رییس باغ وحش ارم وابسته به بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه باران مشکل روحی ندارد و افسرده نیست، گفت: باران مشکل روحی ندارد اما تاخیری در یادگیری دارد چراکه با والدین و همنوعان خود بزرگ نشده است که بتواند مهارت زندگی را از آنها بیاموزد.

«باران»  نه افسرده است و نه به یتیم خانه می رود

به گزارش قدس آنلاین سلیم جوهری در پاسخ به این سوال که چرا باران « بچه شامپانزه باغ وحش ارم» به یتیم خانه‌ای در کنیا منتقل می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه درباره این موضوع از معادل نامناسب یتیم خانه استفاده شده‌ است و قرار نیست باران به یتیم‌خانه فرستاده شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ترجمه بدی از مرکز نگهداری شامپانزه‌ها شده است، ادامه داد: اتحادیه‌ای در قاره افریقا در این زمینه فعال است که 18 مرکز در نقاط مختلف دارد. این مراکز در 12 کشور آفریقایی پراکنده‌ هستند و باران به یکی از این مراکز در کنیا انتقال پیدا می‌کند.

رییس باغ وحش ارم با بیان اینکه در 18 مرکز حدود 800 شامپانزه نگهداری می‌شود، افزود: این مراکز در واقع پناهگاه حیات وحش یا مراکز نگهداری و بازپروری شامپانزه‌ها هستند و نه به معنای یتیم خانه در مفهوم عام آن.

جوهری با تاکید بر اینکه در این مراکز شامپانزه در تمام رده‌های سنی زندگی می‌کنند، گفت: این مراکز در واقع پناهگاه حیات وحش حیوانی است که به هر علتی از گله دور مانده‌اند و جدا افتاده‌اند و در این مراکز حیوانات مورد بازپروری قرار می‌گیرند. ‌  

وی  تاکید کرد: شامپانزه‌ها برای یادگیری مهارت‌های تخصصی و آماده شدن برای زندگی در حیات وحش در این مراکز نگهدار می‌شوند و آموزش می‌بینند. قرار نیست باران برای مدت طولانی در این مرکز نگهداری شود و سرانجام به حیات وحش اصلی خود منتقل می‌شود و نهایتا تا دو سال در این مرکز و پناهگاه زندگی خواهد کرد.

رییس باغ وحش ارم ادامه داد: یکسری شامپانزه در این مراکز هستند که نقش دایه را دارند و این دایه‌ها آموزش دیده‌اند که بچه شامپانزه‌ها را تربیت کنند. وقتی بچه شامپانزه به بلوغ رسید به گله‌هایی که آزادانه زندگی می کنند، معرفی می‌شوند.

جوهری درباره علت انتقال باران به مرکز نگهداری از شامپانزه‌ها در کنیا گفت: متاسفانه باران در زمان تولد به هر دلیلی از مادر خود جدا می‌شود و دامپزشک اقدام به نگهداری و تربیت باران به صورت دستی در محیط آپارتمان می‌کند. باران سه سال نزد این دامپزشک نگهداری و بزرگ می‌شود و به همین دلیل متاسفانه این حیوان با مشکلات عدیده جسمی و ناتوانایی حرکتی مواجه است که ما از طریق قانون توانستیم باران را از این دامپزشک جدا کنیم.

وی ادامه داد: طی یک دوره درمانی تمام کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها جبران شد و با فیزیوتراپی های مستمر به حالت طبیعی خود برگشت اما از انجایی که 4 سال از این زمان گذشته بود امکان معرفی آن به گله موجود در باغ وحش ارم با امکاناتی که دراین باغ وحش وجود دارد، نبود.

رییس باغ وحش ارم تاکید کرد: هم‌سن و سال باران هم در این باغ وحش وجود نداشت و در کنیا این شانس را دارد که با هم سالان خود بزرگ شود. در واقع شرایط ایجاب کرد که باران به کنیا منتقل شود و از ابتدا قصد انتقال آن به کنیا را نداشتیم.

جوهری با تاکید بر اینکه باران مشکل روحی ندارد و افسرده نیست، گفت: باران مشکل روحی ندارد اما تاخیری در یادگیری دارد چراکه با والدین و همنوعان خود بزرگ نشده است که بتواند مهارت زندگی را از آنها بیاموزد. اینکه باران در یک اپاراتمان شخصی و بدون همنوعان خود بزرگ شود بزرگ‌ترین ظلم در حقش بود.

وی با بیان اینکه باران مهارت‌های لازم را بلد نیست و در کنیا این مهارت‌ها را از طریق همنوعان خود یاد می‌گیرد، ادامه داد: بلد نبودن مهارت زندگی به معنای عصبی بودن و افسرده بودن این بچه شامپانزه نیست. باران با یکسری کبودهای اموزشی ذاتی مواجه است که این موضوعات درمان می‌شود.

رییس باغ وحش ارم گفت: انتقال باران یک مورد استثنا بود و در آستانه ورود شامپانزه‌های جوان به گله هستیم.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.