انتخاب «خدمت کریمانه؛ گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)» به عنوان شعار دهه کرامت ۱۴۰۰ فرصتی است مغتنم برای بررسی فعالیت آنان که همه سال نه فقط یک دهه، همّ و غمشان گره‌گشایی از مشکلات مردم است.

 گره گشایی به رسم اهل بیت

جالب آنکه در بین آن‌ها دهه هفتادی‌ها سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند، مثل حجت‌الاسلام «هادی خسروی» امام محله منطقه پشت بیمارستان اسدآباد همدان که با همراهی جمعیت ۷ هزار نفری محله توانسته شبکه کاهش آسیب‌های اجتماعی را راه‌اندازی کند و در سایه آن بسیاری از مشکلات اعم از طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری را کاهش دهد.حجت‌الاسلام خسروی که متولد سال ۱۳۷۱ است، می‌گوید: از سال ۹۰ وارد حوزه علمیه شدم و اما سابقه مشارکتم در فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی به پیش از طلبگی و دوران همکاری با بسیج مسجد بازمی‌گردد. از سال ۹۷ هم با ورود به طرح پایگاه فرهنگی و اجتماعی منطقه پشت بیمارستان، در مسجد امیرالمؤمنین(ع) کار خود را به عنوان امام محله آغاز کردم.

حضور در میدان محرومیت‌زدایی به جای منبر

این طلبه جهادگر درباره اینکه چرا به جای فعالیت‌های تبلیغی و منبر حضور در میدان محرومیت‌زدایی را انتخاب کرده است، ادامه می‌دهد: به عنوان یک طلبه، ریشه بسیاری از مشکلات را آسیب‌های اجتماعی می‌دانم و معتقدم اگر این آسیب‌ها کم شود، هم امیدواری در مردم افزایش می‌یابد هم عرصه برای فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار مهیاتر می‌شود.

خسروی تقویت شبکه دینی مردمی در سطح محله را راهکار خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی معرفی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه، ۸۵ درصد مردم محله، من را می‌شناسند و من نیز با مشکلات و مخاطرات محلی آشنا بوده و هستم و می‌دانستم متأسفانه محله از بیشترین آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد، برای همین دست به کار شدم و انسجام نیروهای ارزشی از طریق شبکه‌سازی اجتماعی را دنبال کردم که با استقبال اهالی روبه‌رو شد.

 او می‌گوید: برای این شبکه‌سازی کارگروه‌های مختلفی تشکیل دادیم. ۱۲ کارگروه در بخش برادران و ۱۲ کارگروه در بخش خواهران از قبیل اقتصاد، تربیت و آموزش، شهدا و ایثارگران، پیشگیری از اعتیاد، قرآن و عترت، مراسم، تفریح و ورزش و... که مدیریت و هماهنگی همه آن‌ها با من است و برای پیشبرد کارها زمانی طولانی صرف می‌کنم و معمولاً تا ساعت ۱۲-۱۱ شب مشغول آن‌ها هستم.

دهه هفتادی‌ها بیشترین انگیزه را برای فعالیت‌های جهادی دارند

این امام جماعت دهه هفتادی محله در پاسخ به این پرسش که چطور با این سن و سال و انتساب به نسلی که مشکلات نسل‌های گذشته را درک نکرده‌اند تا این حد به گره‌گشایی از مشکلات مردم اهتمام دارد، تأکید می‌کند: اتفاقاً دهه هفتادی‌ها بیشترین انگیزه را برای فعالیت‌های جهادی دارند و در جریان مقابله با کرونا خوش درخشیدند؛ از تهیه و توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی معیشتی گرفته تا شرکت در تغسیل و تجهیز اموات کرونایی که در اوایل شیوع این ویروس با سختی‌ها و محدودیت‌های بسیار همراه بود. خودم هم در تغسیل و تجهیز اموات کرونایی شرکت داشتم و به این ویروس مبتلا شدم.

خسروی درباره شیوه فعالیت خود به عنوان امام محله برای گره‌گشایی از مشکلات اجتماعی اهالی محله، ابراز می‌کند: ابتدا به شناسایی آسیب‌ها اقدام و آن‌ها را با همراهی اهالی محله و مسجد احصا کردم، آسیب‌هایی ازقبیل اعتیاد، فقر اقتصادی، فروش مواد مخدر، فقر فرهنگی، محرومیت‌های عمومی و... سپس سراغ ظرفیت‌ها و کار تشکیلاتی با محور مسجد رفتم و در کنار شناسایی و ارتباط با نیروهای ارزشی، با سازمان‌ها و نهادهای مؤثر همچون سازمان تبلیغات اسلامی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز ارتباط گرفتم.

از ترک اعتیاد ۱۰۰ معتاد تا جلوگیری از وقوع ۲۷ مورد طلاق!

این طلبه دهه هفتادی و جهادگر درباره خروجی این آسیب‌شناسی‌ها و برنامه‌های رفع آن‌ها، بیان می‌کند: ترک اعتیاد ۱۰۰ نفر از معتادان در کنار رسیدگی به خانواده‌هایشان و ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر از آن‌ها، پیشگیری از ۲۷ مورد طلاق زوجین، درآمدزایی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی از طریق اجرای طرح فراوری آلو بخارا برای بیش از ۳۰ خانواده که پیش از این یا درآمدی نداشتند یا درآمدشان محدود بود، تهیه و توزیع مستمر بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های محروم و نیازمند و... از برکات این فعالیت‌هاست که با مدیریت من به عنوان امام جماعت مسجد انجام شده و به عینه آثار آن را به‌ویژه از نظر امیدبخشی به اهالی محله درک کرده‌ام.

با اعتقاد به «إنَّ مَعَ الْعُسْر یُسْرًا» سختی‌ها را تحمل کردم .وی درباره سختی‌های کار در این عرصه نیز تأکید می‌کند: در بسیاری از موارد مثل ترک اعتیاد، با مشکلاتی همچون عدم همراهی افراد مبتلا روبه‌رو شــــــــــدم، عدم همــــــــراهی و همکـــــاری بــــــــــرخــــی نهادهای مربوطه نیز در اجرای طرح و برنامه‌ها مانع ایجاد می‌کند، اما شخصاً به اعتماد و همراهی مردم تکیه دارم و معتقدم در پس هر سختی، آسانی‌ای می‌آید چنان که با همه سختی‌ها توانستیم جلو طلاق عده‌ای از زوج‌ها و نیز ادامه اعتیاد ۱۰۰ نفر از مبتلایان را بگیریم.

خسروی درباره افقی که به عنوان یک طلبه جوان دهه هفتادی در موضوع گره‌گشایی از مشکلات اجتماعی اقتصادی مردم دارد، تصریح می‌کند: از یک سو انقلاب ما انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است و از دیگر سو افضل‌ عبادات، گره‌گشایی از مشکلات مردم است چنان‌که هدف اصلی پایه‌گذاری نظام ما برای خدمت به مردم بوده است، در این میان من هم به عنوان طلبه و امام جماعت مسجد، وظیفه همراهی با این هدف و آرمان را دارم و دنبال می‌کنم.

جذب بانوان، مردان را نیز همراه می‌کند

وقتی از او درباره نگاه همسرش به فعالیت‌های جهادی و تکالیف امام محله می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: همسرم نیز طلبه است و مسئولیت واحد خواهران پایگاه فرهنگی اجتماعی مسجد امیرالمؤمنین(ع) را بر عهده دارد. نیمی از فعالیت‌های من به‌ویژه در جذب و همراه کردن بانوان توسط ایشان انجام می‌شود. چون شخصاً معتقدم اگر در همراه کردن بانوان موفق باشیم مردان هم جذب و همراه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در خدمت به مردم انگیزه شخصی و شوق درونی دارد، می‌گوید: با همین انگیزه و با نیت ایجاد امید و شادی در دل‌های مردم مدیریت پنج گروه جهادی مسجد و نیز مرکز نیکوکاری مسجد امیرالمؤمنین(ع) را بــــــر عهده گرفتــــــــــــــه‌ام و با اتکا به اعتمـــــــــــاد و اطمینان مردم اقدام می‌کنم. همین اعتماد سبب شد مردم در دوران شیوع کرونا کمک‌های مؤمنانه خود را به ما بدهند که با آن‌ها بیش از هزار بسته معیشتی تهیه و توزیع شد و همچنان نیز استمرار دارد.

کار برای خدا در میان مردم اثر می‌کند

این امام جماعت دهه هفتادی محله معتقد است اگر کار برای خدا باشد بر قلب مردم تأثیر گذاشته و نفوذ می‌کند: در این باره تجربیات متعدد دارم که کار برای خدا در مردم چه آثاری داشته و چقدر به زنده کردن امید در آن‌ها کمک کرده است. شخصاً در پی عمل به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مؤمنانه و رفع آسیب‌های اجتماعی، حضور در این عرصه را ضروری دانستم و برای دفاع از ارزش‌های نظام و انقلاب و رهبری معظم وارد میدان شدم چون ریشه همه مشکلات ما، مسائل و تهدیدهای اجتماعی است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه می‌دهد: از همنسلانم می‌خواهم حواسشان باشد چون دشمن در پی ضربه زدن به خانواده است، اگر ما کار نکنیم آن‌ها کار می‌کنند و اهدافشان را اجرا می‌سازند.

نسل ما باید برای رفع مشکلات مردم قدم بردارد چراکه بزرگ‌ترین خدمت و ثواب است.

آخرین نکته‌ای که این طلبه جهادگر بر آن تأکید دارد حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی و انتخابات است، او انتخاب اصلح را مهم‌ترین عامل در گره‌گشایی از مشکلات مختلف مردم و کشور می‌داند و به همنسلان خود برای تحقق آن توصیه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.