رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت: در یک دهه گذشته و علیرغم رشد بازار مصرفی منطقه، اقدام خاصی برای حوزه صادرات، توسعه و حفظ بازارهای صادراتی صورت نگرفته که نتیجه این بی توجهی از دست دادن بازارهای صادراتی بوده است.

 تنها پیشرفت حوزه صادرات، افزایش مانع تراشی‌­ها بوده است/غفلت از مگاپروژه‌ها و تعریف منافع مشترک در بازار قطر

عدنان موسی پور در گفتگو با قدس آنلاین با انتقاد از اینکه ایران نتوانسته پاسخگوی بازار منطقه باشد، افزود: در حالی که اولویت ایران افزایش صادرات به کشورهای همسایه بوده، به هیچ عنوان پیشرفتی در صادرات حاصل نشده و شاید بتوان گفت تنها پیشرفت در مانع تراشی در مسیر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان را شاهد بوده‌ایم.

رفع تعهدات ارزی؛ بازی بدون پیروزی برای تجارت خارجی

وی ادامه داد: میانگین صادرات ایران به کشورهای همسایه در بهترین حالت، ثابت بوده حال آنکه ظرفیت بازار برخی کشورها برای کالاهای ایرانی ظرف سه سال دو برابر شده است.

به گفته این فعال اقتصادی، رفع تعهدات ارزی و نبود زیر ساختهای مناسب حمل و نقلی در عدم توسعه بازارهای صادراتی و از دست دادن برخی بازارها نقش زیادی داشته است.

موسی پور گفت: رفع تعهدات ارزی یک بازی بدون پیروزی برای تجارت خارجی کشور بود که تنها به محدود کردن فعالیت صادرکنندگان واقعی انجامید و اینکه در یکی دو سال گذشته بانک مرکزی و دولت دیگر بخشنامه دست و پاگیری در این زمینه صادر نکرده‌اند، پیروزی بزرگی برای صادرکنندگان است.

صادرات به قطر در محدوده ۳۰۰ میلیون دلار

این فعال اقتصادی در خصوص حجم صادرات ایران به قطر هم اظهار داشت: صادرات ایران به قطر تا حدود ۴ سال پیش در محدوده ۶۰ تا ۷۰  میلیون دلار ثابت بود اما بعد از قطع روابط قطر با عربستان به ناگاه این عدد تا ۴۰۰ میلیون دلار جهش کرد و امروز به حدود ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی عمده صادرات ایران به قطر را مواد ساختمانی و غذایی اعلام و پیش بینی کرد امسال هم صادرات به قطر در محدوده ۳۰۰ میلیون دلار و بدون جهش قابل توجهی باقی بماند.

غفلت از مگاپروژه‌ها و تعریف منافع مشترک در بازار قطر

به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک  ایران و قطر در سالهایی که قطر تحریم شد لازم بود ایران با انعقاد مگاپروژه‌ها (قراردادهای بزرگ) و تعریف منافع مشترک بین دو کشور، بهره بیشتری از این بازار ببرد اما متاسفانه این کار صورت نگرفت و صادرات ایران به قطر در محدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ثابت ماند که این عدد در تجارت بین‌الملل رقم ناچیزی است.

موسی پور افزود: کشوری مانند ترکیه اغلب در قالب قراردادهای بلند مدت و بزرگ در حوزه خدمات فنی- مهندسی توانسته است از بازار قطر بهره زیادی ببرد اما کالاهای صادراتی ایران علاوه بر وجود مشکلات زیرساختی و حمل و نقلی به دلیل عدم رعایت بسیاری از استانداردها، از کیفیت لازم برخورد نیست و نگاه تراز اولی به محصول ایرانی وجود ندارد.

افزایش صادرات به یک میلیارد دلار، قابل قبول است

به گفته موسی پور تحریم‌ها هم در حجم تجارت ایران و قطر بی‌تأثیر نبوده حال آن که به تعبیر وی تجار ترکیه مورد حمایت دولت خود هستند و قوانین دست و پاگیر داخلی ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر صادرات ۵ میلیارد دلاری به این کشور را آرزویی بزرگ برای ایران دانست و گفت: در وهله اول بتوانیم حجم صادرات را به یک میلیارد دلار هم برسانیم قابل قبول است که دستیابی به چنین هدفی نیازمند اصلاح زیر ساختها و عقد قراردادهای بزرگ است.

وی با اشاره به حضور قدرتمند چین و آمریکا در بازار قطر اظهار داشت: بازار قطر رقابتی است و در جریان رقابت، کیفیت و قیمت حرف اول را می‌زند. اگر ما بتوانیم این دو فاکتور را در صادرات پیاده کنیم، تولیدات مان جذاب می‌شود در غیر این صورت حجم صادرات ایران به قطر همچنان ثابت می‌ماند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.