حمایت های آستان قدس رضوی از شرکت های دانش بنیان عرصه کشاورزی، که از همان طرح ایده آغاز می شود، حالا به ثمر نشسته و منجر به بومی سازی پهپادهای سمپاشی شده که نه تنها قابلیت استفاده داخلی دارد بلکه به مرحله صادرات هم رسیده است.

پهپادهای کشاورزی؛ از بومی سازی تا صادرات/ آستان قدس پای کار دانش بنیان‌ها

به گزارش قدس آنلاین، یکی از سه محصولی که روز گذشته در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان آستان قدس رضوی با حضور تولیت این آستان مقدس رونمایی شد، پهپادهای کشاورزی است. فناوری نوینی که بومی سازی شدن آن می تواند نقش مهمی در صنعت استراتژیک کشاورزی بازی کند و به کشور را از واردات آن بی نیاز سازد.

هوشمندسازی کشاورزی

امروزه کاربردهای پرنده های بدون سرنشین در صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته؛ کاربردهایی همچون نقشه برداری، پایش، تصویربرداری، طیف سنجی و...، که البته یکی از مهمترین این کاربردها در حوزه کشاورزی هوشمند است و قرار است آستان قدس رضوی اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه رقم بزند.

آغاز مطالعات از سال ۹۸

پس از اعلام نیاز شرکت کشاورزی رضوی در سال ۱۳۹۸ در خصوص تهیه پهپاد سمپاش، مدیران شرکت های متولی صنعت کشاورزی در مجموعه آستان قدس رضوی، تحقیقات علمی در این حوزه را کلید زدند.

گام اول بررسی انواع و مشخصات این پهپادهای صنعتی در جهان بود و در کنار آن باید اطلاعات اولیه در مورد شرایط و متراژ زمین های کشاورزی آستان قدس، مدت زمان سمپاشی مزارع، تعداد نوبت های پرواز پهپاد و انواع پهپادهای مورد هم گردآوری می‌شد تا این که در سال ۱۳۹۹ پروژه ساخت پهپاد با مشارکت آستان قدس رضوی و بخش خصوصی کلید زده شد.

حمایت آستان قدس از بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی می گوید: با توجه به اینکه تاکید تولیت آستان قدس رضوی، عدم تصدی گری آستان و حمایت از بخش خصوصی است، ما نیز برای تولید پهپادهای کشاورزی، همکاری با بخش خصوصی قوی در این حوزه را دنبال کردیم و با شرکت دانش بنیان «سیمرغ سها»، که کارنامه قبولی در این عرصه دارد وارد همکاری شدیم.

مهندسی معکوس روی نمونه های خارجی

مجتبی بهنام تقدسی ادامه می دهد: در زمینه تحقیقات پروژه، در نیمه نخست سال گذشته ابتدا یک فروند پهپاد عمود پرواز سمپاشی ۱۶ لیتری خریداری شد تا با استفاده از مهندسی معکوس، نه تنها دانش ساخت پهپاد مذکور در داخل کشور بومی سازی شود، بلکه تا جایی که ممکن است بتوانیم قطعات آن را نیز در داخل کشور تولید کنیم.

پهپادهایی برای سمپاشی، بذرپاشی، کودپاشی

یکی از مهمترین و بهینه ترین کاربردهای پرنده های بدون سرنشین، اجرای عملیات کشاورزی هوشمند اعم از سمپاشی، بذرپاشی، کودپاشی و... است که با هزینه های مقرون به صرفه تا کنون نقش آفرینی موفقی داشته اند. این کاربرد در مقیاس وسیع در کشورهای توسعه یافته در حال گسترش است و در ایران نیز در سال های اخیر کاربردهای بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانیم پهپادهای کشاورزی می تواند علاوه بر آورده اقتصادی و جلوگیری از آسیب های ماشین آلات سنگین به محصولات کشاورزی، سرعت و کیفیت فعالیت های کشاورزی را افزایش دهد.

قابلیت فرمان پذیری اتوماتیک

تقدسی می گوید: پرنده های سمپاش در سه مدل فونیکس، و ، علاوه بر امکان انجام عملیات در محیط کشاورزی به صورت هوشمند، قابلیت تعیین خودکار مسیر بهینه سمپاشی و پایش کشت را دارند؛ به عنوان مثال پهپاد فونیکس مجهز به خلبان هوشمند بوده و با قابلیت فرمان پذیری اتوماتیک می تواند با توجه به ابعاد و عوارض طبیعی زمین، برنامه مناسب پاشش را ارائه دهد و کمترین وابستگی را به خلبان و ایستگاه زمینی داشته باشد.

 

یک سوم قیمت نمونه خارجی

مهمترین مزیت رقابتی محصولات تولید شده مذکور نسبت به نمونه های داخلی، بومی بودن دانش طراحی و تولید آن است اما از تفاوت قیمت تمام شده آن هم نمی شود چشم پوشی کرد.

محمدمهدی رفیعی می گوید: این تفاوت در مقایسه قیمت ها کاملا مشهود است، مثلا در مورد پهپاد سمپاش ۱۶ لیتری، قیمت هر فروند نمونه خارجی بین ۱۴ هزار تا ۱۹ هزار دلار و قیمت نمونه ۵۰ لیتری آن حدود ۸۰ هزار دلار است؛ در حالی که قیمت پهپاد سمپاش ۱۶ لیتری ساخت داخل که با مشارکت شرکت ما و آستان قدس رضوی تولید می شود، بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار دلار و قیمت پهپاد ۵۰ لیتری هم حدود ۳۲ هزار دلار است که ۲ تا ۳ برابر کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

ظرفیت صادرات پهپادهای کشاورزی

حالا که جوانان ایرانی موفق به تولید این پهپادهای صنعتی شده اند، کشورهای همسایه نیز فرصت را برای تغییر رویکرد اقتصادی شان مناسب داده اند تا به جای خرید نمونه های اروپایی با قیمت بالا، محصول ساخت ایران را که کیفیت و قیمت مناسبی دارد تهیه کنند. رفیعی در این باره اظهار می کند: این محصول دانش بنیان ایرانی وارد مرحله تجاری سازی خود شده و خوشبختانه تاکنون صادرات آن به کشورهای سوریه و افغانستان رقم خورده است، البته در حال حاضر مشتریانی هم از کشورهای ترکیه و عراق داریم که رایزنی های مربوط به آن در حال انجام است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.