مسئول گروه نقاره‌زنی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به پیشینه سی ساله این آیین در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: نوای نقاره حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با دمیدن ذکر «یافاطمه، یافاطمه، اشفعی لنا فی الجنه» در ساز کرنا تولید می‌شود.

نگاهی به تاریخچه نقاره‌زنی در حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیین نقاره زنی از جمله مراسمی است که از عصر شاه اسماعیل صفوی در حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام هر صبح و عصر قبل از طلوع و غروب خورشید و همچنین در شب ولادت ائمه(ع) و هنگام شفا یافتن فردی در حرم نواخته می‌شود و به نوعی دلهای زائران را متوجه آن حضرت می‌کند.

آیین نقاره زنی در حقیقت یک آیین تشریفاتی است که به منظور احترام و بزرگداشت فردی که آن مکان و یا آن روز منسوب به او است نواخته می‌شود و شامل کرنانوازی و طبل نوازی می شود و چند سالی است که در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در شب تولد ائمه (ع) و ایام شادی اجرا می‌شود.

رضا بهشتی پور مسئول گروه نقاره‌زنی حرم مطهر بانوی کرامت در گفت و گویی اظهار کرد: اولین بار در قم در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۷۱ به دستور آیت الله مسعودی تولیت وقت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در صحن امام رضا علیه السلام نقاره نواخته شد.

وی گفت: آیین نقاره‌زنی در قم برای اعیاد مذهبی و ملی از جمله سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم، آمدن شخصیت‌ها، تولد ائمه، ایام دهه کرامت و شب ۲۲ بهمن نواخته می‌شود.

مسئول گروه نقاره‌زنی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: نقاره در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) توسط ۱۲ خادم شامل ۶ کرنا نواز و ۶ طبال نواخته می‌شود و مدت زمان نقاره‌زنی ده دقیقه است.

وی ادامه داد: کرنا یک ساز دست‌ساز است و نقاره‌زنی با این ساز در قالب نت‌های موسیقی مرسوم نیست بلکه با دمیدن ذکر «یافاطمه یافاطمه اشفعی لنا فی الجنه» در این ساز موسیقی خاصی تولید می‌شود که ریتمی نا موزون دارد ولی طبل‌ها ذکر ندارند و فقط به عنوان «کوس شادمانه» و همنواز از شروع تا خاتمه با کرناها نواخته می‌شوند.  

بهشتی‌پور تصریح کرد: آیین نقاره زنی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ابتدا در صحن امام هادی علیه السلام در جایگاه روبروی ایوان طلا نواخته می‌شد و بعد از ده سال به دلیل نداشتن دید و فضای کافی به گلدسته روبروی ایوان آیینه در صحن امام رضا علیه السلام منتقل شد.

وی با اشاره به علاقه مردم به این آیین و پخش شدن سریع نوای آن در فضای مجازی، گفت: مردم هرجا این نوا را می‌شنوند دلهایشان متوجه حرم اهل بیت(ع) می‌شود که خود این مطلب به این آیین تقدس بخشیده است.

مسئول گروه نقاره‌زنی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: در دهه کرامت امسال هر روز عصر قبل از اذان، آیین نقاره زنی حرم مطهر بانوی کرامت اجرا و این طنین دلنواز به گوش زائران و مجاوران این آستان مقدس می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.