خدمت به اهل بیت(ع) چه امام باشند یا امامزاده برای ایرانیان یک افتخار تاریخی است.

جستجوی آرامش و امیدواری در حرم شاهچراغ / هدیه با طعم شکلات تبرکی حرم

ایران و ایرانی از زمانی که با اسلام آشنا شد، محب اهل بیت و علی(ع) بود. این عشق و ارادت امروز نیز رنگ و بوی دیگری یافته است. خادمی حرم خاندان وحی یکی از جلوه های عرض ارادت مردم ایران به اهلبیت(ع) است. خدمتی که جنسیت، تحصیلات، جایگاه اجتماعی و اقتصادی نمی شناسد. دکتر ندا کامران، پزشک جوان شیرازی است که مصداق این سخن است. او با جان و دل برای خدمت به حرم احمدی محمدی لباس خادمی می پوشد و می گوید برایم خدمت در صحن و سرای شاهچراغ زیباتری اتفاق است. در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ پای صحبتهای صمیمانه دکتر جوان نشستیم.

*چه اتفاقی در زندگی شما رخ داد که تصمیم گرفتید لباس خدمت به خاندان وحی را بر تن کنید؟

من در یک خانواده مذهبی که به آداب و رسوم دینی پایبند بودند متولد شدم. یک برادر و دو خواهر دارم. آنچه از فرهنگ دینی خانواده برای من به یادگار مانده است، برپایی مراسم بزرگداشت ائمه اطهار(ع) مثل آیین روضه خوانی محرم و صفر و ... است.

ماجرای علاقه مندی ام به خدمت در بارگاه منور حضرت شاهچراغ به دورانی باز می گردد که برای کنکور سراسری آماده می شدم. آن ایام من خوابی دیدم که در حرم حضرت شاهچراغ در حال غبار روبی ضریح منور ایشان هستم. این خواب برایم خیلی خوشایند بود و به تعبیر روحانی مستقر در حرم، خبر خوبی برایم داشت. بهر حال من با تلاش و جدیت کنکور شرکت کردم و در رشته پزشکی پذیرفته شدم. چند سال از آن ماجرا گذشت و من در دانشگاه مشغول تحصیل بودم. در تابلو اعلانات دانشکده اطلاعیه ای برای جذب خادم افتخاری حرم شاهچراغ دیدم و تصمیم گرفتم که در آزمون آن شرکت کنم. همه مقدمات را انجام دادم اما زمانی که برای جذب باید به حرم می رفتم با شیفت بیمارستان و زمان امتحاناتم مصادف شد و من از شرکت در آن جلسه و خدمت به آقا محروم شدم. تا اینکه دو اسل پیش برادرم که خودش افتخار خادمی دارد، گفت فراخوان خادم افتخاری اعلام شده است و شما که علاقه مند به خدمت هستی فرصت خوبی برای حضور در این جایگاه است. خوشبختانه بعد از سالها فرصت خدمت به حرم اهل بیت(ع) برایم فراهم شد.

اکنون بعد از گذشت دو سال از توفیق خدمت به آستان مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در بخش هایی چون آموزش، صحن، ایوان و ... به زائران حضرت خدمتگزاری می کنم.

*موقعیتی پیش نیامده که در لباس پزشکی به زائران شاهچراغ(ع) خدمت کنید؟

آستان حضرت شاهچراغ درمانگاهی دارد که به زائران حضرت خدمت رسانی می کند. خوشبختانه پزشکان بسیاری هستند که توفیق خدمت در درمانگاه را دارند و من ترجیح می دهم در همین کسوتی که اکنون حضور دارم خادم زائران شاهچراغ باشم.

*در این مدتی که خادم حرم بودید چه نگاهی نسبت به زندگی پیدا کردید؟

در دوسال گذشته که افتخار خادمی حرم حضرت را داشتم زندگی ام با مشکلات بسیاری همراه بود. بیماری مادرم بدترین اتفاق این سالها بود که موجب ناامیدی من و خانواده شده بود. با این وجود وقتی وارد حرم می شدم بقدری امیدواری و آرامش به من هدیه می شد که بتوانم سختی های زندگی را پشت بگذارم. حرم، فضایی انرژی بخش و آرامش دهنده دارد. علاوه بر این همکارانی که در بخش خادمین حرم دارم انسان هایی هستند که در این فضا به رشد معنوی رسیده اند و همفکر،  همراه  و دوست یکدیگر در خدمت رسانی و حل مشکلات هستند.

این روحیه در خدمت رسانی به زائران نیز تاثیر گذار بوده است. وقتی زائری به حرم مشرف می شود که مشکلات عمدهای دارند، بیمار بد حال و جواب کرده و ... وظیفه خودم می دانم که آرامش و امید را به آنها هدیه کنم حتی اگر شده با هدیه یک شکلات تبرکی حرم!

چند ماه پیش از حضور کودکی 5 ساله در شیراز مطلع شدم که برای پیوند کبد به شهر ما سفرکرده بود. چند ماه در شیراز با انجام آزمایش های متعدد به این نتیجه رسیده بودند که آنزیم های کبدی آن کودک دچار مشکل شده است و پزشکان از او قطع امید کرده بودند. وقتی این ماجرا را از زبان خواهرم شنیدم خیلی متاثر شدم و بخشی از خاکی که از کربلا به عنوان تبرک برایم آورده بودند به آن کودک رساندم تا کامش متبرک شود. بعد از چند روز خواهرم تماس گرفت و گفت ماجرای خاکی که به من دادی چه بود؟ امروز جواب آزمایش های کودک بیمارآمده است و دیگر هیچ مشکل آنزیمی کبد ندارد و حتی پزشکان می گویند نیازی به پیوند کبد نیست. بحثی که هست این خاک تبرک را یکی از خادمین قدیمی حضرت شاهچراغ به من هدیه کردند. این اتفاق یکی از بهترین رویدادهایی بود که به واسطه حضرت شاهچراغ و لطف امام حسین برای خانواده کودک بیمار رخ داد.

*برای آشنایی زائرانی که شناختی نسبت به شاهچراغ(ع) ندارند چه برنامه ای دارید؟

برای آشنایی زائران غیر ایرانی بخش بین الملل حرم فعالیت می کند واز خادمانی که زبانه خارجه می دانند دعوت به همکاری می شود. از زمانی که توریست و زائر غیر ایرانی وارد حرم می شود یکی از خدام همراه او هست تا زمانی که از حرم خارج می شود. در این مدت همه اطلاعاتی که لازم هست درباره شخصیت حضرت شاهچراغ و حرم مطهر به زائر ارایه می شود.

*اگر زمان به عقب برگردد آیا حاضرید دوباره لباس خادمی حرم بپوشید؟

صدرصد. یکی از آرزوی های من این است که خدا افتخار و سعادت خدمت به حرم اهلبیت(ع) را از من نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.