پیش بینی دقیق قیمت دلار زمانی امکانپذیر است که باتوجه به دو متغیر مذاکرات برای کاهش تحریم ها و پایان دولت دوازدهم انجام شود.

متغیرهای تاثیرگذار بر پیش‌بینی قیمت دلار تا ۱۵ مرداد

قدس آنلاین؛ و به گزارش وبسایت تحریریه، پیش بینی دقیق قیمت دلار در بازار زمانی امکانپذیر می شود که باتوجه به مذاکرات هسته ای وین برای احیای برجام که بر سرنوشت لغو یا بقای تحریم ها اثر دارد، و ماه پایانی دولت دوازدهم انجام شود.

قیمت دلار در بازار در روزهای اخیر افزایش اندکی یافته و به حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که برای دولتی که باید تا یک ماه آینده از صحنه کنار برود عدد مناسبی نیست، اما ظاهرا پای امر دیگری در میان است که این بدنامی را برای دولت حسن روحانی توجیه پذیر می کند.

تمام هویت دولت روحانی و طیف حامی آن در سیاست خارجی با دال مرکزی مذاکره و تعامل با دنیا تعریف شده است که مصداق مشخص آن هم برجام است که از طرف اتاق فکر دولت به عنوان ذخیره سیاسی آینده دولت تعریف شده و قمار بزرگی بر سر آن در جریان است.

فرض دولت این است که در نهایت تا پیش از پایان دولت؛ به دلیل تمایل نظام و طرف امریکایی؛ برجام به نتیجه رسیده و دولت می تواند پس از امضای توافق بازار ارز را متلاشی و دلار را به شدت ارزان کند. این بمب ارزی می تواند با قدرت رسانه ای طیف اصلاحات در سالهای عادی ترکیب شده و از آن یک ذخیره سیاسی برای کنش های بعدی ساخته شود که می توان با گذر زمان به آن رنگ نوستالژی هم پاشید.

ریسک این سیاستگذاری در این است که اگر توافق حاصل نشود و رئیسی بتواند بلافاصله پس از نشستن بر صندلی ریاست جمهوری دلار را مثلا ۲۰ درصد ارزان کند؛ تمام داشته های طیف روحانی را بر باد داده و ذخیره سیاسی آنها را هم در نطفه خفه خواهد کرد. ضمن اینکه قیمت بالای دلار می تواند باعث شود رئیسی سیاست دیگری در پیش بگیرد و دلار را ارزان نکرده و آنرا در ۴ سال اینده تثبیت کند که قیمت های ۸۰ دلاری نفت خام، فروش رو به افزایش نفت و افزایش ورودی های ارزی کشور اجرای این سیاست را ممکن می کند. رئیسی اگر خود را مانند دولت روحان مقید به کار در چارچوب های آمریکایی مانند بانک تجارت عراق(TBI) نکند، عملا به میلیاردها دلار از منابع ظاهرا مسدود شده دسترسی فوری پیدا خواهد کرد.

عدم تمدید توافق موقت با آژانس از طرف ایران و تاکید غریب آبادی بر این نکته که فقط طبق پادمان با آژانس همکاری می کنیم؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر؛ نشان می دهد که طرف ایرانی هم دریافته است؛ از عقب نشینی ها متوالی نصیبی نبرده و نمی تواند به نتیجه دلخواه برسد.

اگر دولت روحانی پیش از نیمه مرداد یقین حاصل کند که از توافق خبری نیست، اقدام به ارزپاشی سیستماتیک کرده و قیمت دلار را پایین می آورد تا عدد پایانی نرخ ارزها قابلیت استفاده تبلیغاتی در آینده را داشته باشد، در غیر اینصورت و در صورت امیدوار ماندن تا آخرین روز و در نهایت عدم توافق؛ بدترین سناریوی ممکن برای دولت کنونی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.