حضرت فاطمه معصومه(س)، مولودی از سلاله خاندان پاک عصمت و امامت و گوهری تابناک از صدف ملک امکان است که ریشه جانش از ولایت معنوی سیراب گردیده و می تواند به اذن پروردگار با نفوذ و تأثیر در عمق نفوس شیعیان خود، آنها را شفاعت کند و در رفع گرفتاری ها و برآوردن حوایج طالبان درگاهش اثری مستقیم داشته باشد.

حضرت معصومه(س) دارای مقام شفاعت و ولایت الهی است

به گزارش قدس آنلاین، در کتاب های معتبر شیعه برای این بانوی بزرگوار فضایل و کرامات معنوی فراوانی را ذکر کرده اند و پاداش زیارت با معرفت ایشان، بهشت دانسته شده است.  همزمان با سالروز ولادت خجسته کریمه اهل بیت(س) و آغاز دهه کرامت درباره ابعاد والای شخصیت حضرت معصومه(س) و آثار و برکات زیارت ایشان با حضرت با آیت الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری به گفتگو نشسته ایم:

فضایل علمی و معنوی

آیت الله عالمی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه از منسوبین به سه امام معصوم علیهم السلام است و تکریم و احترام او، گرامی داشت جایگاه بلند خاندان پیامبر(ص)، خصوصاً مقام امامان شیعه حضرت موسی بن جعفر(ع)، علی بن موسی الرضا(ع) و  امام جواد(ع) است  می­گوید: نام آن حضرت فاطمه است و دارای القابی چون معصومه طاهره، حمیده، نقیّه، سیده، رضیه، رشیده، تقیه، محدثه، عابده و اخت الرضا می باشد و در زیارتنامه او را به نام های صدیقه و نساء العالمین نیز خوانده اند. علمای شیعه این بانوی بزرگوار را کریمه اهل بیت نامیده اند. لقب کریمه اهل بیت، نشانه شأن و مرتبه والای ایشان  نزد پروردگار است و خداوند متعال ایشان را به جهت بندگی خالصانه، زندگی با برکتی عنایت نمود که در حال حیات و ممات منشأ کرامات و عنایات خاص گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از ویژگی های برجسته حضرت معصومه(س) را کمال معنوی و دانش فراوان می داند و تصریح می کند: دختر موسی بن جعفر(ع) با اینکه ایشان قریب سی سال از سن مبارکش می گذشت دارای علوم و دانش برگرفته از خاندان امامت بودند. نقل شده که روزی جمعی از شیعیان، به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسش هایی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. امام کاظم (ع) در مسافرت بودند و آنها پرسش­های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک گفتند. در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجرای خویش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش به فدایش!

وی می افزاید: در فراز یکی از زیارتنامه های حضرت معصومه(س) می خوانیم: «السلام علیک یا فاطمة بنت موسی بن جعفرو حجته و امینه» سلام برتو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین او، آن حضرت حجت و امانتدار پدرش امام کاظم(ع) بود که در این صورت حجت و امین خدا بوده و حجت و نشانه اسلام و حافظ امانت الهی می باشد و از راویان و محدثان به شمار می آید. به عنوان نمونه می توان به دو حدیث که حضرت در سلسله راویان آن می باشد اشاره کرد. علامه امینی می نویسد: فاطمه دختر امام رضا(ع) نقل می کند که دختران امام کاظم فاطمه(معصومه) و زینب و ام کلثوم گفتند: روایت کرد ما را فاطمه دختر امام صادق(ع) و او گفت روایت کرد مرا فاطمه دختر امام باقر از فاطمه دختر علی بن الحسین از فاطمه و سکینه دختران امام حسین(ع) از ام کلثوم (دختر فاطمه زهرا) و او از فاطمه زهرا(س) نقل کرد که آن حضرت فرمود: آیا فراموش کردید فرمایش رسول خدا(ص) را در روز غدیر که (به شما) فرمود: هر کس من مولی و رهبر او هستم پس علی مولا و رهبر اوست و نیز به علی فرمود: نسبت تو به من همانند نسبت هارون به موسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از دیگر مناقب و شرافت های آن بانوی بزرگوار وجود یک زیارتنامه مخصوص از ناحیه مقدّس امام معصوم است می گوید: در این زیارتنامه، حضرت معصومه(س)، دختر رسول خدا(ص)، دختر امیرمؤمنان(ع)، دختر فاطمه زهرا(س)، خدیجه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و نهایتاً دختر امام، خواهر امام و عمه امام خوانده می شوند که پاداش خواندن خالصانه و همراه با معرفت این زیارتنامه، رسیدن به بهشت است.

وی با اشاره به اینکه از جمله فضایل خاص حضرت معصومه(س) این است که با حضرت رضا(ع) برادر و خواهر ابوینی هستند یعنی مادر و پدرشان مشترک است اظهار می دارد: این بانوی باکرامت بسیار مورد توجه و علاقه حضرت رضا(ع) بودند و  از همه دختران حضرت موسی بن جعفر، بر حسب آنچه تاریخ نقل می کند که پانزده یا شانزده دختر داشتند، در دانش و فضایل جایگاه والاتری داشتند. در اخبار و احادیث امده که آن حضرت افزون بر اینکه مورد توجه امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) بودند،  مورد توجه جد بزرگوارشان، حضرت امام صادق(ع) نیز بودند. بنابر روایتی امام صادق(ع)، قبل از تولد حضرت معصومه(س) حتی پیش از ازدواج امام موسی کاظم(ع) در جمعی فرمودند: از نسل پسرم موسی، دختری متولد و در قم دفن می شود. بعد هم درباره فضایل وجودی آن بانو و ثواب زیارت ایشان سخن به می آورند.  همچنین وقتی خبر ارتحال معصومه در قم به امام رضا(ع) در خراسان رسید ایشان درباره فضایل حضرت معصومه(س) و ثواب و برکات زیارت ایشان سخنانی را بر زبان جاری کرند. از اینگونه فضایل برای حضرت معصومه فراوان است و کتاب های گوناگونی در این خصوص نوشته شده است.

مقام شفاعت و ولایت

حضرت معصومه(س)، مولود بیت وحی و تنزیل و نشأت گرفته از سلسله امامت و عصمت است و می تواند  به اذن پروردگار با نفوذ و تأثیر در عمق نفوس مستعد و شیعیان و دوستدارانش سبب تغییر و تحوّل گردد.

آیت الله عالمی با بیان اینکه یکی از معقتدات شیعه موضوع شفاعت است و در رأس شافعان روز قیامت رسول خدا(ص) و ائمه اطهارند که این اقتضای آبرومندی آنان در پیشگاه پروردگار متعال است خاطر نشان می کند: بنا بر روایات متعدد فاطمه زهرا(س) از شخصیت های شفاعت کننده نزد پروردگار است، در روایت جابر از قول امام باقر(ع) اینگونه آمده است که فرمودند: «ای جابر و اللّه که فاطمه شیعیان و محبان خود را آن گونه که طیور دانه های خوب و سالم را از میان دانه های بد جدا نموده، انتخاب می کند». بعد از حضرت صدیقه طاهره(س) شفاعت بانویی به گستردگی شفیعه روز جزا ـ فاطمه معصومه (س) ـ نیست. امام صادق(ع) فرموده اند: به شفاعت او  (فاطمه معصومه) همه شیعیانم وارد بهشت خواهند شد. در زیارت آن بانوی معظمه می خوانیم: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة؛ ای فاطمه برای من نزد خدا درباره بهشت شفاعت کن.» در فراز دیگری از زیارتنامه ایشان آمده: «فان لک عند اللّه شأناً من الشأن» : ما از تو طلب شفاعت می کنیم نه تنها به خاطر اینکه تو دختر، خواهر و عمه امامی، بلکه به واسطه رابطه مخصوصی که با مقام ربوبی داری از شأنیت و اعتبار بهره مندی که البته برای ما خاکیان قابل فهم نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیاء طاهرینش بر آن آگاهند.

وی با اشاره به مقام ولایت حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امامت منصب خاص است ولی ولایت ملاک تقرب و از صفات عام است. حضرت فاطمه معصومه نیز همچون جده بزرگوارشان، حضرت فاطمه زهرا(س) دارای مقام ولایت هستند و به دلیل مقام ولایت چنان قربی نزد خداوند دارند که که خداوند شفاعت این بانوی مطهره را قبول دارد. در روایتی آمده: حضرت معصومه(س) به تنهایی برای شفاعت شیعه کافی است.

فضیلت زیارت حرم حضرت معصومه(س)

فضائل بی شمار حضرت معصومه و بندگی خالصانه وی به درگاه الهی، عشق روز افزون دلدادگان حرم اهل بیت علیهم السلام را مشتعل ساخته و راه را برای زیارت همراه با معرفت آن بانوی مکرمه می گشاید.

آیت الله عالمی با اشاره به اینکه در منابع شیعه، احادیث بسیاری در فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) آمده است می گوید: امام صادق(ع) در روایتی می­فرمایند: برای حضرت حق تعالی حرمی است و آن مکه است. برای پیامبر(ص) حرمی است که در مدینه است و برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم است.

وی می افزاید: بر پایه روایاتی که از امام صادق(ع)، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) نقل شده، زیارت حضرت معصومه(س) ثواب بهشت دارد. در روایتی خاص از حضرت جواد(ع) که در کتب معتبر شیعه هم نقل شده آمده: کسی که عمه ما، فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند. همچنین در ریاحین الشریعه از امام رضا (ع) نقل شده که فرموده اند: هر کس خواهرم معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده است. آیت الله عالمی با تاکید بر اینکه شرط قبولی زیارت، معرفت نسبت به وجود گرامی و جایگاه والای شخصی است که به دیدار او مشرف شده ایم خاطر نشان می کند: زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) هم باید با معرفت کامل انجام شود چنانکه  در برخی روایات، پاداش‌ بهشت، برای کسی دانسته شده که ایشان را با معرفت و شناخت (عارفا بحقها) زیارت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.