استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی قطب رسانه‌ای، قرآنی و دانشگاهی کشور است.

خراسان رضوی قطب رسانه‌ای، قرآنی و دانشگاهی کشور

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع) ظرفیت فرهنگی فوق العاده‌ای را برای کشور و منطقه ایجاد کرده که در این راستا قبل از شرایط کرونایی ما سالانه میزبان بیش از 30 میلیون زائر بودیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد مقدس مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: وجود حوزه علمیه خراسان، علما، اساتید برجسته، شخصیت‌های بزرگ نظیر مقام معظم رهبری، شهداء و سرداران گرانقدر همچون شهید کاوه، برونسی، شوشتری، صیاد شیرازی و شهید کلاهدوز، مشاهیر فرهنگ نظیر فردوسی، عطار، خیام و 18 هزار شهید گرانقدر دوران دفاع مقدس از جمله ظرفیت‌های فرهنگی و به نام استان خراسان رضوی هستند که در سطح کشور شهره است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خراسان رضوی قطب دانشگاهی کشور است، بیان کرد: همچنین در بحث رسانه و نشریات مکتوب، خراسان رضوی جایگاه ویژه‌ای دارد و دومین استان کشور از بعد اثرگذاری رسانه‌ای محسوب می‌شود. در این راستا برخی رسانه‌های مجازی با ظرفیت بازدید چند میلیون مخاطب که به مرکزیت خراسان رضوی اداره می‌شود به همراه 500 نشریه، روزنامه و ماهنامه از نکات قابل توجه این استان در ابعاد رسانه‌ای است.
معتمدیان با اشاره به اینکه برخی روزنامه‌های این استان در مقیاس ملی به چاپ می‌رسد، خاطرنشان کرد: در بحث صنعت چاپ خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در حوزه نشر مکتوب هم بعد از تهران و قم رتبه سوم را در اختیار دارد.
استاندار خراسان رضوی به ظرفیت‌های گردشگری و سیاحتی این استان اشاره کرد و گفت: 51 درصد از مجموع اقامتگاه‌ها و هتل‌های کشور در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه‌های قرآنی از نظر تعداد موسسات آموزشی قرآن کریم، این استان رتبه اول کشور را دارا بوده و 60 قاری بین‌المللی قرآن از افتخارهای خراسان رضوی است.
معتمدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات حاشیه شهر مشهد، تصریح کرد: در بسیاری از حوزه‌ها سرانه‌های حاشیه شهر مشهد پایین است. با این وجود تامین امنیت هم از جمله مطالبات به حق مردم در حاشیه شهر بوده که طی بازدیدهای میدانی عنوان شده است.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه به حوزه عمرانی استانداری ماموریت احصای شاخص‌های حاشیه شهر را داده‌ایم، بیان کرد: با توجه به آماری که اکنون داریم به جرات می‌گوییم، محروم‌ترین نقطه کشور حاشیه شهر مشهد است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه تمامی ابعاد برای حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شده است، گفت: ایجاد تعدادی کلانتری، درمانگاه، واحدهای مهارت آموزی، ساخت کلاس درس و زیرساخت عمومی مردم مثل پارک، تفرجگاه، مراکز ورزشی و سایر نیازمندی‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه شهر مشهد دنبال خواهد شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه این جلسه اظهار کرد: افتخار ما وجود مبارک امام رضا (ع) است و به همین دلیل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اولین برنامه خود را در سال جدید با دیدار امام هشتم آغاز کرد.
مرتضی آقا تهرانی افزود: طی چند روزی که در مشهد مقدس به همراه سایر اعضای کمیسیون حضور داشتیم، تقسیم کاری صورت گرفت و بازدیدهایی انجام شد. همچنین از شهرستان کاشمر، تعدادی روستا و مناطق فرهنگی بازدیدهایی به عمل آمد تا اوضاع را بررسی کنیم.
وی بیان کرد: در حوزه بودجه فرهنگی استان رقم دو الی سه برابر سابق مشخص کرده‌ایم، همچنین حوزه علمیه خراسان و برنامه مساجد استان را مستقل دیده‌ایم و تلاش داریم ردیف‌های مستقلی در نظر بگیریم.
گفتنی است؛ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه‌ای چهار روزه با هدف دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، فعالان فرهنگی، ادبی، هنری، قرآنی، فعالان ورزش جوانان استان و بررسی مسائل فرهنگی شهرستان کاشمر به استان سفر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.