حجت الاسلام تقوی گفت: خدمات ارزنده‌ای که حوزات علمیه قم و خراسان به جهان و بشریت کرده‌اند، بخش کوچکی از کرامات امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) است.

حوزات علمیه و خدمات ارزنده آن به جهان، بخش کوچکی از کرامات امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است/ فرصت کرم در دهه کرامت را از دست ندهیم

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر تقوی کارشناس امور دینی و رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان اهمیت ده روز اول ماه ذی القعده و دهه کرامت پرداخت و گفت: ماه ذی القعدة الحرام ماهی که به دلایل مختلف منتسب به ابالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام است. آغاز این ماه ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خواهر بزرگوار حضرت امام رضا علیه الصلاة والسلام خانمی که عالمه بود فهیمه و عقیله بود و از همه جهات و نکات شخصیتی یک انسان عالی و متعالی بود.

حجت الاسلام تقوی افزود: شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) تنها شخصیتی است که معصومین صلوات ‌الله‌ علیهم ‌اجمعین در مورد ایشان سخن گفته‌اند؛ وجود بابرکت آن بزرگوار در ورود به ایران و بعد اقامت مختصر و کوتاه در قم و مدفون شدن در شهر قم خیر و برکات فراوانی را نه برای ایران اسلامی، بلکه برای جهان اسلام به وجود آورد. حوزه علمیه قم امروز از افتخارات جهان اسلام و بشریت است حوزه علمیه قم نه به جامعه دینی و شیعی بلکه به انسانیت و بشریت خدماتی را ارائه داده‌ و ارائه می‌دهد. شخصیت مرحوم شیخ عبدالکریم حائری شخصیت جهانی است، شخصیت مرحوم آیت‌الله بروجردی شخصیت جهانی است، بزرگان و فحول از مراجع و علما جهانی هستند نه ایرانی و نه‌ فقط شیعه تنها، ایرانی شیعی جهانی و به تعبیری خدمت‌گزار بشریت و در صدر همه این مباحث وجود مقدس حضرت امام (ره) که عصاره و چکیده علوم شهر قم و حوزه علمیه قم هستند و فرزند خلف ایشان مقام‌ معظم رهبری حفظه الله تعالی، همگی نمونه‌های بارزی از شخصیت‌هایی هستند که افق دیدشان نه افق شیعی تنها است و نه افق اسلامی صرف؛، بلکه افق انسانی و جهانی و متعلق به همه بشریت در همه دوران تاریخ چه قبل و چه بعد از وجود مقدس خودشان هستند. قطعا این ولادت می‌تواند مایه خیر و برکت و سعادت باشد.

رئیس مرکز فقهی جواد الائمه در ارتباط با وجود مقدس امام رضا علیه السلام نیز گفت: از طرف دیگر یازدهم ماه ذی‌القعده ولادت وجود مقدس خود اباالحسن علی‌بن‌موسی‌الرض(ع)ا است که شخصیت ایشام و حضورشان در ایران هم برای جهان و هم برای اسلام مایه خیر و برکت بود. حضرت رضا علیه‌السلام قرآن را به جهانیان شناساند و علوم قرآنی را گسترش داد و به ‌حق عالم آل‌محمد نامیده شد. حضرت رضا علیه‌السلام در مناظراتشان در مباحثاتشان و در آنچه که بین ایشان و بزرگان و اندیشمندان سایر ادیان گذشت اخلاق اسلامی، متانت اسلامی، شخصیت انسان مسلمان را به رخ جهانیان کشیدند و به جهان معرفی کردند. علم امام رضا علیه‌السلام، حلم امام رضا، اخلاق و سیره و رفتار امام رضا، حضور امام رضا در بین آحاد جامعه و ملل از مدینه تا مرو و خراسان لحظه به لحظه ورود و حرکت امام هم تاریخ‌ساز و سرنوشت‌ساز شد و همه در جهان بشریت امروز مورد توجه و مداقه و اعمال نظر اندیشمندان و متفکران است.

وی در باب اهمیت دهه کرامت ادامه داد: به حق بین ولادت حضرت معصومه و حضرت اباالحسن علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام به ‌عنوان دهه کرامت نامیده شد. کرامتی که خداوند بر بشریت با اعطای این دو وجود مقدس عنایت کرد یعنی حضرت معصومه و حضرت رضا علیه‌السلام و برکات وجودی این دو بزرگوار در دو حوزه مقدسه قم و خراسان. نکته بعد آنچه که بعد از انقلاب اسلامی ایران در این ایام رخ می‌دهد یعنی به برکت ولادت این دو بزرگوار هدایا، نذورات، توجه به ضعفا و فقرا توجه به نیازمندان و حمایت از کسانی که توان اقتصادی و مالی ندارند، نشر و بسط افکار و اندیشه‌های معنوی حضرت رضا و ائمه هداة مهدیین صلوات‌ الله‌ علیهم ‌اجمعین، حضور سیل زائرین از سراسر جهان در جوار مرقد مطهر حضرت رضا و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و مشتاقانی که سر از پا نمی‌شناسند و بوسه بر خاک آستان این دو آستان مقدس می‌گذارند همه بیانگر این است که کرامتی عجیب و عمیق در جامعه شیعی ما اتفاق افتاده‌ است آن کرمی که خداوند در حق بشریت کرد و آن کرامتی که این برادر و خواهر بر جامعه دینی و در جامعه بشری ارزانی داشتند.

حجت الاسلام تقوی گفت: خدا را شاکریم که در میان همه ممالک اسلامی در مشهد ساکن هستیم. مشهدی که پایتخت معنوی جمهوری اسلامی ایران است، خود جمهوری اسلامی افتخاری است، در دوران انقلاب اسلامی زندگی کردن افتخار مضاعفی است و در جوار آستان معنوی حضرت رضا و پایتخت معنوی ایران اسلامی و باز خود افتخاری مزید بر همه افتخارات است. دهه کرامت، کرامت کنیم همه ما اهل کرم باشیم دانشمندان ما از علمشان، متخصصین ما از تخصصشان، متدینین ما در ارائه سیره علوی و نبوی و زهرایی و زینبی و حسینی و جوانانمان با دیانت و تقوی و ممارست بر حق و انصاف، و کسبه و اصنافمان در توجه به آنچه را که مکاسب محرمه بیان کرده ‌است و آنچه که حق و عدل در صنوف و کسب‌ و کار در معارف دینی ما معرفی ‌شده است، اداری و ادارات ما و مدیران جامعه ما در سعه‌صدر، در برخورد با مردم، در توجه به مراجعین آن کرامت رضوی اگر همه ما فرداً فرد، چه دانشمندان، چه کارگران، چه مدیران، چه سیاست‌مداران، چه کسانی که در اقتصاد دستی دارند، همه به منصه ظهور بگذاریم قطعا کشور ما کشوری خواهد شد که بهره‌مند از کرامت رضوی و علوی خواهد بود. به امید این‌که ان‌شاءالله با آنچه که از این کرامت می‌آموزیم و به جهانیان نشان می‌دهیم الگویی برای سایر بلاد اسلامی و امم اسلامی باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.