رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تشکیل ۲۰ پرونده کلان در حوزه واگذاری‌های دولتی با پیگیری‌های این سازمان گفت: مشکل عمده در این زمینه طمع خریداران به تغییر کاربری کارخانه‌ها و سودهای کلان است لذا پیشنهاد ما اینست که واگذاری مالکیت زمین از خصوصی سازی‌ها حذف شود.

تشکیل ۲۰ پرونده بزرگ در حوزه واگذاری‌های دولتی/ زمین باید از خصوصی سازی‌ها حذف شود/برخی مدیران بورس در این بازار ذینفع بودند

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد با اشاره به دو حادثه اخیر جاده‌ای که منجر یه مرگ دو تن از خبرنگاران و چندین سرباز وظیفه شد و با تسلیت به خانواده این حادثه دیدگان، از دستور ویژه برای بررسی علت و عوامل بروز این دو حادثه خبر داد.

وی در تشریح اقدامات اصلی و مهم سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۹ و سه ماهه اول امسال با بیان اینکه در سال گذشته ۴ هزار و۵۷۶ مورد بازرسی و در سه ماهه نخست امسال ۱۷۰۱ مورد بازرسی توسط ان سازمان انجام شده است ، گفت: همچنین در سال ٩٩ تعداد ۷۵۷۳ گزارش و در سه ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۲۹۶ گزارش تهیه شده است که بیش از سه هزار از مجموع گزارش‌ها، اصلاحی است و حاوی پیشنهادهای اصلاح امور و ساختارها است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیر  ۲ هزار و ۷۲۱ گزارش تعقیب اداری، انتظامی مدیران و کارکنان به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده و ١٠۴٣ گزارش تعقیب کیفری مدیران و کارکنان نیز به نهادهای قضایی ارسال شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۶٣ مورد گزارش برای ابطال مصوبات قانونی به دیوان عدالت اداری ارسال شده است.
درویشیان افزود: ۵٢٧ گزارش تخلف و ١٧٩ گزارش تعقیب کیفری نیز در سه ماهه نخست سال جاری تهیه و به نهادهای متولی ارسال شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین با شاره به شیوع بیماری کرونا در کشور به ورود این دستگاه در حوزه اقدامات پیشگیری، درمان و تولید واکسن اشاره کرد و گفت:   از ابتدای شیوع این ویروس، بیش از صد گزارش و هشدار توسط همکاران ما به رییس جمهوری، معاون اول، وزیر بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی داده شد.

وی افزود: : در زمینه تولید واکسن هم همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر و به جد فرایند تولید به ویژه در رابطه با چهار شرکتی که تولید را برعهده دارند، پیگیری می‌کنند. همچنین سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با اعطای مجوزهای لازم و ترخیص مواد اولیه در گمرک پیگیری قاطع داشته است.

تشکیل ۴۴ پرونده در نتیجه اطلاعات مردمی به سامانه گزارشگران فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سامانه گزارشگران فساد گفت: ۴۴ پرونده در رابطه با گزارشگران فساد تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تعداد گزارش‌ها از کسانی که با مشخصات درج شده در سامانه اعلام گزارش کردند، تعداد ۲ هزارو ۱۲۱ مورد تا کنون ثبت شده که ١۶٧٧ مورد رسیدگی و مابقی در دست بررسی و اقدام قرار دارد.

درویشیان اظهارداشت: همچنین ۴۴ هزار و ٨٠٠ مورد گزارش نیز به صورت ناشناس در سامانه ثبت شده که از این تعداد بیش از ٣٣ هزار مورد رسیدگی و بقیه گزارش ها در دست بررسی و اقدام قرار دارد.

دلایل کمبود و قطعی برق

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نتیجه بررسی های این سازمان در مورد دلایل قطعی برق گسترده و زودهنگام امسال با اشاره به اینکه بلافاصله پس از صدور دستور پیگیری این موضوع وزیر نیرو و معاونین وی درخواست ملاقات با بازرسان و ناظران سازمان بازرسی را دادند و چندین جلسه درباره این حادثه بحث و بررسی صورت گرفت، گفت: بازرسی فوق‌العاده‌ای هم با همکاری دادستانی انجام دادیم و همکاران ما نیز در وزارت نیرو مستقر و درحال بررسی موضوع هستند.

وی افزود: بخ اختصار دلایل کمبود و قطعی برق یکی عدم اجرای قانون برنامه ششم توسعه برای ایجاد سالانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید بوده که تنها نیمی از آن عملیاتی شده و وزیر نیرو دلیل انرا کمبود تخصیص اعتبار عنوان می کند.

درویشیان اضافه کرد: عدم جدابین سرمایه گذاری در این حوزه عملیاتی شدن تولید منابع تجدیدپذیر برق به میزان یک چهارم یعنی فقظ هزار مگاوات کاهش بارندگی و گرمی هوا و البته تولید رمز ارزها از جمله دلایل کمبود برق هستند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می‌دهد ۲ هزار مگاوات برق صرف تولید رمز ارزها می‌شود که تنها برای ۳۰۰ مگاوات آن مجوز صادر شده. 

وی با تاکید بر اینکه اگر به کوتاهی و قصور در این زمینه برسیم حتما آنرا اعلام و گزارش خواهیم کرد افزود: پیشنهاد ما برای حل این مشکل ایجاد وزارت خاص انرژی است و تا زمانی که چندین حوزه در وزارت نیرو تجمیع شده‌اند حل این مشکلات با دشواری روبروست.

تشکیل ۲۰ پرونده کلان تخلف و ابطال واگذاری‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد تعداد و میزان پرونده‌های ابطال خصوصی سازی های غیر قانونی یا صورت گرفته بدون داشتن شرایط لازم همچنین تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از تکرار این واگذاریها با بیان اینکه تا کنون حداقل ۲۰ پروند بزرگ و مهم در این حوزه مثل وابطال واگذاری کشت و صنعت دشت مغال، هفت تپه، ایران ایرتور و چندین شرکت تولیدی دیگر در استانهای مختلف با پیگیری و گزارش سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده، گفت: مشکل اساسی در فرآیند واگذاری‌هاست وی یکی از علل بروز فساد در این فرآیند کسانی هستند که به طمع تغییر کاربری اراضی با ارزش واحدهای تولیدی که بعضادر حاشیه شهرها هستند در مزایده خصوصی سازیه ا شرکت می کنند و موجب بیکار شدن کارگران می‌شوند.

زمین باید از خصوصی‌سازی‌ها حذف شود

درویشان افزود: راهکار ما اینست که باید زمین از گرودنه قیمت گذاری و واگذاری شرکتها به بخش خصوصی خارج شود و مالکیت زمین واحدهای واگذاری در اختیار دولت باقی مبناد تا از مفسده در این حوزه پیشگیری شود.

وی گفت: در این صورت هم  امکان حضور کارآفرین ها در این حوزهبیشتر محیا می شوده همم امکان رونق واحدهای تولیدی.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینست که بهتر است واگذاری ها به بخشهای تعاونی واگذار شود که کارگران در واحدها سهیم شوند تاهم هراهی و همکاری کنند و هم آسیب های اجتماعی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما به حوزه تعاوین توجه نداشته ایم و در این سالها از این بخش  غفلط شده و در حالی که طبق برنامه های توسعه  باید ۲۵ درصد اقتصاد کشور به بخش تعاونی اختصاص یابد این رقم کمتر از ۵ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که در گزارشهای ما به دستگاه های مسئول پیشنهاد شده ایجاد  تعاونی ها و با اولویت اهالی خود شهرهایی که واحد های واگذاری در آنجا قرار دارد و مشارکت کارگان در این تعاونیها و کاراخنه هاست.

ایمنی حمل و نقل برون شهری به صورت ویژه بررسی می‌شود

 وی همچنین در پاسخ به این سولال خبرنگار ما که به نظر می‌رسد توجه ویژه به موضوع مسکن در سالهای اخیر سبب غفلط و کم کاری وزارت مشکن و شهرسازی به حوزه ایمنی راه ها و حمل و نقل برون شهری شده و در پی حوادث پر شمار این حوزه هیچ دستگاهی قبول مسئولیت نمی‌کند، گفت:  از جمله برنامه‌های جدی و مهم ما بررسی ایمنی راه ها است. اما ناامنی راه‌ها و نقاط حادثه خیز تنها عامل بروز حوداث جاده‌ای نیست بلکه  عوامل دیگیپری چون ایمن نبودن خودروها، خطاهای انسانی و رقفتاری و .. نیز در این حوداث دخیلند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما به همکارانمان گفته‌ایم غیر از برنامه عادی نظارت بر این حوزه در مورد ایمنی راه‌ها و حمل و نقل عمومی بروشن شهری  به صورت ویژه ورود کنند و عوامل موثر و قصورهای احتمالی در این حوزه را گزارش کنند.

وی تاکید کرد: همکاران ما موضوع وظیفه وزارت مسکن و شهرسازی و ترک فعل یا کوتاهی در زمینه اجرای مسئولیت در این حوزه را هم دنبال می‌کنند ضمن اینکه  در مورد حوادث اخیر پرونده ای در مرجع قضایی تشکیل شده و پیگیری می‌شود.

۲۰۰ هزار میلیارد تسهیلات خلاف قانون به حقوقی‌ها داده شد

حجت الاسلام درویشیان در پاسخ به سوالی درباره مشکلات حوزه بورس و زیان سنگین مردم در این بازار و نتیجه بررسی های سازمان بازرسی در مورد عوامل موثر در این رویداد و نقش شرکتهای حقوقی در ان نیز با بیان اینکه ما هشدارهای لازم را به مقامات رده بالای دولت از جمله رئیس جمهور وزیر اقتصاد و مدیران بورس دادیم، گفت: یکی از اشکالاتی که ما مطرح می کردیم این بودکه مسئولان دولتی نباید ورود مردم به بورس را تبلیغ می کردند و بعد می‌گفتند بورس است و سود و زیان دارد.

وی افزود: تبلیغ دولتمردان برای ورود مردم به بورس درست نبود و نباید انجام می‌شد اما این کار  ا کردند.  ما گزارشهای مفصلی به مجلس و دولت دادیم و علل این وضعیت بورس را هم تشریح کردیم و طرحی هم ارائه کردیم که امیدواریم در دولت مردمی مورد توجه قرار گیزد  و موجب برون رفت بورس از وضعیت فعلی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ تسهیلاتی که به کارگزاریهای بورسی دادند ۲۰۷ هزار میلیارد بوده که یکی مورد فقط  بیش از ۴۰ هزار میلیارد بوده که خلاف قانون است و این شرکتها زمانی که احساس کردند بورس ریزش کند آنها خارج شدند و مردم زیان دیدند.

برخی مدیران بورس خودشان در این بازار ذینفع بودند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: علت و اشکال دیگر حضور افراد حقوقی در بورس بوده و دیگر اینکه برخی مدیران بورس خودشان ذینفع بودند که ما تذکر دادیم. ودر حال تکمیل بررسیها و گزارشها هستیم.

فضای مجازی از موضوعات رها شده کشور است

درویشیان در خصوص مدیریت فضای مجازی گفت: در خصوص فضای مجازی نیز یک کارگروه ویژه تشکیل دادیم که با دادستانی همکاری می‌کند، این موضوع یکی از موضوعات مهم و رها شده کشور است که برخی از آثار تخریبی آن را در انتخابات دیدیم و حتما از دستگاه‌های اجرایی وظایفشان را در این خصوص مطالبه می‌کنیم.

تداوم دعوای ناجا و ثبت در مورد سند خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با نظر نهایی سازمان در خصوص برگ سبز گفت: این موضوع اختلاف دیرینه بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است. بخشنامه‌ای را رئیس پیشین قوه‌قضائیه و رایی هم دیوان عدالت صادر کردند، اخیرا شکایتی از سازمان ثبت اسناد دریافت کردیم که در حال بررسی است. بر اساس سابقه این موضوع و نظرات کارشناسی و ادعاهای نیروی انتظامی در دست بررسی است که نتیجه آن اعلام می‌شود.

ظرفیت تولید نهاده‌های دامی در کشور بسیار بیشتر است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تامین کالاهای اساسی و اقدامات سازمان بازرسی در این حوزه گفت: معتقدیم ظرفیت تولیدی کشور در حوزه نهادهای دامی بسیار بیشتر است و البته توزیع این نهادهای دامی اهمیت بیشتری دارد زیرا گله مندی بسیاری در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: هشدارهای متعددی در حوزه نهادهای دامی به مسئولان کشور داده ایم این موضوع اهمیت بسزایی دارد و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره  روند اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مدیران و مسئولان و ادعای ۲۰۰ هزار میلسیارد تومان تخلف در این حوزه از سوی یکی از نمایندگان مجلس با رد این آمار و تاکید بر اینکه گزارش رسمی از سیو مجلس در این مورد وجود ندارد گفت: مسئولیت اجرای این قانون با قوه قضائیه است و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و دولت باید در این زمینه همکار کنند و اگر به مواردی از اموال نامشروع رسیدند انرا به دستگاه قضایی گزارش کنند

وی با اشاره به اینکه این قانون مربوط به سال ۸۸ است و ۱۳ سال از آن می‌گذرد، افزود: ارائه امار در این حوزه نیازمند بررسی دقسیق و دشوار است و الان گزارشی از آن در اختیار ندارم.

تهیه گزارش از اخلال در روز انتخابات
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اخلال در برخی شعب رأی گیری و ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع گفت: از ابتدا حسب وظیفه قانونی، در رابطه با عدم استفاده نامزدها و حامیان آنها از امکانات دولتی و عمومی نظارت‌هایی داشتیم اما نظارت بر اجرای انتخابات برعهده شورای نگهبان است و از این جهت دخالتی نداشتیم.

درویشیان افزود: کاستی‌ها و نواقصی که در روز انتخابات وجود داشت همکاران ما پیگیری کردند و برخی رفع شد و از آنجا که دادستانی کل در این خصوص ماموریت دارد، گزارشی تهیه کردیم که به دادستانی کل کشور ارائه خواهیم داد.

پرونده کلینیک سینا اطهر هنوز باز است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دلیل ترک فعل او در حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسی‌هایی را انجام دادیم هم شهردار منطقه یک، و شهردار سابق منطقه یک و معاون خدمات شهری مجرم شناخته شدند و به انفصال دائم محکوم شدند، یک نفر کسری حقوق دریافت کرد البته آراء قابل تجدید نظر است و هنوز رأی نهایی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا شهردار سابق منطقه یک همان معاون کنونی شهردار تهران است یا نه گفت: بله همان فرد است.

چهره های مشهور فوتبال در میان ۸ متهم پرونده ویلموتس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دلیل ترک فعل او در حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسی‌هایی را انجام دادیم هم شهردار منطقه یک، و شهردار سابق منطقه یک و معاون خدمات شهری مجرم شناخته شدند و به انفصال دائم محکوم شدند، یک نفر کسری حقوق دریافت کرد البته آراء قابل تجدید نظر است و هنوز رأی نهایی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا شهردار سابق منطقه یک همان معاون کنونی شهردار تهران است یا نه گفت: بله همان فرد است.

ایمنی زایی واکسن برکت ۹۳ درصد است

درویشیان در رابطه با ورود این سازمان به ساخت واکسن برکت ادعاهای مطرح شده در مورد پایین بودن تاثیر و ایمنی‌زایی آن با رد این شایعات، گفت: همکاران ما از نزدیک به طور روزانه اقدامات را رصد و پالایش می‌کنند چه در رابطه با صدور مجوزهای کمیته اخلاق و چه تست‌های بالینی این واکسن، واکسن برکت بالای ۹۲-۹۳ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و مجوز لازم را هم از وزارت بهداشت دریافت کرده البته ممکن است برخی عوارض را ایجاد کند اما این‌که ثابت شود و پزشکی قانونی اعلام کند فوت در اثر واکسن بوده را نداشتیم.

عزل و تعقیب برخی مدیران استان خوزستان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان بازرسی درباره اقدامات این سازمان در ماجرای سیل خوزستان گفت: درباره سیل خوزستان اقدامات وسیعی انجام شد و شهردار اهواز، رئیس آب و فاضلاب اهواز و تعدادی دیگر از مسئولان مورد تعقیب قرار گرفتند و برخی نیز برکنار شدند.

وی با یادآوری اینکه  یکی از مسائلی که درباره خوزستان به جد پیگیری شد پرداخت سهم آلایندگی شرکت‌های نفت و گاز به استان بود که باید به استان برمی‌گشت و با وزارت نفت انجام شد، اظهار داشت: درباره جمع آوری آب‌های سطحی که عامل سیل بود پیشنهادهای اصلاحی به وزارت نیرو و مراجع استانی دادیم و بر مطالعه ایجاد شبکه جمع آوری آب‌های سطحی تأکید کردیم. همچنین درباره استاندار سابق خوزستان نیز گزارشی تهیه کردیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.