صنعت نخریسی و نساجی یکی از ۷ صنعت مهم و استراتژیک کشور، طبق سند راهبردی وزارت صمت است که با وجود برخورداری از قدمت بالا و نقش موثر در اشتغال زایی، همواره شاهد کوچک شدن بوده و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند؛ به ویژه در سال های اخیر که رکود اقتصادی و مشکلات ناشی از کرونای هم بر آن افزوده شده است.

دغدغه های فعالان صنعت نساجی / برنامه های شرکت نساجی خسروی خراسان برای تحقق شعار سال

به گزارش قدس آنلاین، آن طور که سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفته است، در صنعت نساجی بیش از یک میلیون نیروی کار مشغول فعالیت هستند و باید دولت برای حفظ این اشتغال و رفع مشکلات این بخش چاره اساسی به کار گیرد، در غیر این صورت روند بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی در این صنعت تشدید خواهد شد.

این دلسردی ها باعث ناامیدی برخی فعالان صنعت نساجی هم شده است، همچون مجید افتخاری به عنوان یک تولید کننده پوشاک که گفته است: «صنعت پوشاک در طول سه سال اخیر تمام تلاش خود را برای کاهش حجم قاچاق پوشاک و وضع قوانین مقابله با آن انجام داده است اما با شرایط موجود به نظر می سد قاچاق پوشاک به کشور رونق بیشتری هم پیدا کند. دولت قرار بود حمایت لازم را از صنایع در شرایط تشدی شیوع بیماری کرونا انجام دهد ولی این صنعت با هیچگونه حمایتی روبرو نشده است».

در این میان وعده و وعیدهای متعددی هم برای حمایت از صنعت نساجی داده شده که بسیاری از آن ها هنوز عملیاتی نشده است، همچون این وعده چند روز قبل عباس کشاورز، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی که اعلام کرد: «برای حمایت از شبکه ارزش افزوده  صنعت نساجی ایران که  از پنبه تا پوشاک ادامه دارد راه اندازی شورای عالی صنعت نساجی  ایران توسط تمامی نهاد های حاکمیتی، دولتی و قانون گذاری ضروری است».

 

روایت مدیرعامل نساجی خسروی خراسان از مشکلات و موانع

شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان به عنوان تنها شرکت زیرمجموعه بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در حوزه صنعت نساجی، هم همانند دیگر فعالان این صنعت با مشکلات متعددی مواجه بوده و نیازمند پشتیبانی و مانع زدایی دولت است.

علی فدیشه ای مدیرعامل این شرکت درباره مشکلات و موانع پیش روی این صنعت می گوید: عدم امکان تامین قطعات و ماشین آلات جدید با توجه به تحریم های ظالمانه از خارج کشور، واردات بی رویه منسوجات قاچاق، کمبود نقدینگی، فعالیت غیر رسمی رقبا و عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از طرف آن ها، عدم ثبات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و... بخشی از موانع پیشرفت پیش روی تولیدکنندگان این صنعت به شمار می رود. فدیشه ای درباره نقش حمایت های دولت در تولید و رفع موانع صنعت نساجی هم می گوید: ایجاد امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری در صنعت نساجی، اصلی ترین نیاز این صنعت است که باید توسط دولت حمایت شود اما تا کنون بیشتر وعده های دولت برای حمایت از فعالان این صنف عملی نشده است.

 

نیاز فعالان اقتصادی به حمایت ها، مشوق ها و تسهیلات

 فدیشه ای به ملزومات محقق شدن مطالبه رهبری و شعال سال هم اشاره می کند و می افزاید: برای تحقق شعار امسال، عزم و اراده واقعی تمامی مجموعه های موثر شامل وزارتخانه های درگیر، بانک ها و به خصوص بانک مرکزی، فعالان حوزه اقتصاد و تجار نیاز است. او ادامه می دهد: اگر شرایط کنونی کشور را جنگ اقتصادی بدانیم، تولید و صنعت به عنوان مجاهدان خط مقدم هستند و دولت و مجموعه های ذکر شده، نیروهای پشتیبانی هستند؛ به همین دلیل پیروزی در این جنگ نیازمند پشتیبانی نیروهای دولتی از مجاهدان خط مقدم است. مدیرعامل شرکت نساجی و خسروی خراسان همچنین می گوید: برای کاهش وابستگی اقتصادی در صنعتی مثل نساجی، نیاز است مشوق هایی نظیر تخصیص ارز دولتی یا نیمایی به مواد اولیه خارجی و ماشین آلات و همچنین پرداخت تسهیلات با شرایط مناسب در نظر گرفته شود، علاوه بر این لازم است ستاد تسهیل نیز فعال تر و پویاتر کار کند.

 

تمرکز روی خرید مواد اولیه و تلاش برای افزایش بهره وری

اما  با وجود آنکه موانع موجود در صنعت نساجی جز با حمایت و تدبیر دولت حذف نخواهد شد، اما این موضوع سبب نشده که فعالان این صنعت دست از تلاش بردارند، بلکه با تدوین برنامه هایی در صدد آن اند که روی پای خود بایستند و در تحقق شعار سال سربلند باشند. مدیرعامل شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان درباره برنامه های این شرکت برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ می گوید: این شرکت با تاکید بر توان داخلی و استفاده از تولیدات داخل، تمرکز خود را روی خرید مواد اولیه با صرفه و ترجیحا داخلی قرار داده است. فدیشه ای ادامه می دهد: تکمیل پروژه ها با جذب منابع و سرمایه گذار، کاهش قیمت تمام شده محصولات، افزایش بهره وری در خطوط تولید ریسندگی و بافندگی، تولید انواع پارچه های جدید متناسب با نیاز و سلایق مشتریان در راستای تکمیل سبد محصولات شرکت و...، برخی از برنامه های در دستور کار برای سال ۱۴۰۰ به شمار می رود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.