قدس آنلاین- نازلی مروت: در بیرون مرزهای جغرافیایی، امام خمینی را بیشتر با مبارزه با استکبار می شناسند. اما کمتر از ابعاد تاثیرگذار شخصیت امام مانند نگرش های توحیدی و مذهبی او سخن به میان آمده است. امروز با گسترش فضای مجازی و توسعه بسترهای رسانه ای می توان به معرفی، تبیین و شرح اندیشه ها، آثار و کلام امام خمینی پرداخت.

امروز اندیشه امام خمینی بورس مطالعات سیاسی دنیا شده است

حجت الاسلام محسن مجتهد زاده مشهور به شیخ قمی از مبلغین بین المللی است که نزدیک به 15 سال در کشورهای آمریکای لاتین به تبلیغ پرداخته است. فعالیت های تبلیغی او در آمریکای لاتین باعث شد تا سنای آمریکا علیه او بیانیه صادر کند. موسس "مرکز تخصصی تربیت مبلّغ آمریکای لاتین" در گفت وگو با قدس آنلاین از تاثیرگذاری شخصیت امام خمینی در برون مرز و بایدهای تبلیغ اندیشه های امام راحل در فضای مجازی می گوید.


* با توجه به فعالیت های تبلیغی حضرت عالی در برون مرز، بفرمایید تاثیر شخصیت حضرت امام بین مسلمانان غیر ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی به دو روش به مبارزه با انقلاب پرداخت. قبل از پیروزی انقلاب با پوشش اخبار مربوط به امام خمینی شروع به کار کرد اما تحلیل جامعی از امام راحل نداشت. ناگهان با شخصیتی روبرو شد که محور جریان مقاومت بر ضد استکبار جهانی شد. دشمن در این مواجهه غافلگیر شد بنابراین شروع به تلاش برای حذف و سپس سانسور اخبار مربوط به انقلاب و امام کردند. اما در این زمینه موفق نبودند. در سفرهای خارجی اولین سوالی که درباره ایران مطرح می شود، اندیشه های سیاسی امام خمینی است که چگونه او بین سه محور دین، سیاست و مردم ارتباط برقرار کرد.
وقتی ارتباط بین امام و مردم را تبیین و آن را با مطالب سفر خروج کتاب مقدس تطبیق می دهم خیلی جذاب است که چگونه یک رهبر دینی توانسته است پرچم استکبار ستیزی بردارد و عزت نفس ملت خود را اینگونه بالا ببرد.
جالب است که در هر نقطه آمریکای لاتین درباره شخصیت سیاسی امام صحبت کردم با مخالفت مواجه نشدم بلکه با استقبال مواجه شد. در دانشگاهی در کشور بولیوی سخنرانی کردم و از اندیشه های سیاسی امام گفتم. یکی از اساتید رو به دانشجویانش کرد و گفت تنها راهی که می تواند کشور ما را از استضعاف نجات دهد، راه امام خمینی است. از نظر او اندیشه نجات، اندیشه امام خمینی بود. در کلمبیا نیز برای استاد دانشگاهی از ویژگی های فردی و اخلاقی امام راحل صحبت می کردم که توحید و ارتباط معنوی امام، او را از سایر رهبران استکبار ستیز دنیا متفاوت کرده است او پس از شنیدن صحبتهای من شهادتین گفت و مسلمان شد. به نظر من می توان از ظرفیت شخصیت سیاسی امام، رهبر معظم انقلاب و حاج قاسم برای تبلیغ اسلام بهره جست.
* آیا در ۴ دهه گذشته هدفی که امام از صدور پیام انقلاب بدنبال آن بودند، محقق شد؟
گرچه اقدامات خوبی برای معرفی اما توسط برخی شاگردان ایشان در قبل و بعد انقلاب انجام شده اما متاسفانه این تلاشها در سطح داخلی صورت گرفته و در چهل و سه سال گذشته آنگونه که بایسته و شایسته نام و اندیشه های اثربخش امام است، اقدامی صورت نگرفته است.
امروز اندیشمندان بسیاری از اندیشمندان جهان برای ترجمه آثاری که اندیشه امام را روشن کند، به قم می آیند. اندیشه امام خمینی بورس مطالعات سیاسی دنیا شده است. این ویژگی مهم امام است که پیش از این اتفاق نیفتاده است. دانشجویان بسیاری برای مطالعه و شناخت اندیشه های امام به ایران سفر می کنند و سفیر انقلاب اسلامی می شوند. شیخ زکزاکی نمونه بارز این فراگیران و مبلغان است. خاطره ای را از استادم که اوایل انقلاب برای تبلیغ به آلمان سفر کرده بود، بیان کنم. استاد ما می گفت یک فرد فلسطینی نزد من آمد و گفت سلام من را به امام خمینی برسانید. ما تا قبل از انقلاب خجالت می کشیدیم بگوییم فلسطینی هستیم امام به ما عزت داد امروز با افتخار می کنیم که فلسطینی هستیم. ویژگی امام این بود که به ملت های مستضعف عزت نفس می داد.
این اقدامات گرچه خوب است اما کافی نیست و تحقق اهداف امام در سطح جهانی نیازمند برنامه ریزی و تدبیر است.
*مجموعه فعالیتهایی که برای تبیین اندیشه های امام صورت گرفته، چه آسیبهایی را به خود دیده است؟
در نشر آثار حضرت امام به زبان های دیگر، ساخت کلیپ، سخنرانی ها و آثاری که درباره ایشان نوشته شده است کم کاری کرده ایم. به نظر من اندیشه های حضرت امام به قدری گسترده و عمیق و غنی است که می توان برای هرسال و هر روز خوراک فکری تولید کرد. امام علاوه بر اندیشه های سیاسی و مبارزاتی دارای نورایتی است که برخاسته از معنویت و شخصیت توحیدی اوست. ساده زیستی و پرهیز از تجملات از ابعاد شخصیتی و سیره عملی امام است که برای دوستان ما از سایر کشورها بسیار جذاب است.
*چه اندازه می توان از ظرفیت فضای مجازی برای تحقق آرمانهای امام بهره جست؟
ظرفیت فوق العاده ای در فضای مجازی وجود دارد و اگر ما بتوانیم از صوت و تصویر امام راحل در این بستر استفاده کنیم می توانیم راه را برای توسعه راهبردی اندیشه امام خمینی در سطح جهانی هموار کنیم. انجام فعالیت در این فضا نیازمند کار جهادی است. درگام اول افرادی که فضای مجازی را می شناسند و از ظرفیتهای آن آگاهند باید شناسایی شده و در مرحله بعدی گوهر کلام امام از متن سخنانش استخراج و با جذابیت های هنری و گرافیکی آراسته شود. این کارها می تواند در جذب همه آزادی خواهان جهان به اندیشه و کلام امام راحل در همه ابعاد اعم از سیاسی، فرهنگی، عبادی، توحیدی و فردی موثر باشد.
تولیدات چندرسانه ای مانند پادکستها، مولتی مدیا و کلیپ هایی با محتوای اندیشه و کلام امام به زبان های مختلف در رسیدن به هدفی که به دنبال آن هستیم، موثر و مفید است. ظرفیت و بستر اجتماعی بسیار زیاد است و عطش مخاطبان اندیشه امام بسیار است اگر توفیقی حاصل نمی شود، ما کم کاری کرده ایم.
*آیا فضای مجازی برای تحقق این امر فرصت است یا تهدید؟
سالهاست دشمن از فضای مجازی برای تخریب شخصیت امام راحل استفاده می کند. خط به خط تحریرالوسیله و کتب امام را خوانده اند و هرجایی که می توانسته اند، اشکال استخراج کرده اند. اما متاسفانه پاسخگویی به شبهه افکنی ها به شکل منسجمی صورت نگرفته است. کارهایی که صورت گرفته مقطعی است و نمی تواند پاسخگوی این حجم از شبهات باشد. به نظرم نیاز داریم کارهای جهادی صورت بگیرد و مجموعه هایی برای تحقق این اهداف تاسیس شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.