حجت‌الاسلام و المسلمین موحد منفعت‌طلبی و نگاه ابزاری به انسان را دو شاخص اصلی حقوق بشر آمریکایی دانست و گفت: در واقع برخلاف حقوق بشر اسلامی که انسان از هر قوم، نژاد و مذهبی، دارای کرامت ذاتی است در الگوی حقوق بشر آمریکایی انسان در درجه آخر اهمیت قرار دارد.

حقوق بشر آمریکایی؛ منفعت‌طلب و ابزارنگر / رئیس قوه قضاییه ارتباط نزدیک با مردم را در دستورکار قرار دهد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد موحد، نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی درباره مؤلفه‌ها و ویژگی‌های حقوق بشر آمریکایی و نقاط تمایز آن با حقوق بشر اسلامی گفت: حقوق بشری که آمریکا و غرب مدعی آن هستند یک حقوق بشر دستوری و ابزاری است که براساس منافع نظام سلطه تعریف و اعمال می‌شود.

انسان؛ آخرین مسئله حقوق بشر آمریکایی

وی افزود: در چنین الگویی اساساً آنچه در درجه آخر اهمیت قرارداد انسان‌ها هستند و اگر حقوق انسان‌های تحت ظلم و ستم قرار گرفته ‌در مسیر منافع غربی‌ها نباشد آنها به هیچ وجه متعرض نقض حقوق بشر نمی‌شوند و به خاطر همین رویکرد است که آمریکایی‌ها تروریست‌ها را به خوب و بد تقسیم می‌کنند چون نگاه منفعت‌طلبانه به حقوق بشر دارند و انسان‌ها برای آنها تنها ابزاری در جهت پیشبرد اهداف سلطه‌طلبانه هستند.

حجت‌الاسلام موحد با اشاره به اهمیت ذاتی کرامت انسان در اسلام گفت: در اسلام انسان به واسطه انسان بودن دارای کرامت است و ربطی به قوم، نژاد و مذهب او ندارد، لذا حقوق بشر و حقوق شهروندی واقعی در اسلام است و اگر وجدان بیداری در غرب وجود داشته باشد به این واقعیت می‌رسد که این اسلام است که برای همه انسان‌ها حرمت و کرامت قائل است و حقوق واقعی بشر را با یک نگاه متعالی و کمال‌گرا مشخص کرده و نیازهای مادی و معنوی انسان را به طور همه‌جانبه مورد توجه قرارداده و حقوق او را با چنین نگاه جامعی معین کرده است.

اسلام و قرآن، معرف واقعی حقوق بشر

نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: به خاطر دارم یکی از شخصیت‌های کشور بیان می‌کرد که در یکی از کنگره‌های بین‌المللی سخنرانی داشتم و ابتدای سخنم را با روایتی از امام صادق(ع) درباره کرامت انسان آغاز کردم، یکی از افراد مهم دنیا در حوزه اقتصاد، که در آن جلسه حضور داشت، پس از سخنرانی تقاضای ملاقات با من کرد و به من گفت آن عبارتی که در ابتدای سخنرانی گفتی از چه کسی بود و من به او گفتم از امام صادق(ع) بود که برای حدود ۱۴۰۰ سال قبل است. او به من گفت آنچه به من انگیزه داد که سخنرانی شما را گوش دهم همین عبارت آغاز سخنرانی شما بود و باید اقرار کنم تاکنون سخنی عمیق‌تر و جامع‌تر از این سخن درباره حقوق بشر و کرامت انسان نشنیده بودم.

وی یادآور شد: این نشان می‌دهد حقوق بشر واقعی در اسلام، قرآن، مکتب امام علی(ع)، امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) است و اجرای آن می‌تواند جامعه را به سمت یک وضعیت ایده‌آل سوق دهد، لذا ما وظیفه داریم ابعاد این الگوی حقوق بشر را برای جهانیان تبیین کنیم تا وجدان‌های بیدار در دنیا، که هم نیستند، متوجه این واقعیت شوند و در آن صورت است که دیگر پروژه اسلام‌هراسی و تبلیغات سوء رسانه‌های صهیونیستی علیه اسلام کاملا خنثی می‌شود.

آثار ارتباط نزدیک مسئولان دستگاه قضا با مردم

حجت‌الاسلام موحد درباره توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید قوه قضاییه در حکم انتصاب ایشان به ویژه تقویت ارتباط با مردم گفت: من به عنوان کسی سابقه مسئولیت در قوه قضائیه به عنوان دادستان انقلاب خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری و معاون پارلمانی قوه قضاییه و  شش دوره نمایندگی مجلس را دارم، کاملا معتقدم ارتباط نزدیک با مردم یکی از مهمترین ابزارهای بی‌واسطه شناخت مشکلات برای مسئولان است.

نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ابراز کرد: در واقع در ارتباط با مردم است که مسئولان به خیلی از واقعیت‌ها می‌رسند و با دردهای اساسی مردم آشنا می‌شوند و این خیلی تفاوت دارد با اینکه شکایتی یا نامه‌ای برسد و مسئولی به معاون خود ارجاع دهد و او هم به کسی که این پرونده در اختیار اوست برای بررسی بیشتر ارجاع دهد.

وی تأکید کرد: این توصیه رهبر معظم انقلاب از این منظر نیز حائز اهمیت است که ارتباط نزدیک با مردم آن نه فقط مشکلات افراد را حل می‌کند و مایه دلگرمی مردم است بلکه می‌تواند بسیاری از اشکالات یک سیستم را برای مسئولان آشکار کند؛ در واقع این دیدارها هم آثار مثبت فردی و هم ساختاری دارد و بسیاری از اصلاحات ساختاری را می‌توان از درون همین دیدارهای چهره به چهره انجام داد.

حجت‌الاسلام موحد افزود: اجرای این توصیه رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و اعتماد آنها به دستگاه قضا را تقویت می‌کند که اثر نهایی آن تقویت اعتماد به نظام اسلامی است. از طرفی توجه رئیس قوه قضاییه و معاونان ایشان به ارتباط با مردم جلوی بسیاری از هجمه‌ها و پرونده‌سازی‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را می‌گیرد و در آن وضعیت این ما هستیم که هم می‌توانیم معرف عملی الگوی حقوق بشر اسلامی باشیم و هم از موضع مطالبه‌گر و پرسش‌گر از غرب در زمینه حقوق بشر عمل کنیم.

ویژگی‌های مثبت حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای برای ریاست قوه قضاییه

حجت‌الاسلام موحد درباره انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای نیز گفت: به اعتقاد من این انتصاب یک اقدام بسیار به‌جا و کاملاً حساب شده بود. ایشان به خوبی قوه قضاییه و مشکلات آن را می‌شناسند، زیرا از همان آغاز تأسیس این قوه در جمهوری اسلامی در آن حضور داشته‌اند و سوابق و عملکرد ایشان در این حوزه قابل دفاع است و امیدوارم ایشان به توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب‌شان جامه عمل بپوشند.

حجت‌الاسلام موحد درباره برخی نگرانی‌ها درباره کند شدن اجرای سند تحول قضایی با تغییر رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید قوه قضاییه ادامه همین رویکرد تحولی در دستگاه قضا و اجرای دقیق سند تحول است. از طرفی این سند قائم به یک شخص و فرد نبوده که اجرای آن با رفتن یک نفر دچار مشکل شود. این سند سمت و سوی حرکت قوه قضاییه را مشخص کرده که براساس قانون اساسی و رهنمودهای امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است و حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای که خودشان در تدوین و تهیه این سند نقش داشتند، با توجه به اشراف خوبی که به این سند و ظرفیت‌ها و مشکلات قوه قضاییه دارند می‌توانند آن را به نحو مطلوبی اجرایی کنند و لذا جای نگرانی خاصی در این باره نیست.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.