رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد که بار مالی ناشی از شکستگی و پوکی استخوان در ایران بسیار بالا است و این رقم سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

آمار بالای شکستگی لگن و پوکی استخوان در ایران | سالانه ۴هزار نفر براثر پوکی استخوان می‌میرند

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه همشهری به نقل از ایرنا نوشت:

دکتر افشین استوار رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ درصد این رقم مربوط به بروز شکستگی ها براثر پوکی استخوان است که رقم بسیار بالایی است.

وی شکستگی‌ها را یکی از مهم‌ترین معضلات سلامت در کشور عنوان کرد و گفت: بروز شکستگی لگن در بین زنان ایرانی ۱۵۷ نفر در صد هزار نفر و در مردان هم ۱۳۸ نفر در صد هزار نفر است که نشان می‌دهد شکستگی استخوان در ایران بسیار بالا است.

استوار بیان داشت: ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن در کسانی رخ می‌دهد که یک‌ بار شکستگی را تجربه کرده اند. اگر این افراد به موقع شناسایی و درمان شوند، درصد قابل توجهی از شکستگی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: تقریبا اغلب کسانی که در کشور دچار شکستگی لگن می‌شوند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، مداوا و مرخص می‌شوند بدون اینکه بررسی پوکی استخوان روی آنان انجام شود. این روند با شدت قدری کمتر در کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی هم مشاهده می‌شود.

نیمی از زنان بالای ۵۰ سال شکستگی را تجربه می‌کنند

استوار ادامه داد: قبلا از هر ۳ زن و هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال در دنیا یک نفر شکستگی استخوان را تجربه می‌کردند، اما به دلیل تغییر در روند جمعیتی و همچنین افزایش شیوع عوامل خطر شکستگی سبب شده که این مورد افزایش یابد و در حال حاضر از هر ۲ زن (نیمی از زنان) و از هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی را تجربه کنند.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بروز این پیامد بسیار بالا بوده و باید مورد توجه جدی‌تر دست‌اندرکاران حوزه سلامت قرار گیرد.

استوار بیان داشت: شکستگی ها به خصوص شکستگی ناحیه لگن، کیفیت زندگی را به شدت کاهش می‌دهد و سبب وابستگی فرد به دیگران می‌شود و به عبارتی ناتوانی جدی در آنان ایجاد می‌کند.

۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن منجر به مرگ می‌شود

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه خطر مرگ و میر در افرادی که دچار شکستگی لگن شده اند هم بالا است، گفت: ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن منجر به مرگ می شود.

استوار افزود: برآورد اولیه که ما انجام دادیم نشان داد این عدد در ایران به ۵۰ درصد نزدیک‌تر است. به عبارتی ریسک مرگ و میر برای سالمندانی که شکستگی لگن دارند، در کشور ما بسیار بالا است.

شیوع بالای پوکی استخوان در ایران

استوار در ادامه با اشاره به اینکه شیوع استئوپروز (پوکی استخوان) در ایران بالا است، گفت: ۸۰ درصد زنان ایرانی بالای ۷۵ سال دچار این بیماری هستند و در سنین ۶۰ سال این عدد به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده شیوع بالای این بیماری است.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پوکی استخوان از نظر اقتصادی هم بار زیادی بر نظام سلامت و خانواده ها ایجاد می‌کند. در آمریکا در سال ۲۰۱۸ این عدد ۵۲ میلیارد دلار برآورد شده است و برآورد می‌شود که در سال ۲۰۴۰ این عدد با ۸۳ درصد افزایش به حدود ۹۵ میلیارد دلار برسد.

او گفت: برآورد اخیری که در اروپا منتشر شده هم نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۷ میلیارد یورو بار اقتصادی ناشی از شکستگی و پوکی استخوان در این کشورها وجود دارد. 

استوار اظهار داشت: ما سالانه نزدیک به ۱۷۳ هزار مورد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور داریم و بیش از ۴ هزار مرگ به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد. شکستگی ناشی از پوکی استخوان بار اقتصادی فراوانی را به نظام سلامت و خانواده ها تحمیل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.