دختر و پسرهای دم بخت مشهدی، دوست دارند مراسم عقدشان را در جوار امام هشتم برگزار کنند تا از حضرت رضا(ع) به عنوان ولی نعمتشان، برای آغاز یک عمر زندگی مشترک اجازه بگیرند.

با اجازه و به لطف امام؛ «بله»

به گزارش قدس آنلاین، امسال در ایام پر فضیلت دهه کرامت، آیین سنتی عقد بالا سر حضرت، در حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) در قالب طرح فرهنگی «تحفه رضوی» ویژه زوج‌های جوان در رواق شیخ طوسی حرم رضوی در حال انجام است و هدایای هم برای متبرک شدن زندگی زوج‌های جوان در نظر گرفته شده است.

 

سرآغازی متبرک

در بدو ورود به رواق شیخ طوسی، حضور گسترده خانواده‌ها نشان از اقبال به انجام عقد در روزهای پر خیر و برکت دهه کرامت  دارد. در و دیوار این رواق هم مزین به روایاتی از ائمه معصومین(ع) درباره زندگی مشترک است که هر یک جای تأمل دارد. همچون این روایت از امام صادق(ع) که فرموده اند: «هر چه محبت مرد نسبت به زن بیشتر شود، به ایمانش افروده‌تر خواهد شد».

زوج‌های جوان برای انجام عقد باید در بدو ورود مشخصات خودشان را به خادمان بدهند تا با ثبت اطلاعات‌شان، مشمول طرح‌های ویژه خودشان شوند. زوجین در قالب طرح ویژه دهه کرامت «تحفه رضوی»، یک جلد قران کریم همراه بسته‌ای از گل‌های متبرک فوق ضریح مطهر رضوی هدیه می‌گیرند تا به تبرک این تحفه معنوی، سپیدبخت شوند. در کنار آن، هر زوج که حداکثر حدود یکسال از تاریخ عقدشان می‌گذرد، از یک وعده غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا(ع) بهره‌مند می‌شود.

 

خدمت ۲۴ ساعته در رواق شیخ طوسی

حاج آقای رضایی که از بین خادمان این رواق باسابقه تر به نظر می‌رسد، برایمان توضیح داد که به سبب اهمیت پیوند آسمانی عقد و اقامه سنت نبوی ازدواج، خدمات در این رواق در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز ارائه می‌شود. به همین دلیل، به ویژه در دهه کرامت، خادمانِ عاقد در ۸ شیفت منظم ۸ ساعته به نومزدوجین خدمت‌رسانی می‌کنند. البته خانواده‌ها می توانند در صورت تمایل، عاقد مورد  نظر خودشان را نیز همراه بیاورند.

 

برگزای مراسم عقد با رعایت پروتکل های بهداشتی

مراسم عقد هر یک از زوج‌ها در کنار اعضای خانواده و جمع محدودی از بستگان با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی پشت انجام می‌شود. این روزها، سر خادمان عاقد شلوغ‌تر از دیگر روزهای سال است.

 

آرزوی خوشبختی برای همه جوانان

در مناسبت دهه کرامت، رواق با چند سفره عقد زیبا و ساده آراسته شده که در میان آن آینه و شمعدان، قرآن کریم و جانماز دیده می‌شود. دختر خانواده محمودی به عنوان عروس خانم یکی از همین مراسم با چادر سپید کنار سفره عقد نشسته و قرآن کریم را در دست دارد. او ۱۷ سال دارد و داماد۲۰ ساله است. می‌گوید که به رسم اهل بیت(ع) تصمیم گرفته‌اند که زودتر تشکیل خانواده دهند و با هم مسیر رشد و زندگی را طی کنند. او خدا را برای بخاطر مراسم عقد خود با این ایام متبرک شکرگزاری می کند و آرزویش را هم می گوید: «از امام هشتم می‌خواهم که همه جوان‌ها عاقبت به خیر شوند و من و همسرم به برکت میلاد امام رضا(ع) و خواهرشان خوشبخت شویم.»

 

خیر و برکت برای زندگی مشترک

اوقات، اوقات مبارکی است، درصورتی که مغتنم شمرده شود. در این ساعات خاطره‌انگیز برای دختران و پسران دم بخت و در میان اشک‌ها و لبخندهای خانواده‌ها، از یکی دیگر از نوعروسان حاضر در رواق، دلیل انتخاب این ایام برای عقد کردن را می پرسم و او پاسخ می دهد: «مراسم خواستگاری ما چند ماه پیش انجام شد اما خواستیم عقد ما در دهه کرامت و در حرم امام رضا(ع) اتفاق بیفتد تا زندگی ما از همین اول از خیر و برکت همجواری با امام هشتم بهره‌مند شود.»

از همان لحظه نوعروس و داماد به عاقد برای آغاز یک زندگی مشترک وکالت می‌دهند و «بله» را می‌گویند، تا آخر عمرشان خاطره این روز خاطره‌انگیز در یاد آنها و این رواق باقی می‌ماند و از برکات دنیوی و اُخری آن بهره‌مند می‌شوند.

 

یک خاطره تکرار ناپذیر

بعد از اتمام یک مراسم به سراغ حجت الاسلام اسحاق زارع منش می روم تا در باب اهمیت ازدواج، خاصه در این دهه مبارک برایمان بگوید: طبق تاکیدات ائمه و متون اسامی، عقد و ازدواج یکی از کارهای حسنه‌ای است که در کنار برکات فراوان و کسب آرامش و آسایش برای جوانان، شیطان را هم مغلوب می کند.

او ادامه می دهد: این اقدام خداپسندانه، وقتی از نظر مکانی و زمانی، در حرم و بارگاه ثامن الحجج(ع) در دهه کرامت باشد، ارزش و منزلتی دو چندان می‌یابد. برای مشهدی‌ها انجام عقد در این روزها ارج و قدر بیشتری دارد اما زوجین دیگر استان‌ها و حتی برخی از کشورها هم مراسم عقدشان را به دهه کرامت موکول می‌کنند. او می افزاید: از آنجایی که این عقد خاطره‌ای بدون تکرار و ماندگار در زندگی هر یکی از زوجین است، من سعیم این است که هر عقد را طوری قرائت کنم که انگار اولین بار است که این مراسم را اجرا می‌کنم تا بتوانم تازگی و طروات آن به جوان‌ها منتقل شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.