روستای بنی‌تاک با ۵۰۰ خانوار و جمعیت بالای ۲ هزار نفر در ۴۵ کیلومتری شهرستان صالح‌آباد قرار دارد و یکی از روستاهای گردشگری و کوهپایه‌ای این شهرستان است.

 مرگ خاموش یک قنات در نبود اعتبارات لایروبی

قنات آن قدمت چندصدساله و آب زیادی داشته و بسیار شیرین و خوشگوار است اما این روزها نفس‌های آخر را می‌کشد.

جمعی از اهالی روستای بنی‌تاک صالح‌آباد با بیان این مطلب می‌گویند: مردم این روستا با کشاورزی و کشت گندم، جو، زعفران و سایر محصولات روزگار می‌گذرانند و هرساله گندم و جو زیادی به سیلوها تحویل می‌دهند، اما متأسفانه بر اثر خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی آب قنات این روستا به‌شدت افت کرده و قسمتی از آبراه قنات و سلسله چاه‌های آن نیز بر اثر ریزش نیاز به لایروبی و اعتبارات ویژه دارد.

آنان می‌افزایند: ضرورت دارد فرمانداری و جهادکشاورزی با تخصیص اعتبار و لایروبی هرچه سریع‌تر با نظارت و همراهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی این مشکل را مرتفع کنند، گرچه قرارگاه پیشرفت و آبادانی در قسمتی همکاری کرده اما کافی نیست و توجه ویژه می‌طلبد.

وضعیت اورژانسی قنات بنی‌تاک

عضو شورای اسلامی روستای بنی‌تاک می‌گوید: از ۳۰ درصد خودیاری مردم، بیشتر مالکان سهم خود را پرداخت کرده و ۷۰ درصد پرداختی دولت و جهاد هرچه سریع‌تر باید تخصیص یابد تا بیشتر از این محصولات و باغ‌های مردم دچار ضرر و زیان نشوند و اگر کار با کندی پیش رود مالکان بر قطار مهاجرت سوار شده و روستا را تخلیه می‌کنند.

غوث‌الدین خوافی می‌افزاید: مهاجرت‌های اجباری و ناخواسته روستاییان نتیجه‌ای جز تشدید بحران حاشیه‌نشینی در شهرها نخواهد داشت. در حال حاضر باتوجه به گرانی علوفه و ارزان بودن دام، دامداران در حال نابودی و ورشکستگی هستند و از طرفی امیدشان به کشاورزی بود که متأسفانه آب قنات به یک پنجم و حتی بیشتر کاهش یافته و باغ‌ها و محصولاتی که هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌اند رو به فناست.

یکی از اهالی بنی‌تاک می‌گوید: باید جهادکشاورزی که متولی اصلی احیای قنات‌هاست فکری اساسی و جدی برای بنی‌تاک و روستاهای مشابه در این  شهرستان بکند و آن‌ها را با توجه به محرومیت منطقه و نبود اشتغال‌زایی به طور ویژه دریابد.

هاشم رحمت‌زاده می‌افزاید: براساس گفته شاهدان عینی که داخل چاه قنات رفته‌اند بالای ۲۰ اینچ آب به هدر می‌رود و در این راستا هیچ اقدام کارشناسی از طرف مسئولان انجام نشده و فقط قرارگاه پیشرفت و آبادانی با خودیاری و کمک خود مردم پای کار است که هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و این مشکل موجب نابودی ۱۰۰ هکتار باغ و کشت زعفران و صیفی‌جات شده است.

او تصریح می‌کند: قنات بنی‌تاک با قدمت ۱۵۰ساله و باغ‌ها و مزارع زیبا و فراوان، روستا را به یکی ازمکان‌های ثابت تفریحی شهرستان‌های اطراف تبدیل کرده بود و در این مدت بسیاری از گردشگران از آب شیرین و خوشگوار این قنات که زبانزد عام و خاص این شهرستان است استفاده می‌کردند و حتی با گالن مقداری را به تربت‌جام، صالح‌آباد و حتی مشهد می‌بردند، اما به سبب مشکلات اخیر قنات، ۸۰ درصد باغ‌ها و مزارع روستا نابود شده و مرمت این قنات از توان مردم و مالکان خارج است.

نورالله عظیمی یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: قنات بنی‌تاک نیاز مبرم به همکاری و کمک مسئولان شهرستان و استان دارد و اگر همکاری آنان نباشد بیش از ۳۰۰ شغل از بین خواهد رفت و سبب مهاجرت خانوادگی مردم به شهرها خواهد شد و دیگر خودیاری و مشارکت از عهده و توان مردم خارج است و در حد توان خود هزینه کرده‌اند.

مرگ آرام قنات پیر

نماینده مالکان روستای بنی‌تاک هم می‌گوید: از سال گذشته که قنات روستا مسدود شده، مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان و دامداران به وجود آورده و از سویی بیشتر مردم خرده مالک هستند و با توجه به دامداری و کشاورزی و گرانی علوفه و دام، توانایی مرمت این قنات را ندارند و تاکنون هم اگر قنات لایروبی شده، خود مردم همت کرده و آب در جریان بوده است. به جهاد، بخشداری و فرمانداری هم مراجعه کردیم و حتی حضوری بازدید کردند و اگرچه قرارگاه پیشرفت پای کار بودند اما متأسفانه نتوانستند مشکل این قنات را حل کنند.

خیرالله رحیمی می‌افزاید: اکنون با مهاجرت مردم به شهرها مواجه‌ایم و حق هم دارند، چطور با این شرایط اقتصادی امرار معاش کنند، حتی برخی اگر چهار دام هم داشتند آن را فروخته و خرج سهم لایروبی قنات کرده‌اند، با این شرایط ۲۰ هکتار باغ در آستانه نابودی بوده و یا از بین رفته و چندین هکتار صیفی‌جات، حبوبات و غلات و زعفران در حال نابودی است در حالی که در گذشته مردم مازاد محصولاتشان را به سیلو و خارج از روستا می‌فرستادند اما اکنون به دلیل کمبود آب قادر به تأمین نیاز خود نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.