استاد بین الملل و سیاست خارجی گفت: همه حرف ما باید یک موضوع باشد: اگر تحریم‌ها لغو نشود دوربین‌ها را خاموش می‌کنیم. این یک تصمیم گیری سیاسی کلان و مهم برای جمهوری اسلامی ایران است تا غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای لغو تمامی تحریم‌ها چاره‌ای بیاندیشند.

آمریکا خواهان حفظ تحریم‌های اصلی بر ضد ایران است/همه حرف ما باید این باشد: اگر همه تحریم‌ها لغو نشود دوربین‌ها را خاموش می‌کنیم

محمدعلی فتح‌اللهی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین درباره اهمیت پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مصوبات مجلس و قاطعیت در برابرزیاده خواهی های غرب و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مسوولین جمهوری اسلامی نباید به هیچ وجه در برابر زورگویی‌ها و زیاده خواهی‌های طرف غربی کوتاه بیایند، مسیر پیش رو مشخص است. آمریکا باید به برجام بازگردد و به دلیل اینکه خود از توافق بین المللی برجام خارج شده باید به ایران تضمین عملی بدهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر آمریکا به ایران تضمین ندهد، قطعاً باید رفتار متقابل نشان داد. زمان‌بر کردن مذاکرات وقت کشی به ضرر ما وبه نفع پیشبرد راهبردهای آمریکاست لذا علاوه بر عدم در اختیار گذاشتن اسناد هسته‌ای، دوربین‌های مراکز هسته‌ای نیز باید خاموش شود تا آنها جدیت جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی کردن مصوبه اقدام راهبردی مجلس را از نزدیک ببینند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تمایلی به لغو کلیه تحریم های ایران ندارند، طبیعی است در این صورت هیچ گونه توافق جدی در وین صورت نمی‌گیرد، شاید هم دولت آقای روحانی بیشتر دنبال مهلت دادن به غربی‌ها بود تا به زعم خود به نوعی امکان توافق را بیشتر کند اما تصمیم گیری اصلی نظام و ایستادگی در برابر خواسته‌های غیر معمول آمریکا باید راهبرد ما باشد یعنی به غیر از لغو تحریم‌ها به هیچ خواسته دیگری تن ندهیم.

محمد علی فتح اللهی خاطر نشان کرد: اگر آمریکا همه تحریم‌های ایران را لغو نکند، عملاً بحث دوربین‌های آژانس که بر اساس پروتکل الحاقی نصب شده بود موضوعیت خود را از دست می‌دهد قانون مجلس لازم الاجرا است و در حد توافقی که محدودیت‌هایی که پادمان ایجاد می‌کند باید با آژانس رابطه داشته باشیم. به هر حال همه حرف ما یک موضوع باید باشد که اگر تحریم ها لغو نشود دوربین ها را خاموش می کنیم این یک تصمیم گیری سیاسی کلان و مهم برای جمهوری اسلامی ایران است تا جناح غرب و آمریکایی‌ها باید برای لغو تمامی تحریم‌ها چاره‌ای بیاندیشند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: برآوردهای رفت و آمدهای سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی نشان می‌دهد همچنان خواستار باقی ماندن و حفظ تحریم‌های ایران برای تحمیل فشارهای دیگری بر ما هستند و یا اینکه تحریم‌های جزیی را لغو کنند اما تحریم‌های اصلی را همچنان علیه ایران حفظ کنند تا هر بار که خواستند ایران را وارد دور جدیدی از بازی های طراحی شده خود کنند تا از این طریق بتوانند فشار بیشتری به  جمهوری اسلامی ایران وارد کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.