(ع) می خواند و می گوید: نهادینه کردن عشق قرآن و عترت در دل بجه ها یک هنر و مربی گری قرآن تاج افتخار برای مربیان است.

تقویت اعتماد به نفس کودکان در پناه قرآن

فرشته مروی، کارشناس فلسفه  ۲۶ سال است که گام در مسیر تعلیم و تربیت نونهالان در حوزه قرآن نهاده است درباره فعالیت های خود در عرصه قرآن بیان می کند: مربیان مهدالرضا(ع) با رویکرد تعمیق آموزه های قرآنی در بین بچه ها خدمت می کنند چرا که عمق بخشی پیام های قرآنی سلامتی  بچه ها را در برابر آسیب های اخلاقی و اجتماعی تضمین می کند.

مروی، آموزش قرآن را یکی از موثر ترین راهکار های ملکه کردن اعتماد به نفس کودکان می داند و ابراز می کند: مربیان قرآنی با به کارگیری روش های جذاب و متناسب با یادگیری کودکان پیام های قرآن را به فراگیران قرآن آموزش می دهند و در قالب آموزش قرآن نسخه زندگی صحیح را به بچه ها ارائه می کنند.

وی خدمت در مهدالرضا(ع) را بخشی از زندگی خود می داند و ادامه می دهد: از خداوند متعال می خواهم من را از دستگاه امام هشتم(ع) جدا نکند و تا زمانی که توان خدمت دارم در عرصه آموزش قرآن به کودکان را تلاش خواهم کرد.

خدمت در مهدالرضا(ع) یک توفیق الهی است

ناهید نامی از دیگر مربیان مهد الرضا(ع) است که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت خانواده است و ۲۰ سالی می شود که در مسیر تعلیم و تربیت نونهالان قرآن آموز خدمت می کند.

وی درباره فعالیت خود در حوزه قرآن می گوید: من از همان کودکی علاقمند به شغل معلمی بودم و به خواست خدا در حیطه قرآن قرار گرفتم. معلمی یک حس خیلی عجیبی دارد اما  وقتی کار با قرآن باشد انسان در همه لحظات خدا را ناظر و شاهد کارش می بیند و آن حس و حال معنوی که در کلاس های قرآنی است در دیگر جاها نیست.

این مربی قرآن می افزاید: بنده در برخی از مدارس غیر انتفاعی هم تدریس می کنم اما کار قرآنی با سایر کارها فرق می کند و مربی گری در مهدالرضا(ع) یک توفیق الهی است که خدا خواسته است و من هم از این طریق در زیر سایه پرچم امام هشتم(ع) خدمت کنم و این بزرگترین افتخار است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.