۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 759406

ملا هادی سبزواری یکی از عالمان و اندیشمندان برجسته در زمینه علوم و فلسفه اسلامی بود. پدرش میرزامهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود. وی سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد؛ علوم مقدماتی را در سبزوار آموخت و سپس برای یادگیری بیشتر و تکمیل آموخته‌هایش به مشهد سفر کرد و مدتی پس‌ازآن به اصفهان رفت تا در زمینه فلسفه و عرفان آموزش ببیند. او در سال ۱۲۴۲ قمری، در ۳۰ سالگی دوباره به مشهد بازگشت و مدت پنج سال را به تدریس در مدرسه «حاج حسن» گذراند.

از ملا هادی سبزواری آثار ارزشمندی برجای‌ مانده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «اسرار الحکمه فی المفتح المغتنم»، «النبراس فی اسرار الاساس»، «دیوان اشعار»، «راح قراح و کتاب رحیق در علم بدیع»، «مفتاح الفلاح و مصباح النجاح» و همچنین «رسایل حکیم سبزواری» اشاره کرد. علاوه بر این‌ها در شرح منظومه سبزواری، به تلخیص «اسفار» ملاصدرا پرداخته و مجموعه‌ای از منطق، الهیات و طبیعیات، علم النفس و فقه را به‌صورت منظوم فراهم آورده است.

ملا هادی سبزواری در بیست و پنجمین روز از ماه ذی‌الحجه ۱۲۸۹ هجری قمری، در سن ۷۷ سالگی پس از یک‌عمر پربار در زمینه یادگیری علوم اسلامی و تدریس آن‌ها از دنیا رفت.

آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار است و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد که به‌عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.